Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano tur


Skaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Femunden med alle dei elver og småvatn som er i og rundt parken:) Bra fiske, om fisken er i den forma at den først vil bite..flott natur og litt mykje mygg:P Anbefalast! Tømmerrennene ned til Feragen og fisket nedover i vatna der er fantastisk:) Evt starte frå sverige, og inn mot Rogen for så å kome seg vidare til Femunden..

Eg har diverre ikkje så mange andre stadar å anbefale for kanotur. Har berre hatt kano i eitt år, og dette var ein naturleg stad å starte:) lukke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka er et utmerket område for kanopadling. Men mitt tips skulle egentlig være Fjorda, en drøy times kjøring fra Oslo litt lenger nord. Kjør til Jevnaker og fortsett et stykke nordover på vestsida av Randsfjorden. Jeg forutsetter nå at du har kano selv og ikke skal leie. Kikk på kartet og ta av til venstre når du kommer til Engnes. Følg så veien helt fram til Hauken eller Haukfjorden som det heter på kartet. Her kan du sjøsette kanoen rett fra bilen. Skaff deg et kart over området, så ser du at padlemulighetene er store. Siden området er mye brukt, er det tilrettelagte leirplasser flere steder. Et utmerket område for padling med små barn. Har du ikke kano kan du leie hvis du kjører til Bjoneroa og starter turen nord i området f.eks. ved Solvik kanoutleie.

Solvik kanoutleie: http://www.visitnorway.com/no/Product/?pid=76307

Info om området: http://home.lyse.net/stig/fjorda.htm

Bjoneroa på nett: http://bjoneroa.no/index.php?pageID=84&page=om_fjorda

God tur uansett hvor ferden måtte gå. :)

post-4167-133474783268_thumb.jpg

post-4167-133474783283_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padle hele Leira.

Den starter sin ferd i Leirsjøen på Romeriksåsen, og ebber ut i Nitelva rett ved Øyern. I starten er det en ren og kjempeflott elv, men etterhvert som den åler seg gjennom jordbruket på Romeriket viser det seg at den bærer preg av det. Den blir relativt skitten, men den er likevel flott å padle i.

http://no.wikipedia.org/wiki/Leira_(elv)

Kopier linken. Trykker du på linken jeg gav ved kommer feil artikkel opp.

post-1603-133474783296_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har padlet nedre del av Leira ved Lillestrøm samt et strekk fra Sørum og oppover mot Kløfta. Som navnet antyder er det svært leirete, og det kan være vanskelig å komme seg i land pga av sleipe, leirete elvebredder. Da jeg var der var det en god del trefall på tvers av elva som gjorde det nødvendig å ta en tur land her pg der. Kan tenke meg at det er slik nå også etter forrige sommers store vannføring. Ellers er det en fin elv. Kan også anbefale Nitelva fra Nittedal til Lillestrøm og på selve Øyeren; start gjerne på Rælingen og padle nedover over Svellet (stort grunt basseng) til Glommadeltaet ved Fetsund. Artig å padle rundt i deltaet, urskog, masse småøyer og rikelig med bever. Fisk skal det være rikelig med i Øyeren, blant annet gjørs som du vel ikke finner så mange andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Telemarkskanalen er veldig fint å ha med barn til. kanalen snirkeler seg jo sakte avgårde, og du kan få mage fine opplevelser langs kanalen. Det er kun en ting som er litt negativt og det er det at det alltid er ganske mye folk der og veldig få gode teltplasser, så det vil si det samme som at mange av stedene ser rett ug slettt ut som en utedass, med alt hva det medfører. Når en er i Telemarkskanalen, så er du stort sett nære søpple kasser hele tiden, så da anbefaler jeg hundeposer for så å ta med deg dritten. Jeg vet det er mange som reagerer på dette, men det er bedre det enn at du støtt og stadig tråkker i andres drit + at det er jo det vi gjør med hundemøkk, så hvorfor ikke gjøre det samme med vår egen. Knyt godt igjen, og kast i en søpplekasse rundt neste sving.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.