Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Horndalsnuten eller Olsskavlen ved Voss i helgen. Trygt mtp. skredfare?


Anbefalte innlegg

Ser det er meldt skredfare 4 på lørdag i området rundt Voss i følge storm.no. I følge varslingen en det mulig å løse ut skred ved liten tileggsbelastning i heng som er brattere enn 30 grader.

Det skal nemlig komme mye deilig nysnø på Hordalsnuten og Olsskavlen, og jeg tenkte meg på en topptur med randoskiene mine, det er ikke så ofte jeg får muligheten.

I følge skredkartet fra ngi her: http://gis.ngi.no/skredkart/ kan man følge ruter til toppen av begge fjellene som går med god margin utenom terreng brattere enn 30 grader, og utenfor utløpsområder til evt. skred. Jeg tenkte fra nordsiden og langs toppen av ryggen hele veien opp, gjelder begge fjellene. Brattkjøring er ikke min interesse, jeg er bare interessert i å komme opp og ned.

Er jeg blitt unødvendig skremt av all oppmerksomheten snøskred har i media fått denne sesongen hvis jeg tenker at dette blir fali, selv om jeg følger en slakk rute hele veien utenom utløpsområder? Eller er det best å holde seg hjemme, og la all den nye puddersnøen bli omgjort til tung våt vårsnø før man tar turen opp?

(Hvordan overlevde man før det ble mye fokus på skred..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ser det er meldt skredfare 4 på lørdag i området rundt Voss i følge storm.no. I følge varslingen en det mulig å løse ut skred ved liten tileggsbelastning i heng som er brattere enn 30 grader.

Det skal nemlig komme mye deilig nysnø på Hordalsnuten og Olsskavlen, og jeg tenkte meg på en topptur med randoskiene mine, det er ikke så ofte jeg får muligheten.

I følge skredkartet fra ngi her: http://gis.ngi.no/skredkart/ kan man følge ruter til toppen av begge fjellene som går med god margin utenom terreng brattere enn 30 grader, og utenfor utløpsområder til evt. skred. Jeg tenkte fra nordsiden og langs toppen av ryggen hele veien opp, gjelder begge fjellene. Brattkjøring er ikke min interesse, jeg er bare interessert i å komme opp og ned.

Er jeg blitt unødvendig skremt av all oppmerksomheten snøskred har i media fått denne sesongen hvis jeg tenker at dette blir fali, selv om jeg følger en slakk rute hele veien utenom utløpsområder? Eller er det best å holde seg hjemme, og la all den nye puddersnøen bli omgjort til tung våt vårsnø før man tar turen opp?

(Hvordan overlevde man før det ble mye fokus på skred..?)

Jeg er ikke kjent i området Horndalsnuten, men når det gjelder Olsskavlen fra Voll så er det - om du ikke er ekstraordinært godt kjent - ikke spesielt vanskelig å rote seg inn i skredfarlige områder, i utløpssonen for skred, eller i områder hvor du kan fjernutløse skred. Dette gjelder spesielt i første halvdel av turen ved Tungefjellet.

Dersom man betrakter at det for området er meldt vesentlige nedbørsmengder både fredag og lørdag, samt at det med vind fra sør vil innebære at du beveger deg i lesonen med i tillegg vindtransportert snø, stigende temperatur etc og at NVE/Storm melder en skredfare med grad 4, så kan man kanskje komme til en konklusjon at risikoen for å utløse skred er (for) stor. Selv om turen ikke er vedvarende bratt, og det selvsagt kan gå helt fint, er det med de meldingene som er meldt nå muligens lurt å velge en annen tur en akkurat Voll-Olsskavlen for lørdag.

Du behøver kanskje ikke vente helt til snødekket er omdannet til homogen vårsnø, men det kan være fornuftig og i hvert fall unngå de mest risikable dagene (som lørdag ser ut til å bli). Det er også mulig at værmeldingene endrer seg noe til det bedre og skredfaren ikke blir så ille som varslet.

Dersom du likevel velger å ta turen, så hadde det vært interessant med tilbakemeldinger på konkrete observasjoner av forholdene mtp skredrisiko.

post-5689-133474781843_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at det er i lesonen har jeg lagt merke til. Vet ikke om så veldig mange fine toppturer i området rundt Bergen som har fin opptur og nedmarsj vendt mot sør - sørvest retning. Har du noen forslag?

Tenker på austlifjellet ved gullfjellet, men den turen har jeg allerede gått noen ganger i år, og der er jo meldt regn så det frister ikke så mye. Men det som frister aller minst, er å sitte hjemme ihvertfall... Det er gørrkjedelig, spesielt nåk kona skal på jobb, og jeg kan gjøre hva jeg vil :)

Eller så har vi Byrkjefjell på kvamskogen. Det er ikke så mye i lesiden, bare delvis. Det er meldt litt varmt på fredag, og litt kaldere igjen på lørdag. I følge yr skal det være 1-2 plussgrader og regn på lørdag, og i følge storm skal det være minus 1 til minus 2 grader på lørdag der med snø.

Det ser ihvertfall ut til at det er lettere å holde seg unna potensielt skredfarlig terreng der?

post-8458-133474781857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skredvarselet som blir publisert på www.varsom.no så må man tolke dette. Yr.no sier dette om været på lørdag:

Sogn og Fjordane: Sørvest liten kuling 12 m/s på kysten, kring Stad sterk kuling 20. Regnbyer, snøbyer over 400-600 m. Frå laurdag føremiddag vestleg stiv kuling 15, sterk kuling 20 kring Stad. Regn, snø over ca 600 m. Laurdag kveld sørvest opp i frisk bris 10. Lettare ver.

Dette vil da si at østlig sektor (NØ - Ø - SØ) vil være mest utsatt da vinden transporterer snøen i disse hengretningene. Nå kan det selvfølgelig være store lokale variasjoner på hvordan vinden tar, f.eks i vil vinden ofte følge store dalformasjoner som Raundalen.

Dersom man leser kartet ser det helt fint ut å gå opp på Osskavlen uten å bevege seg i skrederreng (i terreng over 30 grader eller i utløpssoner). Problemet er, som flere før meg poengterer, at man skal være jævlig god til å orientere eller jævlig kjent i området for å være 100 % sikker at man klarer å unngå skredterreng i vestlig stiv kuling med snøbyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er tekstvarselet som teller. Drit i hva time-for-time figurene sier om vindstyrke. Det andre turforslaget virker mye snillere ja, men jeg stiller deg dette spørsmålet: Hvor kjekt er det å gå på tur i så åpent og vindutsatt terreng med den værmeldingen som er meldt? Med ingen sikt og kjipt vær hadde jeg for min egen del satset på tur i skogen eller nede i dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver været for sogn er det skikkelig drittvær ja, og ikke noe bra turvær. Men jeg trodde man kunne stole på det værvarselet man fikk opp på storm og yr.no dersom man søkte på de aktuelle stedene. Som da sier minusgrader, snø og 2-4m/s vind. Altså svak vind til en kort periode med lett bris på det meste. Akkurat det synes ikke jeg høres ut som noe gale vær.

Men det beste er vel å se an været på lørdag, og kanskje nøye seg med en fottur i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det i dag er regn og + grader på finse, og dvs at det regnar nok ganske høgt opp i Raundalen og i dag, spørs om du får så mykje laussnø.

Når det gjeld værvarselet med symbolteikn som du får opp på yr eller storm så er desse modelleringar basert på værvarsel og tek utgangspunkt i næraste værstasjon, som ofte kan vera ganske langt vekke. Personleg så les eg ikkje symbolvarselet fordi det bare er tull og feil, stort sett. Les tekstvarselet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte det med at tekstvarselet stemte i dag ja. Symbolvarselet for ulriken var ihvertfall langt i fra til å stole på.

Tok meg heller en fottur opp isdalen til vidden, og glad for det. Men på toppen var det så jævlig at jeg gikk ned igjen i skogen og opp ett annet sted hvor jeg lagde meg noe lunch før jeg tuslet hjemover. På veien ned fra toppen av isdalen hadde jeg en plastpose i lommen, slik at jeg kunne bruke denne som akebrett der det var snø :P

Tok meg en liten biltur opp til osavatn etterpå for å se hvordan det stod til med snøen der, og til min store skuffelse har det skjedd alvorlig mye med snøen der de siste ukene :) Det er visst skiføre fra vedboden i fallgropen og oppover i følge en kar jeg traff på parkeringen. Men fra parkeringen og opp til fallgropen før redningshytten er det ikke noe snø å skryte av. Med det været som er nå forsvinner snøen forferdelig fort, desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.