Gå til innhold
  • Bli medlem

1-Manns telt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Skal kjøpa meg nytt 1-manns telt. Da står mellom tre modellar:

Helsport Stetind 1, Helsport Ringstind 1, som er eitt nytt telt på markedet. Og Hilleberg Akto. Har "problem" med valget. Nokon som har erfaringar, negative og positive. Ynskjer og tips om kor ein får tak i telta, til ein billegast mulig sum. Til opplysning so er eg 194 cm på strømpelesten. Glad for all hjelp og svar.

Mvh. Anders O. Skjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare tipse om ett telt til du bør vurdere; North Face Mountain Marathon. Dette er kanskje det letteste 1-mannsteltet du får tak i, og stiller vel ellers i samme kategori som de øvrige du nevner. Jeg har et slikt telt, og er godt fornøyd med det så langt. Ga 2250,- for det på Fritid Sport i Bergen for et års tid siden.

Generelt for slike små lette telt er problemer med høyden innvendig... Jeg kan ikke sitte oppreist i teltet mitt, og jeg er "bare" 187 cm på strømpelesten. Funker helt fint til å sove i, men kan ikke brukes til så mye mer enn det. Men det er hensikten også, 1-mannstelt er jo for rene soloturer der vekten på sekken har alt å si.

Det går neppe så lenge før jeg kjøper et større telt for kortere turer med litt mer komfort. Det blir et 3- eller 4-mannstelt med god takhøyde, trolig dometelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Er vel ikke helt enig i beskrivelsen over. Dette nye Ringstind teltet kommer også i en 2 manns versjon. Det veier minimalt mer enn 1 manns versjonen og er da mye bredere. Dessuten er takhøyden i dette teltet 110cm, og de skulle holde for de fleste. Er 191 cm selv.

Mogens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en alene blir det en del vekt da en ikke kan dele på telt, kokeutstyr. Mener et allround telt ikke bør veie mer enn 2,5-3 kg men da begynner det å bli smått i utvalget, iallefall i helårtelt.....

Som Mogen nevner blir vel en god løsning et lett 2-mannstelt (da kan du koke mat inne). HEL-sport er velvillige til å sy stormmatter på sine PRO-telt så jeg vurder selv dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Stetind 2 , og har hatt det noen år, og liker det godt. Jeg valgte det foran enmanns versjonen , for jeg ville ha mulighet til å ha sekken sammen med meg inne i teltet.Det veier ett par hekto mer enn enmannsteltet , dvs. 2020 gram med plugger og alt.Forresten , å kalle det ett to mannstelt er litt drøyt. En skal være veldig gode venner for å dele det teltet med en person til.

Ringtind teltet er vel erstatteren til Stetind. Stetind modellen går ut nå, så det er mulig å gjøre noen røverkjøp på dem i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.