Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne tørr ved til bål


kenny28

Anbefalte innlegg

Døde stående trær brenner bra. Men hvis varsomhet med å ta disse. De er viktige for mange arter i skogen og er blitt sjeldne mange steder pga moderne skogbruk. Og enkelte steder pga bålfyring. grunneiere er heller ikke alltid like glad for at tørrtrær de kanskje har satt igjen etter hogst ender opp som ved. Skal man først ta ei tørrgran så ta ei lita ei, og gjerne ei som er i ferd med å falle.

+1 !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i de siste innleggene.

Når det gjelder å begynne i det små så har jeg opplevd at det ikke alltid er like gunstig. Ved mye vind og vær så kan det være mest hensiktsmessig å bygge opp bålet utent først, og videre bygge et "rom" inn i selve bålet. I det rommet starter jeg bålet :)

Godt å se at det er mange bålelskere her!

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis du ikke finner helt tørr ved kan være å bygge et pagodebål / firkantbål uten å ha et åpent romm inne i bålet. Det er ofte en fordel å kløyve vedden. Da tørker den raskere og så er den ofte tørrest inne i midten.

Firkantbålet bygges med den tykkeste veden nederst og den tynneste på toppen. Så fyrer man med tørre kvister, f.eks. fra einer på toppen. Ja, på toppen. Litt småkvist og en gammel avis er ofte ikke nok til å tørke, varme opp og få fyr på tykke fuktige kubber, men hvis du fyrer på toppen og mater denne varmen med tørre kvister etc, så vil glør og varm aske falle nedover i bålet og når kaffekjelen koker så skal du se at det har begynt å brenne også lenger nede i bålet.

De tynneste døde kvistene fra einer og bjørkenever brenner stort sett uansett vær.

Hvis du kommer til en gammel bålplass så ligger det ofte halvbrendte kubber igjen etter folk "som aldri lærte denne kunsten". Dette kan være god ved hvis du har en øks og kløyver disse brendte kubbene til tynne pinner . De er ofte ganske tørre inni.

http://304marilinst.norsknettskole.no/friluftsliv/balvett/balvett.htm

Når du forlater bålplassen kan det være lurt å ta den veden du har til overs og stable den opp på en stein eller lignende, gjerne med en stein eller en steinhelle på toppen. Da er det ved til nestemann også eller til deg selv neste gang du er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har firkantbålet som REs beskriver som utgangspunkt for 99% av vinterfyring. Har jeg tørr og fin ved og været er bra fyrer jeg på toppen, men er vær og vind lite gunstig bygger jeg det tørre inn i det fuktige litt over halvveis opp i høyden av bålet.

Nikke

post-5304-133474782192_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det regner og alt er vått, må man inn til kjerneveden. Man trenger en sag og en stor kniv eller øks. Split opp endel kubber slik at du kommer til kjernen. Skjer av små fliser, og endel i i blyant størrelse. Så legger du på gradvis større til du har fått endel glør i bunn. Når du splitter kubbene prøv å få så mange spisse kanter som flammene kan få tak i som mulig. Hele usplittede kubber kan man først legge på når bålet er skikkelig i gang og man harer en stor glodhaug.

Ha aldri dårlig tid når du skal lage bål når alt er vått. Forbered deg godt og ha ferdig splittet tynn ved klar før du tenner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bål ved gapahuken.

Grove stokker gjør susen, men størrelsen er et relativt begrep.

Jeg sanker all veden jeg mener er nødvendig for natten i en operasjon.

Til opptenning har jeg med litt tyri, bjørkenever og tamponger/bomull. De brenner godt og rimelig lenge.

Legger to lag grove stokker i bunnen, gjerne søkkvåte. Ofte lar jeg stokkene som ligger i lengderetningen med gapahuken være lange, så sparer jeg litt arbeide med sagingen.

Deretter legger jeg to grove stokker oppe på disse.

Så ett nytt lag grove stokker, slik at jeg får en "stekeovn"

I denne stekeovnen fyrer jeg opp.

På vidda sørger jeg for å legge et par steiner med 10 cm mellomrom.

Hensikten med steinene er todelt

- skaper trekk

- kjelestøtte

Mellomrommet er fyrkammeret. Veden er oftest tørr vier og einer. Til opptenning har jeg med som nevnt ovenfor.

---------------------------------

Eller har jeg syslet litt med vedovner

- har bygget en av aluminium etter tegninger på nettet (adressen: se nedenfor), den fungerer fint. Satt sammen vha popnagler og skruer, slik at den kan flatpakkes.

Har også tatt en datakjølevifte og koblet til et 1,5 W batteri. Viften har jeg skrudd fast i en avkappet flaske, slik at tuten gir rimelig g fart på luftstrømmen.

Rimelig smart, men alt skal bæres, og «kjekt å ha» er ofte det, men egentlig noe du kan klare deg uten

Nettadresser til ovner

Wings THE HOMEMADE Stove ARKIV

Zen Backpacking Stoves - Homemade/DIY Stove Links

Søk også på andersj.se. Han er en oppfinner av rang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.