Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex jakke


Springvill

Anbefalte innlegg

Ja, som dere sikkert skjønner av tittelen på innlegget; jeg skal kjøpe meg en gore-tex jakke

Jeg har fra før av en fra Hagløfs, men kvaliteten på den er ikke akkurat noe å skryte av vil jeg si...derfor lurte jeg på om det er noen her på forumet som har noen anbefalinger, erfaringer eller tips de vil dele med meg! :D

Har sett litt på Bergans sine dermiax jakker, fordi jeg syynes disse er fine. Men har hørt at kvaliteten ikke er så bra. Stemmer dette? Har også vurdert Arcteryx sine gore-tex jakker, fordi jeg tror dette er bra kvalitet. Men de koster jo 5.000-6.000 kr og det er jeg ikke villig til å betale. Derfor har jeg vurdert Norrøna. De har et utsalg på Vestby hvor de selger eldre modeller billigere, så tenkte kanskje dette kunne være noe. Vurderer om jeg kanskje skal kjøpe to stykker, ettersom jeg skal mye på tur det neste året og bruker den jeg har nå veldig mye, tross dårlig kvalitet. Er forresten dame, så vil helst ha en damemodell. :wink:

Noen tips?! :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om kvaliteten har endret seg de siste årene, men min gamle Bergans Rask er fortsatt i fin form. Har hatt den i noen år nå, og eneste tegn til slitasje på den som jeg har sett er at skuldrene begynner å bli en smule lodne pga ryggsekk, men det skal kunne fikses med vasking/stryking ifølge Bergans.

Har aldri hatt noe problem med at dermizaxen ikke er vanntett og vindtett. Dessuten har den ikke så plastaktig følelse som det jeg har av goretex paclite og proshell, så den virker lunere på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på salget. Da kommer det jakker til halv pris. Da må du ikke være for kritisk når det gjelder merke, men det er godt mulig å finne seg en godt passende jakke av god kvalitet. Men det krever tålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv litt i butikk og finn ut hvilken modell/str som er relevant for deg. Ikke se deg ut bare én modell, men en hel haug. Vent på salg, og kjøp.

Ikke vent deg ihjel på salg som er bedre enn 30 %. De beste jakkene selges ikke for halv pris.

Jeg var litt i samme klemma ifjor og kjøpte meg en norrøna skalljakke som IKKE er goretex. Link til damemodellen.

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-svalbard-dri3-skalljakke-dame-20598.aspx

Foreløpig er jeg skikkelig fornøyd, og jeg ville utvilsomt kjøpt den samme en gang til. Toppjakke til trivelig pris uten at det går på kvalitet. Mine varmeste anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :lol:

Skal dra litt rundt å prøve noen forskjellige modeller ja, for å se hvilke jeg liker :)

Sikkert dumt spørsmål, men trodde ikke det var salg på slike jakker nå. Nå er det jo salg på vinterklær...trodde de ikke kom på salg før til høsten...men det er kanskje feil??? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg har hatt en grønn bergans dermizax jakke til jakt og fisketurer i 7 år, og kvaliteten har det ikke vært noe å si på. Norrøna dovre gore-tex buksa, som jeg brukte i tillegg, ble utslitt mye fortere.

Har også ei arcteryx gore-tex jakke som jeg har hatt i mange år og er meget fornøyd med kvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske vanlig at buksene slites fortere enn jakker da... :)

Jeg har en Norrøna Dovre dress kjøpt i 2006 og buksa er mer slitt enn jakken :)

Har også skallplagg fra Arc'teryx og er meget godt fornøyd med holdbarheten på disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike jakker mye til skogsturer, fjellturer og til jaktturer. De siste 4 år har jeg kjøpt 3 skalljakker. 2 Bergans og for halvannet år siden en Norrøna Dovre (jakke og bukse).

Min erfaring er at norrønajakken er langt bedre enn Bergans. Vannavstøtingen varer mye lenger og jakken er lettere å vedlikeholde / trenger mindre vedlikehold.

Det er en grunn til at jeg har følt behovet for 3 jakker de siste 4 år, men etter å ha skiftet til Norrøna, blir det nok mye lengre mellom kjøpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Sportsnett idag og så på gore-tex jakkene fra Arcteryx. De hadde utrolig nok noen på 50 % (tror det var fjorårets modell, men er ikke sikker) på noen av jakkene!!! Den har kostet 5.400 kr og koster nå 2.700 kr1 Har holdt den av til i morgen, men er ganske sikker på at jeg kjøper den. Var jo et veldig bra tilbud :) Selv om hun i butikken mente den var litt stor (L), men selv synes jeg ikke den var stor. vil gjerne kunne ha en ullgenser under om kvelden når det er kjølig. Så blir nok til at jeg kjøper den i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min erfaring er at Norrøna er mye bedre enn Bergans.

Har en Bergans Isogaisa som er i Dermizax og ei Norrøna Narvik perf.shell gore tex.

Isogaisa blir klammere, er stivere og sitter dårligere på kroppen syns jeg. Narvik jakka anbefaler jeg på det varmeste! Har hatt den i 2 år og brukt den hele tida. Den har vært med på mang en telttur og dagstur med ryggsekk. Ser enda ikke at stoffet er slitt. Den er litt for varm på sommeren, men jeg syns den er perfekt høst, vinter og vår. Har impregnert den 2 ganger og det har funka fint. YKK glidelåsene er fortsatt intakte og vanntette:)

Finnes luftinger på sidene av jakka, dette er kanskje eneste minus. Jeg kunne tenkt meg at de var lagt til litt mer under armene, for det er jo der det blir skikkelig varmt;)

Hetta er fenomenal med fine justeringer og høy krage med mykt fiber på innsida. God lengde på armene med slike håndgamasjer på; noen hater disse - jeg liker dem :) Snøskjørtet er helt fint og passer selvsagt på Narvik-buksa om en skulle være så heldig å ha den også.

Dette er jo en jakke først og fremst beregnet på skikjøring, men den funker toppers til alle andre turer i naturen også! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg faktisk er sånn passe fornøyd med min billige Norheim-jakke.

Den er ikke noe særlig med temperaturer over ti varmegrader, men alt under det og med moderat aktivitetsnivå fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så har de salg på skalljakker på Oslosportslager, hvertfall Mountain equipment jakker. Nå er vel ikke den perfekte allroundjakken laget, men hvis du kun skal ha en til alle forhold så ville jeg nok gått for en med proshell, god lengde og gode luftemuligheter. Apropos Bergans så vant den nye membranen de og Kjuus bruker(Dermizax NX) beste membran i fjor. Har opptil flere Plagg av Bergans og Norrøna og kan ikke si at kvaliteten på Bergans er noe dårligere, men passformen til Norrøna er hvertfall bedre for min del. Mountain Hardwear kan også være verdt å sjekke ut, men styr unna de med Conduit membranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sverger jeg til Arcteryx. Dette er en veldig dyr jakke, men veldig god kvalitet. Den er lett, puster veldig godt og holde deg god og varm. Dette er også slitesterke jakker. Jakken jeg pt har ble kjøpt for rundt 5 år siden. Jeg har gått masse turer med den, klatret, sovet ute i steinrøysa + brukt den mye i byen.....og jakken ser fremdeles ny ut.

Før jeg "fant" Arcteryx brukte jeg jakker fra Bergans og Haglöfs. Om en skulle være så heldig å kjenne noen som skal til USA i nærmeste fremtid så kan en få kjøpt Arc. jakkene myyyye billigere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.