Gå til innhold
  • Bli medlem

Når dunposen kollapser


Lofoten

Anbefalte innlegg

Annonse

Eneste alternativet da er vel å dra hjem eller finne seg en hytte så man får tørket den. Tror nok heller jeg ville satset på en syntpose på en lengere og fuktig tur. Kroppsfukten unngår man jo ikke uansett over lengere tid hvis man da ikke bruker en eller annen form for dampsperre.

Når det gjelder Lars, tror jeg kanskje du tenker på da han skar ut innerforet i parkaen sin fordi det var så stivfrossent at han hadde vanskeligheter med å bevege seg. Forøvrig brukte han Isbjørn Jan Mayen sovepose på den turen. Den var også til tider stivfrosset, men han berget seg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om soveposen av dun kollapser av fukt på en langtur?

Hvilke alternativer har man da om det er veldig kaldt?

Fryser ;)

Man bør unngå det. En tykk dunpose tåler ganske mye vann før den kollapser. Jeg gikk over Hardangervidda med et meget lite telt (uten fortelt å koke i) og kaldt vær (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24347&highlight=hardangervidda). Soveposen WM Bison veide 700g mer når jeg kom hjem (fra ca 2,2kg). Jeg merket likevel ikke noe til at posen var kaldere. En WM Apache jeg har (-10 pose) kollapser mye lettere. Stoffet er tynnere. På noen helgeturer med to dagers overnatting har jeg opplevd merkbar forværring av posens isolasjonsevne.

En syntetpose vil også kollapse ved mye vete, bare ikke fullt så fort. Så en egenreklame fra Polarguard. De hevdet at deres isolasjon var 28% bedre i våt tilstand enn dun. Tipper vel at de ikke opererte med beste dunkvalitet i sammenlikningen...

God lufting i teltet (spesielt ved fyring), vintersoveposen med "vanntett" stoff og man sover med klær/lakenpose er de viktigste tiltakene jeg vet.

Å ha med dunbukse og dunjakke (eller tilsvarende varmeplagg i syntmaterialet) er også en god forsikring. Jeg har unngått å fryse for mye en del netter pga ekstra klær. Har også brukt sekken som ekstra isolasjon bå beina. Det fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dunposen kollapser på grunn av fukt er det ikke posens feil. Da bør du lære noen enkle triks for å holde posen tørr... ;)

Litt mer saklig: Når det er skikkelig kaldt er den vanligste årsakene til fuktige soveposer at folk insisterer på å tørke ting i posen. Er det kaldt vil fuktigheten kondensere på innsiden av yttertrekket, og om du ikke får tørket posen i, for eksempel en hytte vil det etterhvert samle seg is inne i posen. Slutt å tørk klær i soveposen, eller begrens det i det minste til sokker og hansker.

På lengre turer kan det også etter hvert danne seg fuktighet og is på grunn av svetten om natta. Dette er ikke noe problem om turen er under en uke. Skal du gå til Nordpolen eller lignende og ikke har en natt i hytte i løpet av uka kan problemet unngås med dampsperre. Litt klamt, men du holder deg varm i en tørr sovepose.

Er det ikke ekstremt kaldt eller om sommeren gjelder samme som over: Slutt å tørke ting i soveposen.

Det er heller ikke noen god ide å bruke et vanntett trekk over lengre tid uten at du lufter posen godt. Har du trekk utenpå danner det seg lett fuktighet mellom trekket og posen, noe som gjør at fuktigheten trenger inn i posen. Med en time til lufting om morgenen, mens du suller med pakking og kaffe er ikke dette noe problem. Men vær forsiktig med lufting om du tenker å prøve et par kast med fiskestangen (lært av bitter erfaring...)

Sist, men ikke minst, bytt ut trekket som følger med soveposen med en vanntett pakksekk, uansett om den er av dun eller har syntetfyll!

Kort sagt: En dunpose tåler en del fuktighet før det blir problemer. Er du redd for at posen skal bli våt, er det ikke posen som er problemet. Ikke bruk soveposen som tørketrommel og luft posen om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg krysset Hardangervidda Finse-Haukeliseter, så klarte jeg å få soveposen bløt av regn.

Løsningen da var å varme den ved primusen. Vrengte den og Bare holt posen nærme flammen og roterte rundt der det var fuktig. Må si dette fungerte meget bra.

Var en syntetisk pose og ikke dun da, så vet ikke hvordan dun tørker i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har også brukt sekken som ekstra isolasjon bå beina. Det fungerer ganske bra."(fimax)

Dette gjer eg også, og fungerar meget bra. Har ofte ein tynn stor pakkpose eller fleire små, som eg legg det andre utstyret i om natta, så stappar eg enden av soveposen oppi.. Godt og varmt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som nevner Vapour barrier? Det er vel det som er det kjente trikset for å holde dunposen tørr om vinteren. Det er en damptett pose som du ligger i inne i soveposen. Svetten som du siler ut om natten blir liggende som vann i posen og den rister du ut om morgenen. Man kan enten ligge naken eller med tynt undertøy i denne vapour barrier, men alt som du har i den blir ganske bløt.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1014&cid=383

I det store utlandet er det større utvalg av slike poser.

Jeg har vel bare lest om det. Har aldri vært på en lengre vintertelttur der jeg trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre fungerer hvis det er kaldt, men jeg har dårlig erfaring med dampsperre ved mer normale temperaturer.

La meg i dampsperreposen i en dunpose med nedre konfortemperatur på 0 grader, og det var et par minus. Lå i tynt ullundertøy. Våknet iskald og våt av svette. Lå i soveposen uten dampsperreposen natten etter, og da uten å fryse.

Dampsperrepose egner seg altså ikke til å beskytte posen mot fukt og øke nedre konforttemperatur uavhengig av temperatur. I -20 har posen fungert greit (litt klamt, men ikke ubehagelig).

Skjønner ikke helt fysikken i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme dårlige erfaringer med dampsperre i moderat kulde. Sperra er imidlertid magisk i sprengkulde. Støtter skepsis til å tørke klær i sovepose. Etter bitter erfaring, tyr jeg til lufttørking så sant det det er mulig.

Apropos valg av sovepose:

Jeg har to dunposer for vinterbruk; En fantastisk god og varm, men etterhvert gammel dunpose fra Ajungilak; Goose Bay Winter. Jeg har også en privatimportert Exped Waterbloc 1200 L.

Den gamle traveren fra Ajungilak tørker kjempefort og effektivt ved alle tilfeller av fuktighet. Den er riktignok mer sårbar for å bli våt, men holder på varmen helt til den klapper sammen.

Exped-posen har vanntett yttertrekk. Den er topp når det snør kondens innendørs i teltet om morran eller smeltevannet silderer inn mot soveposen på turer uten telt. Problemet oppstår når Expedposen til slutt skikkelig gjennomvåt. Da tørker den veldig sakte. Vannet inne i posen damper ikke gjennom vanntett stoff, må vite. Da savner jeg Ajungilaken igjen...

På mine lengste turer der temperaturen har vekslet mellom plussgrader om natta og minusgrader på dagen har jeg fått problemer med fuktighet. Jeg foretrekker skikkelig vinter. Vårtur på fjellet er idyllisk, men krever mer av turfolket.

Har begynt å ta med svære telt på tur. Da får jeg gode tørkemuligheter. Nå brukes mitt høye Exped Orion like mye som spesialteltet Exped Polaris på vintertur. Jeg har sluttet å mobbe folk i lavvu og telt med ståhøyde... Primus til klestørk er effektivt, men det kan lukte eksos i klær og pose dersom vi ikke bruker skikkelig drivstoff og rentbrennende primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fiberposer slipper man frykten for dunkollaps.

I skikkelig kulde er det en del som bruker to poser utenpå hverandre. Har man da en fiber- og en dunpose, så er man i alle fall ikke helt fortapt om dunposen kollapser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vi spurte Børge om dette nå på Svalbardtur, han hadde brukt rundballeplast inni soveposen som dampsperre. Kulda gikk også til de kaldeste stedene i posen så han hadde ordnet en liten pose til å ha utenpå beina inn posen. Han tørket imidlertid posen ett kvarters tid over primusen om morgenen før han pakket den.

Han var også alvorlig nøye med snebørsten og børstet bort all sne av innertelt, klær, sko og alt både kveld og morgen for å hindre kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte Børge om dette nå på Svalbardtur, han hadde brukt rundballeplast inni soveposen som dampsperre. Kulda gikk også til de kaldeste stedene i posen så han hadde ordnet en liten pose til å ha utenpå beina inn posen. Han tørket imidlertid posen ett kvarters tid over primusen om morgenen før han pakket den.

Han var også alvorlig nøye med snebørsten og børstet bort all sne av innertelt, klær, sko og alt både kveld og morgen for å hindre kondens.

Brukte han dunpose? Hva bestod posen rundt beina av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Når man har vært så pass idiotisk at man først har fått soveposen våt/veldig fuktig og man kommer hjem, er det best å henge den opp til tørk, eller tørke den i trommel når jeg bare har to sånne tromleballer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 timer siden):

Når man har vært så pass idiotisk at man først har fått soveposen våt/veldig fuktig og man kommer hjem, er det best å henge den opp til tørk, eller tørke den i trommel når jeg bare har to sånne tromleballer?

Jeg spurgte cumulus om Tørring af min dunpose. Deres svar var at man skal have en stor tørretumbler( industri størrelse) samt smide 3-4 tennisbolde ind sammen med posen og så tørre på så lav varme som muligt, evt bare uden varmen men med kold luft i tumbleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

10 år gammel tråd. Men jeg har vasket min Warmpece viking 600 flere ganger, og tørket den hjemme.

Jeg bruker wash-in dunimpregnering fra Nikwax etter vask.

Henger til tørk, og så kjører noen runder i trommelen etterpå. Den blir som ny! 

Nesten skummelt, det er akkurat den samme posen jeg skal tørke! 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.