Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på solotur på vidda..


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg ba om råd i en annen tråd, men endte opp med å ta toget til Finse i stedet...

Første natten ble ganske heftig - gikk fem-seks kilometer opp fra Finse. I 16-tida blåste det så kraftig at jeg så meg nødt til å slå opp teltet hvis jeg ikke skulle måtte snu.

Det gikk fint og jeg fikk bygget en levegg. Burde ha pakket teltet bedre inn med snø, men det gikk helt greit. Vindkastene var kraftige, har ikke sett på målingene, men ifølge Yr skulle det blåse opp til 20 sekundmeter. Jeg sov i Black Diamond Lighthouse, fint telt. Tok lang tid før jeg sovnet, men fikk slumret litt etterhvert.

Dagen etter løyet vinden i 10-tida, som værmeldingen hadde meldt og da hadde jeg også rukket å pakke ned teltet, som var blitt vått da det blåste inn snø mens jeg gikk ut og inn for å bygge levegg og sjekke at alt var OK. Sekken ble betydelig tyngre av dette, men bortsett fra det var alt fint. Hadde en laaaang pause og fyrte primus ved et vann ca. 10 km fra Krækkja og gikk deretter til hytta. Var første gjest der 2. mars og det var godt å komme inn og få tørket utstyret.

Dagen etter var jeg også smart nok til å ta på Montana kortfellene jeg hadde kjøpt til mine nye, brukte Madshus Glittertind. Fellene fungerte veldig bra, spent på hvordan de vil klare seg over tid! Deretter var det å gå i strålende sol til Ustaoset og ta toget hjem. Den siste dagen gikk utrolig fort - rart hvor mye raskere man går når man er skikkelig uthvilt!

Sekken var på ca. 15 kg. Skulle gjerne fått ned vekta noe, men vet ikke helt hva jeg skal finne på .

Alt oppsummert en meget bra tur og ikke ren lite mestringsfølelse å sove i telt med stiv kuling. Nå er jeg på jakt etter nye utfordringer, noen som har et forslag til en syv dagers tur til påsken (transport inkludert)? Jeg vurderer en rundtur i Rondane, hvis snøen blir liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er lenke til tråd om skiene jeg kjøpte, min erfaring er at disse fungerte helt greit, hverken mer eller mindre. Jeg prøvde å gå uten smøring siste dagen, da ble de veldig bakglatte selv på flatene, så litt spenn er det nok i dem.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28137&highlight=

post-10775-13347478172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er tråden der jeg ber om forslag til turer. Jeg valgte bort Blefjell da jeg var usikker på om jeg ville klare distansene på den angitte tiden uten stress og at jeg fryktet det ble mye skog. Dessuten er det enklere å komme seg til Hardangervidda med tog...

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=236321#236321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som du hadde en fin tur.

Et annet tips til teltet er å lage noen mellomstore løkker som du fester til de fire hjørnefestene. Noen gram ekstra, men du slipper å oppleve at stålkantene ødelegger festene.

Krysse Hardangervidda er et fint påskeprosjekt om ikke været er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådet Fimax. Skal ta mer bilder neste gang og legge ut her, så får jeg kanskje flere innspill til ting som burde ha vært gjort annerledes.

Hardangervidda på langs, da tenker du Finse-Haukeliseter? Såvidt jeg kan skjønne vil jeg fort bruke seks dager på denne turen, blir litt knapt da jeg bare har syv dager til rådighet, inkludert transport til / fra fjells.

Hva med Karasjok til Alta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du i Finnmark kan møte forholdsvis mye scootertrafikk mellom byene. Som jeg har forstått av noen som har bodd der i et langt liv har scooterløypene etablert seg på de strekningene som opprinnelig var naturlig å bruke på ski, så det spørs litt hvor mye alternativ du har hvis du vil ha det stille på tur. Kanskje er det noen andre her som vet mer om det?

Det finnes kart med scooterløyper. Sjekk de ut i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hardangervidda på langs, da tenker du Finse-Haukeliseter? Såvidt jeg kan skjønne vil jeg fort bruke seks dager på denne turen, blir litt knapt da jeg bare har syv dager til rådighet, inkludert transport til / fra fjells.

...

Ja, f.eks. Finse-Haukelister. Skal nok holde godt med fem dagers vadring, så lenge du ikke får skikkelig drittvær. Fram til riksvei 7 er det ganske mye opp og ned, men betydelig slakere siden. Ut fra siste turen du tok på Finse burde det være ganske realistisk.

Du sparer tid på at ruta er staket. Du kan supplerer mat på hyttene underveis, og dermed spare litt vekt i sekken. Det er også godt med folk og turisthytter på ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse-Haukeliseter blir for langt for meg i hvert fall, såvidt jeg kan skjønne. Ifølge ruten på Ut.no er det én dagsetappe med tre mil og en annen med nesten fire om man skal klare den ruta på fem dager. Da må jeg ha minst seks dager for å være på den sikre siden og det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå Finse - Kjeldebu - Sandhaug - Rauhellern - Hein - Tuva - Ustaoset.

Her er det flere muligheter for å gjøre turen kortere (og lengre) og fremdeles holde seg relativt nær sivilisasjon og det er flere alternative kvistede ruter. Første del av turen er relativt bratt og krevende, mens det blir slakere når du krysser riksvei 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. Det kan være en mulig rute ja. Et alternativ er kanskje å ta toget til Haugastøl og gå inn i retning Kjeldebu via Krækkja?

Når det er sagt tror jeg kanskje det blir Rondane, starte fra hytta/Kvamsfjellet, gå inn til Eldebu og sommerruta til Bjørnholia, Dørålsseter og enten Grimsdalshytta til folldal eller Dovre eller Rondvassbu og tilbake. Men jeg har ikke bestemt meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være fornøyd med 15 kilo i sekken på vintertur på høyfjellet - jeg er langt unna, selv når det bare er et par dager...

Jeg kjørte Finse - Haukeliseter som min første, forholdsvis lange, solotur vinterstid. Brukte 5 dager (4 netter) inkludert transport opp og ned. Det er selvsagt veldig avhengig av forholdene - jeg hadde forholdsvis raskt og hardt føre 4 av 5 dager. Totalavstanden på "normalruta" er ca 120 kilometer. Så lenge man har med seg telt kan man stykke opp dagsmarsjene i passelige biter ut fra dagsform, vær og føre. Det er en veldig fin tur, så om du ikke tar den i år, bør den stå på listen til senere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du på teltplugger dersom vekta skal under 15 kg ?

Jeg brukte jo skia til plugger... Stavene, da må jeg vel ta av trinsene for å få skikkelig feste? Var uansett greit å ha mer enn fire fester til teltet da det blåste som verst på vidda, men jeg ser at fire plugger kan være overkill.

Skal få lagt ut en litt mer ordentlig utstyrsliste etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en veldig foreløpig utstyrsliste

Hagløfs sec 75 l: 2,7 kg

Sovepose: Hagløfs Zensor 3 S 1350 gram

Black Diamond Lighthouse telt, 1,5 kg.

4 stk Helsport snøplugger, 50 cm: 280 gram.

Spade: Ortovox organge 650 gram

Primus Omnifuel: 540 gram

Natogenser Eskimo 0,7 kg.

Trangia kaserolle: 70 gram

Four Seasons Vippkopp

Spork

Primus brenselfslaske 530 ml: 118 gram (Ikke veid med fuel)

Primus brenselsflaske 850 ml: 130 gram (Ikke veid med fuel)

Stormberg fleece (usikker på hvilket merke, veier sannsynligvis rundt 200 g)

Norheim Fleece lue (Ikke veid)

Fleecevanter (merke ukjent)

Ekstra ullundertøy, overdel og underdel, merke ukjent.

Ekstra ullsokker, merke ukjent

I tillegg kommer mat, stort sett havregrøt + real og sjokolade, rett i koppen kakaoposer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose: Hagløfs Zensor 3 S 1350 gram

Ifølge Hagløfs veier den posen 1600/1750 gram (183/200cm). Her kan du spare en del hvis du skifter til en dunsovepose (eller få bedre komfort temperatur). I tillegg så pakker dun bedre så du klarer deg med en mindre sekk.

Ellers så er sekken din rimelig tung og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den foreløpige utstyrslista di ser fin ut jeg. Alltid mulig å kjøpe nytt dyrt utstyr for å spare noen gram (jeg gjør det). Du har ikke med masse unødvendige ting.

4 snøplugger gjør du rett i å ha med. Staver gir ikke alltid godt nok feste hvis det blåser mye (men trinsen trengs ikke tas av, staven kan legges ned, eller stikkes ned med trinsen opp). Det kan bli så sterk vind at du trenger de fire pluggene til å feste de fire hjørnene av teltet og skiene til de to barunene (ski bør ikke stå opp hvis det blåser meget kraftig - da kan de knekke eller ødelegge teltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.