Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge permanent gapahuk


Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette ut noen gapahuker ved gode fiskevann.

Tenkte å ha ved lager inni og litt stor plass, sånn at jeg kan stå, det gode er at jeg slipper å ha med telt vær gang.

Vil helst ikke lage den "vanlige" gapahuken, med hele fronten åpen og skrått tak nedover, hvis dere ikke skjønner hva jeg mener, google gapahuk og se på bilder.

Har noen ideer om hvordan den kan være?

Må kunne stå i den og ha rikelig med plass og skal bygges av tynne stokker og presenning og kanskje litt granbar oppå.

Har tenkt litt på en gapahuk som er noe lignene som Kristoffer Clausen brukte for de som kjenner til han.

Flatt tak med skråvegger på siden. Problemet med det er at taket er flatt og det vil komme mye snø oppå på vintern, kanskje hvis jeg lager et tett rutenett av trepinner så burde det vel holde?

Bortsett fra det så er det perfekt, plass til at jeg kan lage et lite ved lager på den ene veggen og at jeg kan stå inni.

Det er bare en tanke, så bare fyr løs med forslag!

Hvis det er noen som ikke skjønner hva jeg mener så kan jeg sikkert tegne en enkel tegning på hvordan gapahuk jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres mye bedre ut å ta med telt og/eller en tarp egentlig. Så slipper vi at en løs presenning ligger å blåser rundt i skogen også om den skulle løsne. Dessuten er det ikke særlig fint med en permanent presenningsgapahuk i skogen.

Jeg synes det er finest med gapahuk laget med skikkelig kledning, tak, og bålplass utenfor som alle kan benytte seg av. Kanskje terassebord inni. Da slipper man at folk lager svidde bålplasser rundtom overalt i skogen, og kanskje også på mer utrygge steder enn nettopp i den skikkelige gruen som er laget til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg liker litt det finnene har gjort med å sette opp permanente gapahuker i tømmer på populære rasteplasser og naturlige overnattingssteder.

For eksempel denne.

Helt enig. Dette gjør at du "sliter" mindre på naturen i området rundt også. Og det gjør bålbrenning tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med faste gapahuk så lenge de er i bruk og blir holdt i stand; når eieren går lei er det derimot nedrast søppel med presenningsrester og grunnmursplast :)

Jeg har to "halvfaste" gapahuker; oppsatte stokker surret med hampsnøre. På det ene stedet har jeg laget meg til et (skjult) lager under et rotvelt hvor jeg har en presenning, litt tau, en bit sildenot og noe annet småtteri (stekepanne, kaffekjel, litt tørr ved og "ymse"), på det andre stedet bærer jeg med meg en presenning og det som ellers trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grunneiers tilatelse mener jeg det er lov å bygge "permanent" gapahuk av materialer man finner på plassen

Det betyr steinhytte eller av tre material man finner i naturen

Neppe, dersom det her er snakk om ein permanent bygning som har ein bruk som ligg tett opp til hytte eller bu så kan dette falle inn under plan- og bygningslova kapt 20 om søknadsplikt. Byggjemateriale vil ikkje ha noko å sei. Ein gapahuk som er heilt eller delvis bygd igjen vil vera i gråsonen.

Edit: denne saken kan nok ha ein relevans sjølv om det er snakk om lavo: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7690889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presenninger har en tendens til å bli fort ødelagt om de blir konstant utsatt for vær og vind. har mer sansen for løsningen med et surra reisverk som presenningenkan festes til. Slike lafta gapahuker er fine. Vi har 3 slike her i Hurdal som JFF har satt opp. Ulempen er at det raskt blir slitasje om tomt for tørrved i nærområdet. så man er avhengig av et visst vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.