Gå til innhold
  • Bli medlem

Ausekaret (1202) og Husnakkhornet (1026) - Sykkylven


Svein

Anbefalte innlegg

Kaldt vårvær og en del nedbør torsdag og fredag ga igjen hvite marker på nordvestlandet. Jeg sto opp tidlig lørdag morgen for å sjekke været, det var nedslående. Tunge skyer på himmelen gjorde at jeg krøp tilbake under dyna. Shit tenkte jeg. Når klokka var blitt noe over 9 var det på tide å begynne dagen. Jeg kikka ut av vinduet og kunne se at skyene var begynt å sprekke opp. Plukka opp telefonen og ringte til skianlegget på fjellsetra. Sol kunne de fortelle om. Sekken blei pakka i et hatteføk, og jeg rakk såvidt 10-ferga mellom Magerholm og Aursneset.

På vei inn Velledalen sto fotomotivene i kø. Noen små skyer på en ellers skyfri himmel, lå og koste med tindene som strekker seg inntil 1500m opp fra dalen. I en blikkstille Sykkylvsfjord speilte Trollkyrkja seg i det jeg kjørte mot Straumgjerde, kun avbrutt enkelte steder av is/snø som lå på fjorden. Nysnøen på toppene og solen fra sørøst gjorde stemningen perfekt.

Målet for dagen var å besøke Husnakkhornet (1026). En topp jeg prøvde på for et par uker siden, men valgte å snu pga tåkeskyer som lå langt ned i fjellet. Jeg var sent ute, startet ca kl. 11 fra Fausaskiftet. Overrasket over at ingen allerede hadde begynt å gå fjellsida opp mot Ausekaret. I det jeg parkerte så jeg raskt at det var kommet 40-50cm nysnø. Ut av bilen kjente jeg på snøen, pudderlett!! Som en unge på vei til butikken for å kjøpe snop, kom jeg meg avgårde. Allerede i de flate partiene skjønte jeg at dette kom til å bli ei slitsom affære. Jeg sank så dypt i snøen at skiene ved jevne mellomrom kjørte seg fast under snøen, med det resultat at jeg måtte rygge for å klare å løfte skiene fri.

Etter 2 timers slit hadde jeg bare klart å gjøre unna gode 500 høydemetre, dønn sliten. Jeg måtte nå gjøre et veivalg. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ta Husnakkhornet først, for deretter å evt stikke oppom Ausekaret på returen. Jeg hadde mest lyst på begge toppene denne dagen, så valget falt på Ausekaret først. Jeg regnet med at østsida av Ausekaret (le-sida) kom til å ha samme tunge forholdene som jeg hadde hatt så langt, mens hovedruta langs sørvestryggen sannsynligvis var avblåst og bedre å gå.

Jeg fikk delvis rett: Føret de siste 3-400 høydemeterne til Ausekaret var mye lettere enn hva jeg hadde hatt av føre lenger nede. Mye lettere. Og det var godt. Jeg såg nå at det begynte å komme folk lenger ned i sida også. De var heldige som kom til dekket bord... Vel oppe måtte jeg på med vindtette plagg i alle ledd. For på toppen var det lite som minnet om april, heller februar. Det var lite varme å få fra solen. Nå bar det ned i østsida, og jeg forventet meg gode 200m med bra nedkjøring. Men nei. Harde skavler, isete føre og noen synlige steiner var fasiten. Jeg kom da meg ned likevel, men såg i ettertid at hadde jeg valgt sørsida hadde jeg fått topp føre.

Nede i skaret mellom toppene satt jeg igjen skiene og stampet i snø til over knærne de par-tre hundre meterne bort til Husnakkhornet. Skavlene som låg langs kanten var enorme. Etter litt fotografering og sondering av terrenget, returnerte jeg til skiene. Jeg trakket i vestlig retning til et passelig bratt parti, og fikk meg ei flott nedkjøring fra 900 til 5-600m. Lenger nede hadde vårsola fått virke for mye, jeg var minst et par timer for sent ute til å få godt føre helt ned.

Bilder fra turen er lagt ut på http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Sunnmorsalpebilder.htm

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nede i skaret mellom toppene satt jeg igjen skiene og stampet i snø til over knærne de par-tre hundre meterne bort til Husnakkhornet... Bilder fra turen er lagt ut på http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Sunnmorsalpebilder.htm

Flotte områder borti der gitt. Kjempefint at du gir så god info på bildene. Slikt øker leseverdien betydelig for den som er genuint interessert i fjell og landskap! Utfra bildene ser jo snøforholdene perfekte ut fra skaret mellom Ausekaret og Husnakkhornet. Hvorfor valgte du å gå på bena der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.