Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør man avsløre gode fiskevann?


turopplevelser.blogg.no

Anbefalte innlegg

I mitt siste innlegg på bloggen min skriver jeg om et nytt flott ørretvann jeg har oppdaget. Vannet er lite og ganske lett tilgjengelig og jeg er redd for at folk skal dra dit å garnfiske. Er dere enig i at det kan være lurt? Eller er dere uenig? Gå gjerne inn på bloggen min å kom med kommentarer.

http://turopplevelser.blogg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også holdt kortene tett til brystet i et slikt tilfelle. Om vannet er lite og lett tigjengelig kan den fine fiskebestanden lett nedfiskes sjøl med krokredskap.

I et slikt tilfelle ville jeg også gitt meg selv noen begensninger i fiske og fiskeuttak.

Det er ingen hemmelighet at "ståbruk" er efektivt ørretfiske, mang steder er det også forbudt. (iallefall med mer en ei stikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har utallige eksempler på at gode fiskevann har blitt ødelagt fordi noen har vært løsmunnet.

Enkelte klarer ikke å styre seg hva angår garnfiske.

Å ødelegge ett vann med haspelstang eller oter, en, to eller tre mann det skal godt gjøres.

Men om det står tre mann konstant med det samme utstyret. Det blir noe annet.

Selv forteller jeg om godvannene kun til kjentfolk/venner som jeg vet ikke fisker med garn.

Ofte har jeg svart i hytt og pine, når folk maser hvor jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi også de motsatte eksemplene. Gode fiskevann med altfor gode gyteforhold. De trenger å fiskes hardt, og gjerne med garn for å holde ørretbestanden i god kondisjon. Man må følge med på bestanden, og om den viser tegn til endring mot flere og mindre fisk, bør det fiskes hardt. Da kan man gjerne annonsere fiskevannet for andre (og legg på litt, så det kommer enda fler). Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller gjerne hvis jeg har kommet over ett godt fiskevann. Det skulle da bare mangle. Jeg har funnet gleden ved å være ute i naturen og ser det som en oppgave å få flere mennesker ut og til å like seg der. En sånn type liksom privatisering har jeg ikke særlig sansen for.(ikke føl deg truffet ts, du har en kjempe bra blogg)

At noen idioter bryter lover eller etikette skal da ikke gå utover alle eller frata andre sin glede? Har lite sansen for at 'alt mitt er mitt og alt ditt skal vi dele' tankegangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold det for deg selv. Husk at det er ganske sikkert andre som også har dette som sitt favorittvann, og som lever i den deilige troen på at dette er de aleine i verden om å vite. La dem få beholde den gleden.

Halve moroa for andre er også å lete etter gode vann. Friluftsopplevelsen blir redusert når man vet at man går i fotsporene til andre hele tiden.

Turene man planlegger og "oppdager" selv gir langt større glede og lærdom enn det man leser seg til i detalj.

Dette gjelder også for fine fotturer, skiturer, teltplasser osv. Det er alt for mange allerede som skal dilte i fotsporene til Monsen etc, gjerne med GPX-fil som viser helt nøyaktig rute med avmerket leirplass. Kanskje kan man også finne igjen plassen hvor "O`Store" dreit?

Nå mener jeg ikke at alt skal holdes kjeft om. Generell info om et område, og flotte bilder gir bare inspirasjon, men noen godbiter kan man gjerne ha for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Gode fiskevann med altfor gode gyteforhold. De trenger å fiskes hardt, og gjerne med garn for å holde ørretbestanden i god kondisjon.

Det folk ikke klarer er å fiske med finmaskede garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hold det for deg selv. Husk at det er ganske sikkert andre som også har dette som sitt favorittvann, og som lever i den deilige troen på at dette er de aleine i verden om å vite. La dem få beholde den gleden.

Halve moroa for andre er også å lete etter gode vann. Friluftsopplevelsen blir redusert når man vet at man går i fotsporene til andre hele tiden.

Turene man planlegger og "oppdager" selv gir langt større glede og lærdom enn det man leser seg til i detalj.

Enig med Ozzi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Nei.

Det er dumt å avsløre gode vatn, både store og små, til hele internett.

Pass også på bildene du legger ut. Karakteristiske fjellformasjoner i bakgrunnen av bildene vil lett avsløre hvor du har vært. Unngå derfor å legge ut bilder der du poserer med en storing rett forran en karakteristisk fjellformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein er uforsiktig med informasjon om framifrå vatn, så kjem det alltid idiotar med garn eller oter. Det skjer gong etter gong. Noko anna er naivt å tru. Ein må vere spesielt varsam med små, utilgjengelege vatn. I desse er det alt for lett å gjere skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Dersom ein er uforsiktig med informasjon om framifrå vatn, så kjem det alltid idiotar med garn eller oter. Det skjer gong etter gong. Noko anna er naivt å tru. Ein må vere spesielt varsam med små, utilgjengelege vatn. I desse er det alt for lett å gjere skade.

Har enda til gode å se fiskevann ødelagt av oterfiske.

Har fiska mye både med oter og haspelstang opp gjennom årene.

Oftte får jeg mere på stang enn på oter. At otern skal være så inni hampen effektiv er en myte.

Kan du fiske med stang så er det ikke alltid at han som fisker med oter som får mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg har funnet mitt eget drømmevann, og jeg har fått flere fisker på over kiloen, men det er ikke større enn 40x50 meter, så derfor er det bare 2-3 stykker jeg har fortelt om det til. det vannet kan lett fiskes ut.

 

jeg synes det er greit om man har ètt vann for seg selv, men noen kan du nå si. :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hatt fantastiske fiskesopplevelser i et eller flere vann, og i ettertid funnet de utfisket med garn, blir sikkert flere enn meg skeptisk til å dele.

Jeg deler, men er det lett tilgjengelige vann i nærområdet deler jeg kun ved at de blir med på tur dit. Da blir det stort sett med venner/kollegaer uansett. Jo lengre unna vannet ligger jo mer informasjon deler jeg.

Enkelte lokale friluftslivbutikker er rene "sladresentraler", derfor deler jeg ikke informasjon om gode fiskevann der.

Jeg er mer villig til å dele informasjon om områder.

Mitt valg er basert på erfaring. Jeg har funnet vann i nærområdet og 2-dagers marsj unna både utfisket og forsøplet. Der gjør meg like trist hver gang.

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vannene som er/blir tømt med garnfiske ødelagte? Det varierer kanskje?

De beste fiskevannene hjemme er nettopp de vannene som blir fisket med garn jevnlig. Da helst av samene, og de fisker hardt når de først er i gang.

Og så har vi jo de vannene som grunneier regulerer med garn. F.eks. vår store grunneier som deler rundelig med hvor det er bra fiske - f.eks. http://www.plahte.no/norsk/aktiviteter/fiske/innland/kalvvatn/oversikt.htm#.UbZCc9g-R8c - men prisen er deretter :)

 

Om noen poserer foran et fjell med en fisk er det vel utopi å tro at en masse folk vil dra dit å fiske - eller? Vi som fisker har vel nok av vann ellers i våre nærområder som vi ønsker å utforske der vi vet det er fisk og man trenger ikke dra så langt. Så forresten at en fiskeforening hadde fiskekonkurranse på Måsvasstjønnene på Tosenfjellet. Dette er 10-50 meter fra riksveien - masse fisk på rundt kiloen der... Men folk fisker ikke der normalt nettopp fordi det er en vei der :) Men stor fisk er det.

 

Jeg tror det er litt overdrevet dette med å fortelle om fisket - men jeg har også mine hemmeligheter selvsagt - men ikke sikkert at det er bare jeg som vet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.