Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til valg av vindsekk ønskes. Lifesystems Survival Shelter 2? Andre forslag?


Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en lett vindsekk, som er plass til to personer.

Noen gode forslag? Jeg har sett på Lifesystems Survival Shelter 2, som veier 350 gram.

Link: http://www.oslosportslager.no/produkt/lifesystems-survival-shelter-2-overlevelsesduk-18389.aspx

Jeg ser at denne har vindu, og ventilasjonsglidelåser. Noen som vet om man får hodet ut av ventilasjonsåpningen, eller om det er noe vits i å kunne ta hodet ut?

Er dette en bra vindsekk? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt min vindsekk bare 1 gang. Da blåste det kraftig og vi hadde ingen behov for å stikke hodet ut av vindsekken. Det var like greit å bli under sekken. Jeg har forøvrig en oransje sekk fra Helsport, men den vier litt mer enn den du har valgt. Jeg skulle anbefale å velge lett, da er du i hvert fall motivert å ta den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips å tenke på, funnet fra en med erfaring:

Vindsekken bør ha en farge som syns tydelig mot hvite omgivelser, for eksempel rød. Det er praktisk med en glidelås høyest opp så man kan se ut. Ofte sitter man i fred og ro og leser kartet i vindsekken, og da kan det være praktisk å lett kunne se ut. Det bør være en snor på sekken som man kan feste rundt kroppen så den ikke blåser bort. Oppbevaringsposen bør være festet i vindsekken så man ikke mister den i vinden. Oppbevaringsposens størrelse er dessverre ofte et tydelig eksempel på at de som lager friluftsutstyr ikke har brukt det selv, annet enn inne på kontoret i lett gjennomtrekk og romtemperatur: hovedpoenget er at det ser lite ut i butikken. Ingen vil kjøpe en vindsekk som ser ut som den tar altfor stor plass. Vi opplever at Helsport hører til de firmaene som har minst oppbevaringsposer til sitt utstyr. Man skal derfor regne med å kjøpe eller sy en større oppbevaringspose, og at vindsekken kommer til å ta større plass enn hva det så ut til i butikken. Å prøve å få ned en vindsekk i en liten pose med store votter i sterk vind og kulde er ikke alltid så lett. Ofte er det bedre å bare stappe ned alt i ryggsekken og fikse det senere når man har bedre muligheter til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske romslig, så kan fint sitte ovenfor hverandre i den sekken.

Ajungilak har vel også en som er ganske lik i utformingen, men tror den er større/tyngre.

Vindsekk er kanskje også lurt å kikke på i butikk så en finner en med den utformingen man er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips å tenke på, funnet fra en med erfaring:

Vindsekken bør ha en farge som syns tydelig mot hvite omgivelser, for eksempel rød. Det er praktisk med en glidelås høyest opp så man kan se ut. Ofte sitter man i fred og ro og leser kartet i vindsekken, og da kan det være praktisk å lett kunne se ut. Det bør være en snor på sekken som man kan feste rundt kroppen så den ikke blåser bort. Oppbevaringsposen bør være festet i vindsekken så man ikke mister den i vinden. Oppbevaringsposens størrelse er dessverre ofte et tydelig eksempel på at de som lager friluftsutstyr ikke har brukt det selv, annet enn inne på kontoret i lett gjennomtrekk og romtemperatur: hovedpoenget er at det ser lite ut i butikken. Ingen vil kjøpe en vindsekk som ser ut som den tar altfor stor plass. Vi opplever at Helsport hører til de firmaene som har minst oppbevaringsposer til sitt utstyr. Man skal derfor regne med å kjøpe eller sy en større oppbevaringspose, og at vindsekken kommer til å ta større plass enn hva det så ut til i butikken. Å prøve å få ned en vindsekk i en liten pose med store votter i sterk vind og kulde er ikke alltid så lett. Ofte er det bedre å bare stappe ned alt i ryggsekken og fikse det senere når man har bedre muligheter til det.

Helsport sin tilsvarerer dette ganske godt. Den er knalloransje. Har muligheter for å kikke ut (mener å huske at det er åpninger med borrelås). Den har festestropper for å trå rundt skiene som du stikker opp i snøen. Jeg har fått den tilbake i pakkeposen som for engangs skyld ikke er for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin tilsvarerer dette ganske godt. Den er knalloransje. Har muligheter for å kikke ut (mener å huske at det er åpninger med borrelås). Den har festestropper for å trå rundt skiene som du stikker opp i snøen. Jeg har fått den tilbake i pakkeposen som for engangs skyld ikke er for liten.

Ja, Helsports vindsekk går lett inn i trekket sitt dersom den brettes og rulles, og ikke stappes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven sin vindsekk i knall blå ripstopnylon kan også være et alternativ.

- Plass til 3 (Selv om det da blir trangt).

- Tre glidelåsåpninger for ventilasjon/Stikke ut hodet.

- Karabinfeste for å unngå å miste i vinden.

Se video her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.