Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå oslo - trondheim


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest litt om pilgrimsleden! Men jeg ønsker å gå den til sommeren, helst så tidlig det absolutt lar seg gjøre :D. Når mener dere det er? Kan jeg starte i sent april? Eller det masse snø bortover?

Hvis jeg føler meg pigg når jeg framme og føler jeg kan gå masse mer så lurer jeg på om det går an å gå til bergen? Er det ruter fra Trondheim til bergen?

Jeg er vant til gå masse, men kanskje ikke med stor sekk. Og det jeg lurte på er om noen har erfaring med ha å ha med absolutt minst mulig. Jeg vil heller handle på turen enn å ha med for mye ting. Jeg ønsker at sekken så være så lett som overhode mulig. Jeg ønsker å handle maten på veien. Jeg ønsker å ha med minst mulig klær, men er redd for hva jeg vil lukte... Det skal være nesten som om jeg ikke har med noe, det hadde vært topp for meg. Egentlig ønsker jeg erfaring fra folk som pakker liten.

Jeg ønsker ikke drasse på 30 kg sekk, føler det ødelegger litt av turen. Tenker litt på hvordan folk vandret for 300 år siden. Tviler på at de hadde det...

Noe annet som jeg tenker på mye er... sånn... hvor har jeg lov å sette opp teltet mitt for eksempel? Hvordan vet jeg at, dette er et ok sted? Tenker da på folk ikke kommer å sier... flytt teltet ditt...

Takk for all svar og informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allemannsretten

Alle har lov til å ferdes og oppholde seg i utmarka i Norge.

Allemannsretten er et gratis fellesgode og en del av vår kulturarv.

Den gir deg rett til å bruke utmarka, uavhengig av hvem som er grunneier.

Du gjør bruk av allemannsretten når du går tur til fots, eller på ski, når du sykler, eller rir på privat vei og sti,

når du telter og bader i utmark og kjører båt på sjøen, eller ror og padler på vann og elv.

Det er også en del av allmannseretten når du plukker bær, sopp og blomster.

Direktoratet for naturforvaltning har det overordnede ansvaret for allemannsretten,

og på disse sidene har vi samlet informasjon om hva du bør vite om den.

Du finner all info.HER

B.Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sunn fornuft når du slår opp teltet så går det nok bra. Det vil si at så lenge du er ett stykke fra folk så er det greit, gjerne 2-300m Men selvsagt det skader ikke å spørre om lov til å telte i hagen til folk heller om man ønsker det. Da kan man jo bli kjent med nye folk og til og med være så heldig å bli bedt på middag.

Ang snø så er det jo en del av turen som går i litt mere fjellterreng, hvordan det er der nå veit jeg ikke men fortetter varmen er det nok stort sett fremkommelig fra oslo til otta allerede om ett par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle var :)

Da jeg har kun sovet i telt med venner når jeg var mindre er jeg ikke den mest kunnskapsrike på det, eller lange turer.

Jeg er redd jeg kan brenne meg på turen rett og slett, men tanke på at jeg skal ha med meg så mye. Kanskje finner jeg ut at jeg trenger mer klær... og jeg er ikke helt sikker på at hvordan jeg kan vaske de klærne jeg har med meg. Tenkte egentlig bare 2 sett. Bare bytte og vask. Hvordan kan man dusje eller vaske seg når man reiser langt gående? Hvordan vaske disse klærne på tur i det hele tatt på turene. :)

Noen ganger tenker jeg at jeg skal bare hoppe i det. Ikke tenke så mye, og finne ut av ting på veien.

På en måte tenker jeg sånn om turen: den skal ikke være så morsom eller enkel. Men den skal ikke være fysisk tung! :D Jeg gidder ikke tung sekk. Skal veie absolutt minst overhode mulig! Skal ikke ha med fnugg av noe som ikke trengs. Føler jeg ikke kan oppleve noe med mange kg hengende på ryggen. Håper bare noen kan komme med råd, eller vet om noe som har gått langt med lite "ting" som kan komme med tips.

Takker for alle tidligere svar, det var informerende :)

Og forresten... jeg vet at det ikke er allverdens rovdyr her i landet. Men... når du ser en bjørn med unger dekker hele veien så innser du hvor stor de er. Først tenker jeg... det vil aldri skje. Men sånn... ja. Kan ikke hjelpe å tenke at man kan bli spist av en sånn på en tur :)...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd her om drømmelett sekk ett sted. Der får du en del tips til lett utstyr som kan være verdt å kikke på.

Her var den jo Her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428&highlight=dr%F8mmelett

Vaske klær er ikke noe problem men å få tørket de kan være ett større problem. Pilgrimsleden er lagt opp med tanke på å bruke overnattingssteder så det kan være en ide å ta med i budsjettet noen overnattinger der man har mulighet til å tørke klær og få seg en dusj. Ellers er det en god ide å bruke klær i ull da disse har en fantastisk evne til ikke å lukte vondt. Strengt tatt er det ikke nødvendig med telt, man greier seg fint med en presenning/tarp til å spenne over seg men med tanke på insekter så er det kjekt med telt. Du får jo telt som veier rundt kg. eller 1,5kg for litt rimeligere.

Rovdyr. Hva skal man si. Det er mye større sjanse for å bli drept eller skadet i trafikken hver dag en det er bare å få se en bjør. Langt mindre å bli angrepet. Hva man skal gjøre om man møter på bjørn. Skrik og hoi og gå rolig vekk eller nyt synet så lenge den ikke løper mot deg. Men for all del ikke gå mot den om den mot formodning ikke har oppdaget deg og stukket av for lengst.

Kan jo være greit å sette opp en utstyrsliste inne her så kan folk komme med tips.

Kan jo begynne. Sjekk prisjakt.no for priser

SOV

Telt: for eks ringstind light 1 eller superlight alt ettersom pris

Liggeunderlag: ett tykt oppblåsbart om du vil sove godt. For ex Exped Synmat UL 7 som veier 0,5kg og tar liten plass.

Sovepose. Lett dunpose er å foretrekke. Tar mindre plass også.

Kjøkken

Her er det litt ettersom hvor avansert matlaging du ser for deg.

En liten gassbrenner med ett passe kjelesett koster ikke all verden og er enkelt å bruke. for eks Optimus Crux

Kjele Optimus Terra Weekend HE Cook Set Med varmeveksler bruker den mindre gass og du får plass til brenner og gass inne i

kjelen

Panne. Her lønner det seg å gå for en litt tykkere om du ikke vil brenne maten din. den til 29kr på ikea er helt yppelig

Edit: ser den koster 19kr nå :)

bestikk. Ta med en vanlig kniv gaffel og skje. du finner lettere saker men er ikke så mye å spare.

En plast eller tretallerk og

Drikkeflaske eller to og en termos om du er glad i kaffe eller te.

Klær

Skall klær er kjekt fordi man ikke behøver regnklær men kan bli noe klamt når det er varmt. Bukse som kan gjøres om til shorts er en fordel da man har 2 i en. Paraply kan være lurt. ett sett med ull undertøy til kjølige netter er godt å ha. Og det viktigste er skoene. Lette sko er en klar fordel på denne turen.

Her får noen andre komme med tips :D

Annet kjekt å ha.

vanntett til å ha sovepose i

vanntett til å ha fyrstikker i.

kart og kartmappe (denne turen er godt merket så veit ikke om man behøver kart egentlig men artig å følge med på uansett)

Vanntett til dopapir

toalettsaker

gnagsårplaster

Sikkert flere med tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende svar fra Phaser der. Ikke så mye å legge til egentlig.

Det kan være ganske viktig å planlegge etappene dine litt løst. Finn ut hvor og hvor ofte du kan proviantere. Hvis du kan/vil proviantere ofte så kan du basere deg mer på å lage fersk mat og ikke bry deg alt for mye om vekten på det. Hvis du vil gå lange etapper så er nok tørrmat bedre. Du kan jo gjerne kombinere dette og sende pakker med forsyninger Poste Restante slik at du kan plukke dem opp underveis. Hvis du tenker på å bare bruke tørrmat så kan du kutte en god del i vekt siden du da bare trenger å koke vann. Husk at på langtur kan du bli lei av å spise det samme hver dag, så pass på å skifte litt på snaksen du har med. Hvis du skal gå langt hver dag så er det en del folk som sverger til å pakke sammen leiren og begynne å gå før frokost. Når sola begynner å varme så stopper du og lager deg en varm frokost. Selvlaget havregrøt er lett og enkelt å lage og smaker godt. Jeg sverger til Nestle Nido tørrmelk. Den er laget av helmelk og smaker ikke surt slik mye tørrmelk gjør. Du kan ofte kjøpe den på innvandrerbutikker.

Som Phaser sier er ull konge når man ikke vil lukte vondt. Med ett skift så kan du vaske og tørke det ene mens du bruker det andre. Send et skift eller to til deg selv underveis og send et brukt et tilbake hvis du tror du trenger det. Bruk lag fremfor tykke plagg. En tynn regnjakke/paclite jakke kan også brukes som vindjakke hvis den har god lufting (sjekk Paramo og). Selv om den fanger fuktighet så kan en tynn overtrekksregnbukse gi et kjempeløft på en kald dag.

Selv bruker jeg barefoot sko, men tror ikke jeg ville anbefalt det til denne turen ettersom det sikkert også blir litt gåing på vei. Jeg ville nok heller brukt et par joggesko type "trail runners". Inov-8 er et bra merke der. Bruk noen små minigamasjer med joggesko så du ikke får så mye dritt i skoene. Jeg bruker inov-8 sine debris gaiter 32. Husk at våte føtter ikke er farlig, men hvis du ikke takler våte føtter så er joggesko kanskje ikke for deg.

Begynn å samle sammen utstyret i god tid og vei alt så du vet hvor vekta er. Ville tro at du ønsker å holde deg under 10 kilo maksimum hvis du vil vandre lett. Prøvepakk sekken flere ganger (med mat eller noe som tilsvarer volumet), slik at du vet at sekken passer og om du kan bruke en mindre og lettere sekk. Husk at jo lettere innholdet i sekken er jo mindre støtte trenger du i sekken. Sjekk GossamerGear for en god del lett og tilgjengelig utstyr. Kjekt om du vet ca volumet og vekten på innholdet i sekken før du kjøper sekk ettersom det er fort gjort å kjøpe for stor sekk (eller for liten for den saks skyld) når man endrer masse på utstyret sitt.

Tenk på hva du vil ha med av elektronikk! Hvor lenge varer batteriet? Hvordan skal du lade det? Må du ta med batterier og? Jeg er veldig glad i å lese og har blitt helt frelst på Kindle. En telefon med batteri du kan bytte kan være lurt så du kan ta med ekstra batterier. Slå av telefonen når du ikke bruker den. Skal du bruke GPS? En billig mp3 spiller kan være bedre enn en ipod, ikke minst fordi det ikke er et stort tap om den blir våt.

Phaser har allerede nevnt gnagsårplaster. Jeg vil gjerne nevne det igjen. Det er det viktigste du kan ha i førstehjelpsposen. Compeed er som manna fra himmelen når du har trasket med våte føtter en hel dag og du kjenner at du begynner å få en varm flekk på føttene. Ikke kjøp en ferdig førstehjelpspakke. Sett sammen din egen og bruk en ziploc pose til å ha tingene i.

Kos deg med planleggingen fordi det er vanskeligere å endre på ting straks du har begynt å gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Nå er det allerede slutten av april, så jeg vet ikke om du har begynt å gå allerede? Men tenkte jeg kunne komme med noen tips angående pilegrimsleden. Du sier at du vil bære så lett som mulig, og jeg vil påstå at denne turen er godt egnet til det. Jeg har ikke gått hele strekningen, bare fra Hamar til Trondheim, men der var det mange muligheter for å kjøpe mat underveis. Og mat er, etter min erfaring, det som gjerne er avgjørende for hvor tung sekken blir. Den lengste strekningen uten matbutikker er Dovre-Oppdal (3-4 dagsetapper), ellers kan du kjøpe mat iallefall annenhver dag (så fremt du kommer innenfor åpningstidene).

Du kommer også veldig langt med en tarp (duk/presenning), og det er lettere enn telt. Turen går (igjen med unntak av et par dagsetapper på Dovre) under tregrensa, så det er heller ikke noe problem å få satt opp tarpen. Vil, som logros, også anbefale joggesko. Fjellstøvler har iallefall ingenting å gjøre på denne turen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.