Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor langt går man på fjellet km pr time


kis

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg planlegger en ukes fjelltur og lurer på hvordan jeg kan beregne avstand i km over i timer gåing.

Er det riktig med 1km = 1 time

Jeg vil kalle meg i normalt god form, 20 kg sekk

Det er jo foskjell på flatt fjellterreng og stigning

er det mulig å regne om høydemeter også til tid?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes 1 km var lite hvis du tenker på vandring.

Normal "rask" gange på flatmark er 5-6 km/t på godt underlag.

Så vil så klart oppakning, underlag og høydeforskjell spille inn.

KOmmer jo an på hva du definerer og som avstand men regner med du tenker på avstand i et kart. Det er da horisontal avstand. En gps gir deg horisontal avstand og tar ikke hensyn til høydemeter.

Så for å vite faktisk avstand du har gåt opp lia må du regne det ved å bruke gps distansen og antall høydemeter du har beveget deg opp.

Så desto brattere, desto kortere vil du bevege deg på kartet i forhold til reell bevegelse(Så krever det mer krefter så klart).

Sånn i snitt vil jeg si 2-3 km/t, kanskje op i 4 i lettgått terreng. Og så ned til 1 og under ved bratte klyvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1 km var lite hvis du tenker på vandring.

Normal "rask" gange på flatmark er 5-6 km/t på godt underlag.

Så vil så klart oppakning, underlag og høydeforskjell spille inn.

KOmmer jo an på hva du definerer og som avstand men regner med du tenker på avstand i et kart. Det er da horisontal avstand. En gps gir deg horisontal avstand og tar ikke hensyn til høydemeter.

Så for å vite faktisk avstand du har gåt opp lia må du regne det ved å bruke gps distansen og antall høydemeter du har beveget deg opp.

Så desto brattere, desto kortere vil du bevege deg på kartet i forhold til reell bevegelse(Så krever det mer krefter så klart).

Sånn i snitt vil jeg si 2-3 km/t, kanskje op i 4 i lettgått terreng. Og så ned til 1 og under ved bratte klyvinger.

Det stemmer godt med mine erfaringer også. I middels terreng havner GPSen ofte på snittfart rundt 3km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Borgern. Har ofte logget turhastighet, både med GPS og manuelle metoder. Jeg har trukket fra lange pauser (dvs. spisepause midt på dagen), men tatt med naturlige småstopp (pisspauser, sjekke kart, endre bekledning osv. Da er 3km/t ofte det jeg lander på. Masjfart ligger vanligvis mellom 3,1-3,6, småpausene drar snittfarten ned. På rette grusvei har jeg kommet over 5km/t.

Sekkens vekt har variert, men litt under 20kg er normalt. Går ikke veldig mye fortere uten sekk, men er sekken tung (25+) dras snittfarten betydelig ned.

I terreng med stor høydeforskjell (f.eks. Jotunheimen) dras snitthastighet ned, likeså på turer lengre enn 2-2,5mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig individuelt, og avhengig av terreng. Erfaringsmessig ender eg på 20-25km pr dag på teltur, då går eg utanfor stig, i kupert terreng med mykje ur.

Men i fjor gjekk eg ein tur på Hardangervidda, og der var det så lettgått at eg enda på 44km på ein dag. Der var det også litt kupert, for eg gjekk på tvers av dalane, og eg gjekk oppom dei høgdene eg gjekk forbi, men eg gjekk stort sett på gras. Eg gjekk også nesten utan mål og meining, så eg brukte lite tid på orienteringa.

Korleis ein måler avstanden påvirker også den oppgitte farten. Sjølv måler eg alltid avstanden i horisontalplanet på kartet. Det skal vera uhyggeleg bratt før det gjer noko betydeleg utslag på den faktiske dagsetappelengda. Dersom det stig 100m på 1000 horisontale meter, så vert den faktiske strekninga 1005m. Dersom stigninga er 400m, vert diagonalavstanden 1077m, og det er bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är du i god form är dagsetapper på 20 km ingen orimlighet. Mig tar de kanske 7-9 timmar beroende på terrängen. Jag har god kondition för min ålder, men

jag är inte ung, 67 år. Det som verkligen drar ned hastigheten (för mig) är blockterräng, där kan det gå möjligen gå ned till 1 km i timmen.

Om du inte har specialutrustning med, för ex.vis foto, är 20 kg mycket för en veckolång tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke under 20 kg på uke turen,men det blir jo lettere etterhvert som maten spisest opp og så blir jo formen bedre også etter noen dager, legger inn en hviledag uten lang ettappe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.