Gå til innhold
  • Bli medlem

Island Peak - Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen av dere som har noen gode praktiske råd til Nepal trekking med Island Peak som høydepunkt?

Gjerne sånne småting som ikke står i en utstyrsliste, men som likevel var savnet eller høyt verdsatt.

Takke for alle gode råd :)

Swiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger vel en del linker om dette fra før. Hvor har du tenkt å bestille?

Anbefaler å gå sakte og nyte turen. Jeg gikk Kala Pattar først - for akklimatisering, og det funket bra for meg. Mange som pushet veldig som ikke klarte turen.

Tren på rappelering og brevandring med stegjern på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer i baner av om man tar med "Real Turmat" istede for å spise lokalt.

Kjøper man flaske vann og bruker vannrenser tabletter, eller er de "rene".

Får man bruk for "gå staver"?

Swiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe maten lokalt. Den er god, og samtidig støtter du lokalt.

Jeg brukte en vannpumpe til å rense vannet med: http://cascadedesigns.com/msr/water-treatment-and-hydration/expedition-water-treatment-and-hydration/miniworks-ex-microfilter/product

Ellers får man kjøpt både vannrense -tabletter og flaskevann med rent vann.

Jeg brukte gåstaver og synes det var nyttig. Du får kjøpt det billig i Kathmandu.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den lokale maten er god, men ikke alt er like mettende, så det er greit å ha feks snickers på seg. Rent vann får man kjøpt, men om du skal være i regionen et par uker så lønner det seg sikkert å kjøpe ei pumpe eller tilsvarende. Jeg og en kompis brukte ikke staver, men det er mange som bruker det og det er sikkert nyttig.

Den lokale mint-teen er god, et godt alternativ til den litt kjipe kaffeen og varm saft som selges :P

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp med (pea)nøtter fra Kathmandu! Salt er bra, gjør deg tørst!

Vann får du fra kokkene som koker morgen og kveld. Prøv å unngå å kjøpe plastflaskene, de representerer miljøgalskap og mye unødvendig bæring.

Vannrensetabletter funker bra. Kanskje unødvendig etter toppen; på nedover/hjemtur er kroppen kanskje akklimatisert og vant til den lokale bakteriefloraen?

Vanlige fjellstøvler funker bra, trenger ikke store plaststøvler. Lang breøks god å støtte/hvile seg på. Gåstavene setter du igjen i BC.

God tur, heldiggris!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd.

Nå er det bare 10 dager igjen. Gleder meg masse, nesten litt surealistisk følelse.

Har begynnt med litt jerntilskudd, så røde blodlegmene skal komme meg til hjelp mot høyde syken....

Swiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Turen var flott den, men svarte ikke helt til forventningene.

 

reiste med ecoexpeditions

 

Vi ble sittende dag 2 på flyplassen - ikke spesielt morro

Dag 1 gikk vi til Phakding - der ble 2 magesyke og de måtte senere på sykehus og fikk ødelagt mye av turen... Dessuten er dette litt kort - neste dag er infam

Dag 2 nå skjønner du at du går som "stim", da det er masse folk hver eneste dag. Mister litt av "tur" følelsen av å gå i en lang rekke.

 

 osv

 

Jeg kom til å bli forbigått av et anne norsk reisfølge, hvor den norske guiden sier; nå drikker vi alle sammen og dette gjentok seg hvert 10 minutt. 

 

Når du kommer over 4500 meter er det bare stein og lite spennende å se på. Da er du også så sliten og lite matlysten at tur gleden forsvant for min del. Jeg kom meg opp på Kala Pattar med et nødskrik, men gadd ikke prøve på Island Peak. Jeg skal ikke over 5000 igjen.

 

ps. du kan gå med lave goretex joggesko helt opp til Kala Pattar, brei vei og god sti. Guiden vår gikk med salomon XA PRO helt opp til 5600 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.