Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur-aldri sur!


stormåsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en trivelig turkompis, oftest omtalt som mini-Monsen, på 9 år som virkelig VIL på tur. Vi har vært på endel turer, fiske, bål og kikkepåsakerogting har vært tema. Masse artig og stadig noe nytt å finne på.

Vi hadde avtale om tur i februar men pga jobb ble det kluss og nix tur. En litt vag avtale om tur "senere" ble gjort. Etterhvert kom det klar melding om at "senere" var kommet; logistikken ble ordnet og jeg, miniMonsen og nødvendig utstyr organisert på samme sted. Værmeldingene for nordmøres dype skoger visste at det var et værvindu lørdag-søndag og sekkene ble pakket. Fiskestenger ble tatt med selv om vi hadde lite håp om fangst.

MiniMonsen har hatt bursdag siden forrige tur og det har visst vært jul også så turutstyret er betydelig oppgradert med Jerven fjellduk og primus, dermed var turens kokk utvalgt.

Lørdag morgen med sekkene fulle og humøret på topp la vi i vei innover og oppover; været var tvilsomt-i løpet av halvannen times marsj (nja-mye å kikke på og prate om underveis, men det tok da 1,5timer å komme seg til leirplass) hadde vi sol, regn og sludd-flere ganger . Forsiktige ymt om at det var både peis og TV hjemme ble avfeid-miniMonsen er vanntett :-)

Vel framme på en odde som stikker ut i et lite vann var det enighet om at jo-her kan vi ha leir. Sekkene ble satt inn under en furu og fiskestengene rigget; miniMonsen er stor tilhenger av mark og jeg mente spinner måtte være tingen. Siden det egentlig er vinter enda hadde vi handlet "Gulp", både rød og brun. Markfiskeren hadde liten tro på dette produktet men prøves måtte det jo. Været skikket seg bra, det ble utrolig bra og vannet lå blikkstille

fisker.jpg

Og vi fisket og fisket, men fikk vi noe? Nei da-ingenting-nixognothing. Så et par dvaske vak så fisk er det, kanskje for tidlig og kaldt. vanligvis ligger isen her til påske og vel så det.

Fiskingen ble avbrutt da flertallet mente det var på tide med lunsj og siden sekkene da måtte pakkes ut slo vi opp lavoen og rigget oss til

lavo.jpg

MiniMonsen styrte på med primus og kjeler og serverte tomatsuppe og nudler

primus.jpg

Bål hører med til tur; leirplassen er endel brukt, spesiellt når det er skiføre så det er rimelig rensket for bålved, men noen turer opp i lia så ble det etterhvert en bra vedhaug, nok til fyring hele kvelden.

Etter litt peptalk og instruksjon fikk miniMonsen fin fyr på bålet

blet.jpg

For ordens skyld, joikesabelen er min-mM har øks da hans moderlige opphav mener det er tryggere. Men han har jo bursdagg neste år også...

Middagen ble store mengder pannekaker med sukker, igjen tilberedt av miniMonsen på primusen. Så var det bare å finne en behagelig stilling under et tre, se på kvelden som kom, prate om alt og ingenting, pleie bålet, grille noen marshmellows og bare ha det bra.

lrdagsunderholdning.jpg

Ingen TV-kanal som kan slå dette!

2 trøtte og fornøyde karer krøp ned i posene og var enige om at dette var livet!

Jeg sov med et halvt øye åpent, værmeldingene var litt usikre og jeg minst like usikker på hvordan lavoen ville takle det meldte kulingen om den kom. Noen vindkast var det i løpet av natta men teltet sto bra det.

Søndag morgen ble det frokost, risengrynsgrøt med sukker, kanel og smør, mat for menn!

I sørvest begynte det å bli rimelig svart men vi tok sjansen på noen timer fisking, samme resultat som lørdagen. Gulp ble erklært som ubrukelig til annet enn å ha med på skolen :):lol:

Leiren ble pakket ned og til tross for at det så ut som en umulig oppgave fikk vi plass til alt i sekkene. Hjemturen gikk greit, traff endel turgåere og en del prating ble det. Rart hvor mye triveligere folk er når en treffer de ute på tur?

En liten time etter at vi var kommet oss i bilen brøt møkkaværet ut; en veritabel snøstorm fra vest. Snakk om timing!!

Etter ompakking av utstyr, litt sen lunsj og mer prat ble neste tur avtalt; tror nok både jeg og miniMonsen kan se fram til mange flere fine turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser jo veldig fin ut det her,veldig insperende tur rapport må få til en tur selv snart er jo deling med tur nå som snøen er borte :)

kom gjerne med flere "stormåsen" artig lese stoff og fine bilder.

Hvordan er du fornøg med lavo`en? lurer på og kjøpe noe slik selv til tur (2 vokse og 2 barn) men det tar jo fort lit plass/vekt i sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavoen er jeg greit fornøyd med, det er en Frisport Norefjell. 4 personer har det greit i den, 5 går det og. Hva den veier husker jeg ikke men det er ikke plagsomt mye, 3-3,5kilo tipper jeg for stang, duk og plugger. Litt volumiøs så den tar endel plass i sekken.

I forhold til telt er lavo luksus plassmessig men jeg stoler ikke helt på at den vil holde i skikkelig dårlig vær på utsatte steder, en kan kanskje bardunere ekstra fra toppen av stanga?

Til tur med unger er den genial!

Min er ihvertfall 10år, eneste skade er 2 bittesmå hull i duken i "døra" og at jeg har rotet bort den hatten som er beregnet å ha på toppen. Hullene kommer fra bålglør, å fyre bål inni en slik er etter min mening vannvittig dumt og farlig-tror veien er kort til nedsmeltet lavo og brannskader.

Har en "rundbrenner" som var tenkt å bruke i den, men den tjenestegjør som papirbøtte i garasjen:-)

Skal huske å oppdatere med turrapporter etterhvert som jeg og miniMonsen roter rundt; neste plan er fisketur ved sjøen helga før påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.