Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse marka: Maridalen - Harestua


Anbefalte innlegg

Annonse

Hele Østmarka er farbar til fots. Snø her og der, men enkel å gå på, men for det meste snøfritt.

Den toppen du ønsker å besøke er jo mest vanlig å gå fra Marikollen eller Sandbekkstua og gå stien opp fra nord. Der kan det sikkert ligge litt snø, men det vil i så fall være minimalt og ganske så uproblematisk.

Om du ikke har vært der før, kan en tur over Bjønnåsen anbefales på returen. Den har langt bedre utsikt enn Ramstadslottet og Barlindåsen, som er de høyeste i Østmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flust med fiskevann om du ikke vil ta en liten rundtur, men det er jo Blåtjernet som du passerer. Har ikke prøvd fiskelykken i det vannet.

Forøvrig er det ikke den beste tiden for fiske nå som det fortsatt er is igjen, men den er av tvilsom kvalitet. Kanskje etter påske?

Undersøk på ofa.no. Det er en fin side for tips og der diskuteres alltid isforhold. Der kan du også kjøpe fiskekort (via inatur). Uansett kan du nok ikke vente storfangst...

Syd for Ramstadslottet er jeg mer kjent med fiske og der er det flere greie vann, men det blir en lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker å være lite snø igjen i marka, sitter jeg å flørter om å kryss den fra sør til nord i påsken. Vil isåfall være aktuelt å starte fra Maridalen og avslutte på Harestua. Vil dette være gjennomførbart på denne tiden av året uten ski? Hvor lang tid bør man regne på en sånn tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen kan du ta på en dag hvis du vil og skiføret er godt. Eller på beina hvis du bruker hele dagen. Ønsker du å bruke hele påsken er det bare å legge turen på kryss og tvers så mye du vil og få med deg krokskogen, Spålen-Katnosa og alt som hører med med en gang.

I ungdomstida pleide vi å avslutte påsken med skitur fra Harestua (Vestbygda for de som er lokalkjent) til Sognsvann. En grei dagstur. En nyttårsaften uten snø gikk vi på beina fra Stryken til Bogstad Camping gjennom natten, med nyttårsraketter på brua mellom Bjørnsjøen og Fyllingen. Tror det tok ca 9 timer.

Snøen i marka er bra råtten på denne tiden, i hvertfall med det været vi har hatt i det siste, men jeg har ikke vært langt inne i skogen på en stund så jeg kjenner ikke de konkrete forholdene.

God tur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen kan du ta på en dag hvis du vil og skiføret er godt. Eller på beina hvis du bruker hele dagen. Ønsker du å bruke hele påsken er det bare å legge turen på kryss og tvers så mye du vil og få med deg krokskogen, Spålen-Katnosa og alt som hører med med en gang.

I ungdomstida pleide vi å avslutte påsken med skitur fra Harestua (Vestbygda for de som er lokalkjent) til Sognsvann. En grei dagstur. En nyttårsaften uten snø gikk vi på beina fra Stryken til Bogstad Camping gjennom natten, med nyttårsraketter på brua mellom Bjørnsjøen og Fyllingen. Tror det tok ca 9 timer.

Snøen i marka er bra råtten på denne tiden, i hvertfall med det været vi har hatt i det siste, men jeg har ikke vært langt inne i skogen på en stund så jeg kjenner ikke de konkrete forholdene.

God tur. :D

Det høres jo flott ut! Det var det jeg håpet på også, sånn at jeg kan legge turen innom flest mulige topper og vann :D Eneste hinderet her kan muligens være snøen da rett og slett. Orker ikke drasse på ski når mesteparten vil foregå til fots. Men ser det er spådd 10 grader eller mer hver dag frem til påskeuka, så det må vel gjøre sitt med den snøen som evt skulle ligge igjen. Gjør jo ikke noe om det er snø, så lenge den ikke er i knehøyde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen er nok ikke noen faktor i påsken i år, fordi den rett og slett har forduftet. Anbefaler nok fotturer i marka i påsken.

Fra maridalen er det ikke så lang vei til harestua og den tas på en dag. Anbefaler at turen legges over Maridalsalpene (Mellomkollen), mot Hakkloa og over Skinnskattberget. Fine områder det der. Eventuelt enda lenger mot vest i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.