Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon 125 liter - for stor til normal bruk?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første sekk av litt størrelse, og har undersøkt litt den siste tida. Såg først på Norrøna Svalbard 80 liter, etter det eg kan lese er dette ein bra sekk. Derimot har eg fått tips av enkelte som meiner at 80 liter fort kan bli for lite om ein skal vere på tur nokre dagar (telt, sovepose, liggeunderlag, primus, mat, klær osv). Har derfor også sett på Norrøna Recon 125 liter. Om eg skal ha ein så stor sekk, vil eg gjerne ha pakkramme fordi eg har muligheita til å ta f.eks. ein vedsekk om eg tar av sekkeposen.

Kan legge til at eg ikkje har prøvd nokon av sekkene, ser ut til at det ikkje er butikkar i mitt nærområde (Porsgrunn) som forhandlar Norrøna, men har tenkt å prøve før eg eventuelt kjøper.

Kan legge til at eg er "normalt" bygd, ca. 182 cm og 83 kg.

Om folk har synspunkt, tips og kommentarar er eg veldig interessert i dette, både om dei nevnte sekkane og eventuelle alternativ.

Takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,jeg har en norrøna 125liter sekk og den er ikke brukt mye,hovedgrunnen er att fyler man den full er deg ikke mye kos på tur lengre; -) jeg har brukt den på sommertid når vi var 2 voksne og 1 barn,er du aleine så er 125liter mye,men du kan ta av side lommene og da blir den 700gram lettere og 30liter mindre mener jeg,da er den litt mere "aktuell" men fokuser eller på lett sove pose og telt +underlag så klare du deg fint med 50/60 liter til hverfall 4-5 dager på sommer og vinter bruker man pulk: -) , til sommeren skal jeg og junior på tur og da blir det 50liter på 2 dagers tur: -) han er 3 på så da bør du klare deg med liten sekk du og,er så mye bedre på tur med lett sekk: -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har en norrøna 125liter sekk og den er ikke brukt mye,hovedgrunnen er att fyler man den full er deg ikke mye kos på tur lengre; -) jeg har brukt den på sommertid når vi var 2 voksne og 1 barn,er du aleine så er 125liter mye,men du kan ta av side lommene og da blir den 700gram lettere og 30liter mindre mener jeg,da er den litt mere "aktuell" men fokuser eller på lett sove pose og telt +underlag så klare du deg fint med 50/60 liter til hverfall 4-5 dager på sommer og vinter bruker man pulk: -) , til sommeren skal jeg og junior på tur og da blir det 50liter på 2 dagers tur: -) han er 3 på så da bør du klare deg med liten sekk du og,er så mye bedre på tur med lett sekk: -)

Støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes voldsomt ut med 125 ltr. til vanlige teltturer.

80 ltr. sekk har jeg selv, men store sidelommer kommer godt med.

Størrelse på telt og sovepose avgjør selvfølgelig endel, mens liggeunderlaget

ikke betyr noe da den festes utenpå sekken hos meg.

Klær blir for det meste bare sokker, truser og superundertøy, resten har jeg på meg unntatt regntøy hvis jeg starter i oppholdsvær.

Kanskje kan det være lurt å ta med utstyret på butikk/venn som har sekk for å teste hvor stor plass du trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tilbakemeldingar. Som eg kanskje forklarte veldig bra har eg lyst å kjøpe ein sekk eg kan ha i mange år, uten å risikere at den blir for liten etter kort tid.

Svingen: Om eg fyller den blir den sjølsagt tung. Men er den ok å bære om den kun er halvfull, eller vil den "henge og slenge" i så tilfelle?

finnjpedersen: Har du 80 liter pluss to sidelommar? Dette blir vel fort 100 liter. Norrøna Recon Pack er så vidt eg kan skjønne 125 liter inkludert sidelommar, ca. 100 liter om desse er demonterte. Er det eit poeng at liggeunderlaget bør festast utanpå sekken? I mitt hovud er det best å ha alt nedi sekken, men som sagt har eg liten erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et (lite) oppblåsbart kan du jo ha det nedi for å beskytte det litt men skal du ha et skumunderlag nedi sekken kan fort Recon Pack bli liten :-) Skumplast tas utenpå, det er det mest vanlige. Underlaget har ikke så høy egenvekt så dette merker du ikke(i motsetnng til sovepose el utenpå. Det merker du.) Festes det i fronten av sekken vil du fort også finne ut at det gjerne støtter opp sekken når du setter den fra deg. Praktisk detalj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv den sekken, beste sekken. Den er tung, men den sitte som støpt og er behagelig å bære. Problemet er "kjekt å ha" pakking. Da blir det tungt. Har ein mindre sekk for hytteturer (60L)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Berganssekk på 130L, men den brukes - litt som nevnt over her - bare når husstanden skal på tur. Da tar kona gutten i meis og jeg alt stæsjet. Når en da har tre soveposer, liggeunderlag osv, så er det mest volum det går på.

Det blir tungt - bevares - men sjeldent over 40kg.

Til teltur aleine prøver jeg å holde meg til 60L. Det blir nok en 80L snart, (trolig en Arc Bora).

Jeg bifaller det som står over her. Med tung sekk blir ikke turen trivelig. Du risikerer også at knær, rygg tar skade. Gå for 80L - det holder dersom du ikke skal være borte altfor lenge og du bare bærer ditt eget utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tallene:(forutsatt at sidelommene fakstisk veier 700g)

Para ranger med sidelommer 3860g

Recon med sidelommer 4560g

Pararanger uten sidelommer 3160g

Recon uten sidelommer3860g

Norrøna Svalbard 3000g

Jeg hadde gått for Para ranger 120L, forskjellen til Svalbard er da bare 160g uten sidelommene. Da har du sidelommene som fleksibilitet i forhold til volum. Jeg har para ranger og den føles uendelig mye kraftigere enn Svalbard 80L som en kamerat har. Jeg bruker den uten sidelommer og da er det alltid nok plass uten å måtte komprimere brødet så flatt at det er blitt flattbrød. samtidig som den kan strammes inn så det ikke skrangler med lite oppi.

Merk at nørrøna har to store "militære" sekker Recon og Pararanger. Den ene er pakkramme og den andre er synkron systemet. Stor vektforskjell på de to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nylig med en som var med ved utprøving av både Recon og Para Ranger:

Recon er for dem som bærer tungt og skrymmende, feks batterier. Deremot gikk rammen sønder altfor ofta ved hopp med fallskjerm, så man trengte en sekk som tålte store fall bedre - Para Ranger.

Selv er jeg en liten man på jorden, men bærer stor volum - liten vekt: Tar lett mine ting plus barnens soveposer i Recon. Syncrobeltet (obs finns ikke på alle militere varianter av sekken dersom du ser på bruktmarkedet) er fantastiskt ved gang med mye høftrørelse (feks en del skigåing, kraftige bakker), men kan sikkert gå adundas, uten at jeg vart med om det.

Vennene mine mener jeg er gal som går med Recon, på grunn av vekten. Jeg syns den sitter fantastiskt, og føler at den ær 'mindre anstrengende' å bære en en letter sekk, med semre bæresystem og mindre kraftigt avbærerbelte. Derfor min favorittsekk.

I tillegg liker jeg ting som er gjorde før holdbarhet, snarere en lavest vekt. Men så går jeg å oftest i Ventile-jakke og cotpol bokse. Definisjon av retro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidelommene er nok ca. 5 ltr pr.stykk, så det blir i såfall 90 ltr totalt,

men regner dog med at 80 ltr er ink. lommene, akkurat som Norrønas 125 ltr.

Liggeunderlaget mitt tar såpass plass, at det må festes på utsiden.

Det mest gunstige er alt inni sekken, men lette og store ting på utsiden høyt endrer ikke balansen i sekken vesentlig.

Det er mer ugunstig å bære 2 kg ekstra pga. sekkens egenvekt spør du meg.

Du blir sikkert å angre mer på en stor sekk, da du antakelig oppgraderer telt, sovepose og liggeunderlag til mindre og lettere etterhvert.

90 prosent anbefaler ikke sekken, så hør på dem er mitt råd.

Her er en link til min erfaring av sekken jeg bruker i dag, den rimeligste Bergans modellen.

(Sekken knirket ikke på siste tur, men jeg endrer ikke innlegget før jeg er 100 prosent sikker.)

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=28297

Tips/pakking av sekk finner du her:

http://www.xxl.no/tips--rad/villmark/-valg-av-riktig-ryggsekk./713b6186-6b7a-40a8-a9fe-99a6a946228f/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var valget enkelt, siden Recon Packen er ein av dei få sekkane som passar ryggen min skikkeleg.

I tillegg brukar eg sekken til trening: fyller den med 20+ kg boker og går kortare turar.

Mtp. å ta av sekken og baere bare ramma må du gå for den gamle modellen, på den nye er det ikkje mogleg å ta av sekken. (Eg har den nye, men mtp. baerekomfort osv. har eg bare hort like mykje skryt om den gamle)

Vekta plagar ikkje meg i det heile tatt, hoftebeltet sitter som stopt, og tar av veldig mykje av belastninga på ryggen. Sidan det er pakkramme er det mindre viktig korleis du pakkar, hvis du brukar 'litt' vett når du pakkar vil sekken aldri opplevast ustabil med lette borer på +/- 20 kg.

Kva storrelsen angår så betyr det bare at du får alt inni sekken. Den har nok av kompresjonsreimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tilbakemeldingar, her var det mange gode argument både for og i mot.

Har nok berre blitt enda meir usikker, men ser absolutt argumentet mtp. at sekken er relativt tung. Derimot har eg også inntrykk av at dei fleste som har denne sekken er meir enn gjennomsnittet fornøgde med den.

Det som i alle fall er heilt sikkert er at eg skal ta ein tur på XXL og prøve før eg kjøper.

Om det er fleire argument for eller mot er det berre å fyre laus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedgrunnen til og ikke kjøpe så stor sekk er vel vekten vil jeg tro.

Jeg har norrøna pararanger dvs den her http://www.oslosportslager.no/produkt/para-ranger-synkron-pack-120-l-ryggsekk-5329.aspx den veier 4100g ut fra oslosportlsager når jeg tok av sidelommene og veide (er en stund siden jeg gjorde det men tror vekta stemmer ca) ble det 3560g.

Første gangen jeg gikk med den her så var jeg helt frelst og starta og iriterer meg grønn over bæremeisen som var så dårlig og gå med.

Sekken veide vel 25kg når jeg brukte den men kjente rett og slett ingen ting,den satt som en skudd.bæremeisen var en gutt på 12kg men var tyngre og bære den enn parrangeren. Så er viktig med bra bæresystem.

Det er ikke noe problem og ikke fylle den opp den er såpass stiv og fint så kan fint gå med den her uten att den "slenger" tar du av siden lommene blir det 92liter og da har du en veldig fin sekk.

Men kjøper du en 50/60 liter sekk så veie den kanskje 1.3-2kg det høres kanskje ikke så stor forskjell ut 3.5kg vs 1.5kg men en ting er sikker tenker du slik på alt du har med deg (og alt du ikke trenger) kommer kg fort :)

det er veldig bra tips som andre kom med her og ta med alt du trenger til butikken og prøv med alt oppe i sekken så ser du hva du trenger.

Hvis du ikke har alt du trenger bør det være mulig og spøre om du kan låne og pakke opp i sekken fleste butikke har jo demo utstiling på det meste :)

Bare husk og kjøp ting som tar liten plass og veier lite,det er de 3 store somregel som er "problemet" dvs telt,sovepose liggunderlag,du vil fort merke etter et par turrer hva du trenger og ha med og hva som ikke er nødvendig (backup til backup osv finner du ut at du ikke trenger) hvis du har alt kjøpt inn så kan man jo eventuelt se på mulighet til og kjøpe nytt hvis man syns det er får stort veier får mye så bytter man litt etterhvert som man har rå :) (eller som meg når dama sier det er ok ;)

det starta vel en stor sportsbutikk i porsgrunn eller hva det skien får ikke lenge siden eller skulle det åpne? mener jeg hørt/leste att dem mente flere kom til og gå konkurs pga var ikke plass til alle så marked bør jo være presset her :)

jeg kjøpte min sekk får 3200 på sport1 butikk så greit og ha is i magen ofte ting på tilbud :)

http://www.prisjakt.no/product.php?p=186473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sekk du trenger kommer jo an på behov, type turer og hva man har med.

Jeg har 3 sekker. En Osprey Exos 58 som lettsekk på korte turer om sommeren og en Helsport 90+30 ellers. Og en McKinley 80+10 som hviler, er ikke spes slitt men er ikke god med mye vekt.

Merker at det ikke er alltid jeg fyller opp helsport sekken men jeg har normalt foretrukket å ha alt inne i sekken inkl, telt og underlag. Er kun underlag ala bamse jeg har hatt utenpå.

Spesielt om vinteren når jeg har med Paris-pulk så blir det ofte plass til overs i den sekken. har som regel på sidelommene selv om den ikke fylles helt forlettere å sortere ting. Jeg drar som regel med litt kamera og fiskeutstyr på tur.

Skulle jeg kjøpt en sekk til så hadde jeg nok tittet på en Norrøna Recon. Det er flere grunner til det, bl.a at det lille jeg har testet den så fungerte den meget bra på, tight og fin. Er heller ikke så viktig å pakke sekken tight når det er rammesekk. Håper da at jeg har en sekk som ikke blir "slarkete" etterhvert. Merker at Helsport sekken etter noen år begynner bli litt "strekt og mykere" så den er ikke så tight lenger.

Bor du i Oslo kan du godt få teste en av de store sekken mine( så lenge jeg ikke skal på tur selv). Det er Helsport sekken som er 90+30 og en McKinley(billig merke, ikke kjøp det hvis du skal bære noe særlig vekt) som er 80+10. Da får du et inntrykk av hva du trenger av plass på det utstyret du har i dag.

Altrentiv til sekkene nevnt i tråden så har det og kommet en Bergans Aplinist Compact på 85L kanskje verdt å ta en titt på. 130 og 110L er hvertfall meget bra sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende bruksområder for mine sekker:

35-ltr: Dagsturer av alle slag (rypejakt, fiske sommerstid)

65-ltr: Helgeturer sommerstid, dagsturer isfiske vinterstid

95-ltr: Ukesturer sommerstid, helgeturer vinterstid

Har også planer om å kjøpe en Bergans Alpinist II for å ha en sekk med større kapasitet til vinterturer spesielt, samt lengre sommerturer. Har sett behovet når 95-literen er så fullpakka at topplokket står opp som et seil med maksimalt uttrukkede reimer, slik at hovedrommet i praksis ikke er lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går på en ukes fisketur på fjellet (telt, mat til 9 dager, vadebukser og sko, fiskestenger m.m.), bare vi en 100 liters pakkerammesekk per person. Den er ganske full til å begynte med og etter en uke nesten tom. Min mann har også gått med en slik sekk alene i med mat for 2 uker, inkl. fiskeutstyr, men var da ganske spartansk ellers.

På slike turer er det fint at alt passer inn, men sekkene er jo tunge i seg selv. Det er avhengig av hvor stor volume ditt telt, sovepose og liggeunderlag har og om du drasser med masse fiskeutstyr eller fotoutstyr om du trenger en så stor sekk i det hele tatt. Jeg skjønner også de som må bære utstyr for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode svar, tusen takk! :)

Ser ut til at eg bør satse på ein sekk i 70-80 liters-klassen i første omgang (vurderer som sagt Norrøna Svalbard 80 liter), så får tiden vise om eg har behov for noko større seinare. Er vel vanskeleg å få ein sekk i 120 liters-klassen til å fungere godt på kortare turar, den er nok både unødvendig stor og tung.

Registrerer at mange er begeistra for Arc'Teryx. Har undersøkt litt, ser ut til at Fjellsport i Sandefjord har det meste som er å oppdrive av forskjellige merker. Derfor kjem eg sikkert til å ta ein tur der og prøve forskjellige sekker. Har notert meg desse sekkene som skal prøvast:

-Arc'Teryx Bora 80 og 95 liter

-Arc'Teryx Altra 75 liter

-Norrøna Svalbad 80 liter

-Norrøna Recon 125(?) liter

-Norrøna Para Ranger 120 liter

Er det fleire eg bør ta med på denne lista? Heile utvalget til Fjellsport kan finnast her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med et par til.

Osprey Aether 70

Lett sekk på litt over 2 kilo. Varmetilpassede belter. Dog er det en sekk du ikke bør bære for tungt i, rundt 20 kilo er ok.

Osprey Argon 85.

Ikke så ulik den over men kraftigere og tåler mer vekt(25-30). Veier fremdeles under 3 kilo. på tilbud på Sportsnett http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1084&cid=319

Gregory Whitney 95.

Litt større enn de 70-80 men regnet for en veldig god sekk. På tilbud på Sportsnett http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4165&cid=319

Arc'Teryx Bora 95 liter har du på lista, den har vært testvinner i Villmarksliv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er i alle tilfeller at du prover sekken forst, dersom den ikkje passar deg får du naturleg nok ein dårleg opplevelse.

Sist eg provde hadde ikkje Osprey sekkane justerbar rygglengde, kjem i staden i small, medium eller large. Med mindre sekkken tilfeldigvis passar i ein av dei storrelsane blir Osprey eit dårleg val.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min para ranger i 16 år. Den er 135L med sidelommer og 95L ute og en tidligere utgave. Litt større enn dagens modell. Para ranger og Recon pack er to veldig like sekker som nevnt tidligere i tråden. Det er nesten bare bæresystemet som er forskjellig. Jeg har i utgangspunktet vært veldig fornøyd med sekken. Den er veldig holdbar og behagelig å bære. Problemet er at jeg har vel bare brukt sidelommene på to turer. Sekken er rett og slett for stor. Jeg er stort sett på helgeturer, og en og annen ukestur på vår/sommer/høst. Selv på en ukes telttur i Børgefjell så fikk jeg plass til alt utstyr (unntatt liggeunderlaget) inkudert fiskesaker, telt, mat og masse bamsemums oppi sekken uten sidelommene.

Det skal sies at det er lett å komprimere sekken med reimene på siden (men dette er vanskelig når sidelommene er på). Så det har sjeldent vært ett problem at den er for stor (uten sidelommer). Kan vel si at både ved 60L og 95L så blir den ikke slaskete, men sitter som støpt. Det er bare så kjedelig å bare ha topplokket til ting som må være lett tilgjengelig. Jeg har virkelig savnet sidelommer.

Jeg brukte Recon Pack under førstegangstjenesten min. Nå er det da slik at vi hadde med veldig mye mer utstyr på tur da. Både i vekt og volum. Da var det snakk om 30-40kg i sekken. Da er Recon pack en glimrende sekk.

Når sommern kommer så skal jeg pensjonere para rangern og kjøpe meg en ny sekk. Det blir da en 80-90L sekk inkludert sidelommer. Det skal holde til det meste om du klarer å pakke litt fornuftig. Har kikket litt på en Arcteryx Naos 85 selv.

Min konklusjon er derfor at om du ikke skal regelmessig på tur mer enn en uke, bære med deg samband på tur eller er reinjeger så ville jeg gått for en mindre sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min para ranger i 16 år. Den er 135L med sidelommer og 95L ute og en tidligere utgave. Litt større enn dagens modell. Para ranger og Recon pack er to veldig like sekker som nevnt tidligere i tråden. Det er nesten bare bæresystemet som er forskjellig. Jeg har i utgangspunktet vært veldig fornøyd med sekken. Den er veldig holdbar og behagelig å bære. Problemet er at jeg har vel bare brukt sidelommene på to turer. Sekken er rett og slett for stor. Jeg er stort sett på helgeturer, og en og annen ukestur på vår/sommer/høst. Selv på en ukes telttur i Børgefjell så fikk jeg plass til alt utstyr (unntatt liggeunderlaget) inkudert fiskesaker, telt, mat og masse bamsemums oppi sekken uten sidelommene.

Det skal sies at det er lett å komprimere sekken med reimene på siden (men dette er vanskelig når sidelommene er på). Så det har sjeldent vært ett problem at den er for stor (uten sidelommer). Kan vel si at både ved 60L og 95L så blir den ikke slaskete, men sitter som støpt. Det er bare så kjedelig å bare ha topplokket til ting som må være lett tilgjengelig. Jeg har virkelig savnet sidelommer.

Jeg brukte Recon Pack under førstegangstjenesten min. Nå er det da slik at vi hadde med veldig mye mer utstyr på tur da. Både i vekt og volum. Da var det snakk om 30-40kg i sekken. Da er Recon pack en glimrende sekk.

Når sommern kommer så skal jeg pensjonere para rangern og kjøpe meg en ny sekk. Det blir da en 80-90L sekk inkludert sidelommer. Det skal holde til det meste om du klarer å pakke litt fornuftig. Har kikket litt på en Arcteryx Naos 85 selv.

Min konklusjon er derfor at om du ikke skal regelmessig på tur mer enn en uke, bære med deg samband på tur eller er reinjeger så ville jeg gått for en mindre sekk.

Takk for meget bra og utfyllande svar! :)

Ser ut som du tross alt er fornøgd med sekken, men at den nok er i største laget til mitt bruk. Derimot er den absolutt på prøve-lista, både med halvt og fullt lass, med og uten sidelommar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.