Gå til innhold
  • Bli medlem

Havrebomber - tjek


Anbefalte innlegg

Så er der under en uge til fjellturen (5-7 dage på Hardangervidda). På tide at forberede nogle af dagenes højdepunkter - maden.

Her en let modificeret udgave af Vandrefantens opskrift, med billeddokumentation nederst.

500 gr havregryn

500 gr dansk øko-smør

400 gr sukker

2 håndfuld rosiner

1 plade god chokolade (200 g)

1 håndfuld hasselnødder

1 håndfuld valnødder

1 håndfuld mandler

1 tsk salt

Hak nødder og chokolade, bland med rosiner sukker og havregryn. Smelt smøret, tilsæt saltet, bland al sammen og hæld i panne, ca 3-4 cm tykt lag. 180 grader i 20 minutter. Køl helt! ned og skær i terninger. Sidst delte jeg ud i dagsrationer i plastposer. Let at have i lommen og hive frem ved behov.

bombeo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på en lignende oppskrift tidligere også, ikke bare er det suveren snax-mat, men det ser også godt ut.! :D

Er det noen som har prøvd å fryse ned slik kost?

Om jeg skulle laget et brett eller 3 nå i Mars, og tar med de siste ut på tur i Juli..?

Holdbarhet...

Hvordan oppevare? Vil de slagne? Kan de fryses med suksess? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du ca kaloriverdi på blandingen?

Jeg har regnet på det:

De ca to kg råvarer har et samlet energiindhold på 42960 KJ. Det giver et energiindhold på 2148 KJ / 100g, så det er temmelig energitæt. Hvis samtidig regner med lidt tab af vand ved bagningen, kommer vi nok over 2200 kj/100g.

Det bliver nok portionsanretninger på 150 g / dag.

Jeg har ikke gemt noget over længere tid, men holdbarheden vil jo mindst være som råvarerne, hvis det kommer på køl, dvs et par uger. På frost nok et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om noe som kalles "indianersnop".

http://www.nrk.no/mat/1.6150978

Massevis med kalorier med massevis av karbohydrater. Det er en del fett i nøtter, mandler og smør, men brukt som en energiinnsprøytning i forbindelse med bratte motbakker eller noen timer ekstra gange i løpet av dagen så er det sikkert ypperlig.

De fleste ingrediensene her vil nok tåle ganske lang lagring hvis ikke temperaturen blir for høy. Det holder sikkert lenge å bruke kjøleskap.Sukkeret virker jo konserverende og siden det har vert varmet opp så burde det holde i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.