Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Powerfuel


PelleO

Anbefalte innlegg

Har kommet til å kjøpe en kanne med Primus Powerfuel :)

Er dette å regne som "renset bensin"? - kan den f.eks brukes i reine bensinbrennere som Svea 123 og Optimus no.8?

Eller er den en form for "superduperparafin" kun til nyere multifuelbrennere? Den lukter litt ugjenkjennelig for meg..

Kan den evt. brukes på rene parafinbrennere/petromax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår svært godt PelleO når han er i tvil om hva slags drivstoff dette er. Det er jammen jeg også...

Bare se hva produktomtalen på hjemmesiden beskriver;http://www.primus.eu/templates/pages/ProductSheet.aspx?ItemId=87688

Direkte sitert; " It burns very cleanly and with an excellent output, greater than other liquid fuels such as kerosene, diesel, naptha, etc."

Produktomtalen nevner diesel og naphta i en og samme setning uten å beskrive de dramatiske forskjellene mellom disse. Etterhvert har jeg samlet en del eksempler på at Primus lager dårlige og misvisende bruksanvisninger og dette her føyer seg inn i rekken.

Tiltak;

Ta utgangspunkt i at dette KAN være et tungdestillat - en parafingreie av noe slag.

Da bruker du liten dyse på Primus Omnifuel og forvarmer skikkelig og lenge med rødsprit.

Opplever du at flammebildet er sterkt, blått og stabilt har du truffet blink i første runde.

(Jeg har mest tro på at Primus Powerfuel er et tungdestillat...)

Plan B:

Blir det veldig dårlig effekt og du ser at drivstoffet i flytende form fordamper raskt, snakker vi om et lettmiddel av typen bensin - alkylat. (Naphta kan være både lett og tung. Heptan er bare lett.) Da skifter du dyse til mellomstor type (har ikke dimensjoner og tallbetegnelse i hodet..) og fyrer opp som om du hadde gressklipperbensin i flasken. Dersom du opplever å kunne forvarme med drivstoffet fra flaska, er dette et tegn på å ha et lettmiddel i bruk. Parafinfamilien røyker svart uansett type og etterlater seg sot i store mengder på brennerhodet ved forvarming - derfor rødsprit.

Så kan vi bare håpe på at Primus skjerper seg og begynner å skrive produktomtale og bruksanvisninger som er mer presis og kompetente. Saken er den at her kan feilbruk være potensielt farlig. Dersom du forvarmer som om Powerfuel tilhører bensinfamilien og det viser seg å være noe parafingreier du fyrer på, vil gule flammer fylle teltet ditt siden forvarmingen ble for kortvarig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt denne i Svea 123, og det fungerte utmerket. Fungerer fint til forvarming også. Testet den først i den altetende Hiker 111t, fungerte flott der også. Ingen ekspert på dette, men Powerfuel oppfører så vidt jeg kan se identisk med innholdet på den grønne kanna til Statoil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser der, ja! Fyrt på selveste Svea 123R! Da er produktet testet på bensinbrenneren framfor noen. En smule luggent å fyre parafin på Svea 123R, for å si det slik...

Tenk at Primus da i det hele tatt nevner diesel og kerosene i produktomtalen... Skulle slike drivstoff være sammenlignbart? Hva er de holder på med egentlig??

Kjære alle sammen; La oss holde oss til gressklipperbensin fra FK/Statoil. Skikkelig alkylat av beste merke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.