Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot dunpose


Anbefalte innlegg

Vurderer å bli en tilhenger av dunposer :-)

Det vil si en Marmot Helium dunpose. Men ser det er 2 utgaver av denne posen. En vanlig og en vanntett (MemBrain) Den vanntette koster 400,- kr mer (og veier 170 gram mer)

Er det "viktig" å ha vanntett dunpose? Ser ikke ut som dette er noe som dunposer flest er....

Og så er det det med komprimering av dunposer.

Det skader vel ikke å komprimere dunposen så liten som mulig når den pakkes ned i sekken, bare den lagres løst hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode dunposer har ingen problemer med komprimering. Faktisk er levetiden lengre på dunposer enn kunstfiberposene fordi dunet tåler komprimering bedre.

Fordeler ved "vanntettte membraner" på dunposer er selvfølgelig mye bedre beskyttelse mot fuktighet utenfra. Jeg har en membran fra Gore, men tror ikke Membrain er noe dårligere. Membranen på mine poser "puster" bra. Membranen bidrar til at soveposen får mer "loft" (volum), og luft er jo som kjent det som varmer. Membranposene er klart mer slitesterke.

Den tette membranen gjør også posen vanskeligere å komprimere. Man må ha et kompresjonstrekk, noe som igjen gjør vekten enda høyere enn samme pose med vanlig trekk. Posen blir også vanskeligere å tørke.

Jeg har to membranposer (-40 og -23) og en vanlig -10 pose. Jeg har ganske ofte på vinterturer opplevd at den vanlige posen har blitt merkbart kaldere etter 2-3 døgn, men sjeldent opplevd det samme med membranposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bidrar membranen til dette?

En vil ofte se at membranposer ser mer oppbåst ut enn vanlige poser. Jeg antar at det har med at membraner er reltativt lufttette. Oppvarmet luft i posen vil kanskje ut, og det oppstår trykk? Virker også som fuktigheten blir med ut. At membranen beskytter mot fukt utenfra gjør vel også at dunen strutter mer.

Har ikke noe peil på fysikk, men jeg synes membran fungerer veldig bra. Jeg var rimelig skeptisk første gang jeg kjøpte pose med membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det oppstår noen varmluft-ballong-effekt i en sovepose med membran-yttertrekk. Dersom membranposen gir inntrykk av mer loft, så kan det være fordi soveposestoff med membran er noe stivere enn annet stoff.

Jeg har en Marmot Helium uten membran. Den er noe lettere enn posen med membran, men visste ikke det var så mye som trådstarter skriver. Soveposer med ytterstoff uten membran gir bedre transport/gjennomgang av vanndamp fra kroppen, enn poser med membran. Effekten blir mindre opplagring av fuktighet i posen og kortere tørketid for poser uten membran. Dette fordi membranen som hindrer fuktgjennomgang utenfra, også hindrer fukt-transport innenfra (ref. goretex etc). Ulempene ved membran må veies mot fordelen membranstoff har i å motstå fuktighet utenfra.

Om det er en fordel med membran for en 3sesong-pose, avhenger av bruken. Bruker du kun posen i telt og passer på at fuktig innerteltduk osv. ikke kommer i kontakt med posen, så kan stoff uten membran være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det oppstår noen varmluft-ballong-effekt i en sovepose med membran-yttertrekk. Dersom membranposen gir inntrykk av mer loft, så kan det være fordi soveposestoff med membran er noe stivere enn annet stoff.

Jeg er litt skeptisk til dette og. P.g.a. tyngre stoff i membran poser så ville man tynge ned dunet litt mer og få mindre loft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bli en tilhenger av dunposer :wink:

Det vil si en Marmot Helium dunpose. Men ser det er 2 utgaver av denne posen. En vanlig og en vanntett (MemBrain) Den vanntette koster 400,- kr mer (og veier 170 gram mer)

Her koster faktisk membranposen (i "Long") 200kr mindre enn posen uten membran, og vektforskjellen er hele 250g:

http://www.sunnysports.com/Catalog.aspx?op=gcsSearch&Term=helium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er flere enn meg som sliter med fysikken :)

Jeg er litt skeptisk til dette og. P.g.a. tyngre stoff i membran poser så ville man tynge ned dunet litt mer og få mindre loft.

Greit å teoretisere om produkter dere ikke har :-) Loft er i allefall ganske synlig. Du ser om en dunpose virker slapp eller oppblåst.

170g for membran (regulærutgaven) er litt høyere vekt, men en ekstern overtrekkspose veier mye mer - og fungerer ikke spesielt godt etter min erfaring (blir lett vått mellom sovepose og overtrekkspose).

Stort sett alle soveposeprodusenter, inkludert Marmot, velger å utstyre sine varmeste poser med vanntett trekk. Det regner jeg med at det er en grunn til. I telt, hvor man driver snøsmelting, bør man ha vanntrett trekk. For å tørke posen går det greit å vrenge soveposen.

Noen med erfaring om hvordan membranposer fungerer i den vanskelige temperaturen rundt 0?

post-3635-133474782502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å teoretisere om produkter dere ikke har :-) Loft er i allefall ganske synlig. Du ser om en dunpose virker slapp eller oppblåst.

Ja, det er nok derfor man er litt overrasket over dette. :)

170g for membran (regulærutgaven) er litt høyere vekt, men en ekstern overtrekkspose veier mye mer - og fungerer ikke spesielt godt etter min erfaring (blir lett vått mellom sovepose og overtrekkspose).

Ja, jeg ville være enig i at en overtrekkpose alltid vil være en dårligere løsning.

Stort sett alle soveposeprodusenter, inkludert Marmot, velger å utstyre sine varmeste poser med vanntett trekk. Det regner jeg med at det er en grunn til. I telt, hvor man driver snøsmelting, bør man ha vanntrett trekk. For å tørke posen går det greit å vrenge soveposen.

Tenkte det samme selv. Å tørke den burde jo ikke være vanskeligere enn å vrenge den. Helt klart at en membranpose vil holde varmen bedre. Og loft skal vel være det samme som med eller uten membran ettersom de selges på mengden loft i en pose?

Hvordan er du fornøyd med Lynx'en din forresten? Jeg tenkte på å kjøpe meg en Puma GWS. Litt i meste laget?

EDIT: Puma, ikke Bison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at loft skal være den samme membran eller ikke membran i tørr tilstand. I felten derimot...

Veldig fornøyd med både Bison og Lynx, men jeg hadde kanskje kjøpt Puma med det jeg vet nå (spart litt penger).

Jeg har en utslitt Marmot Hydrogen (-1 grader EN-temperatur) som jeg var veldig fornøyd med. Min konforttemperatur stemmer med EN-ratingen. Lynx holder til ca -25, og Apache holder til ca -10. Det har jeg opplevd såpass mange ganger at jeg tror WMs temperaturangivelse er veldig lik EN-skalan.

Bison er rett og slett ubehagelig varm når temperaturen blir er lavere enn -15. Jeg har sovet natta gjennom med glidelåsen halveis trukket opp naken i silkepose uten å vokne i -23. Jeg har sovet godt natten gjennom i Lynx i -35 iført ullundertøy, dunbukse, dunjakke og kaninfitte. Når temperaturen nærmer seg 0 blir den ubehagelig varm.

Om Lynx holder eller du trenger Puma må du selv vurdere. Jeg kjøpte Bison først ut fra et par opplevelser der EN-skalaen ikke gjalt meg lengre; dødssliten, våt, sulten og trøtt har jeg noen ganger kunnet dra fra -10 grader på skalaen. Den andre faktoren er lengde på turene. Jeg har aldri kommet meg over en uke, og synes hverken Lynx eller Bison har forfalt mye på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bison er rett og slett ubehagelig varm når temperaturen blir er lavere enn -15. Jeg har sovet natta gjennom med glidelåsen halveis trukket opp naken i silkepose uten å vokne i -23. Jeg har sovet godt natten gjennom i Lynx i -35 iført ullundertøy, dunbukse, dunjakke og kaninfitte. Når temperaturen nærmer seg 0 blir den ubehagelig varm.

Tenkte jeg først skulle satse på en Puma og teste kona i den. Hvis hun er varm nok så kjøper jeg og en Puma eller en Lynx, hvis den ikke er varm nok for henne så kjøper jeg en Bison til henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jepp, det var der jeg kjøpte konas wm ultralite fra. :)

Litt på siden: Hvordan går dere frem for å få kjøpt utstyr fra Western Mountaineering på Backcountry.com? Det er da en US Shipment Only på bla. WM og Arcteryx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hentet en WM Lynx GWS for en uke siden, og ble meget imponert over kvaliteten.

WM-posene er en av de posene jeg ikke har testet.

Jeg har testet det meste, til og med Valandre.

Søm, stoff og dunkvalitet i disse posene er i en klasse for seg selv.

WM har virkelig fått til gode poser.

Membran, fuktsperre, kondensasjon i poser kan vi diskutere.

Her er det mange synspunkter.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.