Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telemark skibindinger ?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har følgende ski :

K2 CoomBack

Jeg har følgende sko :

Scarpa T2 Eco Mondo 32

Men nå er spørsmålet hvilke type telemark bindinger jeg skal velge.

Jeg har sett på, og vurdert :

Rottefella Cobra R8

22 Designs Hammerhead

Bruken er toppturer og kjøring langt utenfor skianlegg og preparerte nedfarter.

Noen som har forslag eller brukererfaringer å komme med setter jeg stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
G3 Targa ascent eller Black Diamond 01.

Dette er telemarkbindinger med gåfunksjon. Gjør det mye enklere å gå, om utstyret skal brukes til topptur. Skiene er gode toppturski.

Hei

Jeg glemte å si litt om bruken av ski og utstyr, men har nå lagt dette til i teksten over.

Takker for gode forslag, og en gåfunksjon ville jeg nok satt pris på etter en tid.

Skal ta en titt på bindingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt til det bruksområdet du spesifiserer bør du vurdere Voile Switchback X2 - har disse bindingene på mine Coomback og samme typen støvler. Er strålende fornøyd med kombinasjonen, ingen isingsproblemer i gåfunksjonen, relativt aktiv binding og lettere enn AXL.

En god anmeldelse av Switchback X2 her:

http://www.earnyourturns.com/6956/voile-switchback-x2/

Debatt om Switchback X2 vs AXL:

http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=81358&highlight=switchback

http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=79917&postdays=0&postorder=asc&highlight=switchback&start=0

Folk ser ut til å helle mot X2 dersom det er mest toppturer på programmet, AXL dersom heisbasert kjøring/turing er det viktigste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G3 Targa ascent eller Black Diamond 01.

Dette er telemarkbindinger med gåfunksjon. Gjør det mye enklere å gå, om utstyret skal brukes til topptur. Skiene er gode toppturski.

Noen som vet hvordan G3 Targa T9 Crosstour med HeelThrower og hælbøyle er å gå med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele min erfaring med Rottefella Cobra bindinger.

Har Coomback fra K2. Etter ett år knakk den ene stanga på bindingen på topptur, temmelig kjipt å stavre seg ned fjellsida med den ene foten "gaffa" fast til skia. Fikk kjøpt en ny stang for nesten ingen pris på oslo sportslager. Hipp hurra, da var det ordna.

Nei da, i alpene i vinter begynte stanga på bindingen å løsne, dvs plutselig mista jeg skia. Gjengene på den delen som går bak foten var ødelagt.

Gikk inn på en butikk som solgte telemarkutstyr og hørte med de. De kunne fortelle at dette var et kjent problem med Cobra bindingene. De tåler rett og slett ikke hard bruk. Stengene tåler ikke mange toppturer, da knekker de fremst. Og den delen lenger bak tåler ikke mye påkjenning, slik det ofte blir i Alpene i forhold til et skitrekk i Norge, med kortere og jevnere løyper. Den butikken hadde derfor sluttet å selge Cobra bindingen.

Vet at veldig mange er fornøyd med disse bindingene, men dette er altså min erfaring.

Sendte mail til Rottefella og fortalte om problemene, fikk aldri svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt til det bruksområdet du spesifiserer bør du vurdere Voile Switchback X2 - har disse bindingene på mine Coomback og samme typen støvler. Er strålende fornøyd med kombinasjonen, ingen isingsproblemer i gåfunksjonen, relativt aktiv binding og lettere enn AXL.

En god anmeldelse av Switchback X2 her:

http://www.earnyourturns.com/6956/voile-switchback-x2/

Debatt om Switchback X2 vs AXL:

http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=81358&highlight=switchback

http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=79917&postdays=0&postorder=asc&highlight=switchback&start=0

Folk ser ut til å helle mot X2 dersom det er mest toppturer på programmet, AXL dersom heisbasert kjøring/turing er det viktigste. Lykke til!

Hei

Takker for tipset, men jeg ser litt fortvilet på info om at denne bindingen går til maks mondo 31 sko.

Da blir nok mine mondo 32 sko litt i det drøyeste laget.

Trist da dette hadde vært en binding som hadde passet meg perfekt med tanke på mitt bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MP 31 som øverste størrelsesgrense er jo kjipt. Men send en mail til Voile i USA ([email protected]) og hør med dem, spesifiser hvilken fabrikant/skomodell du bruker, eller sjekk med Uhrweder som er norsk importør. Evt ta med deg støvelen på butikk som har disse og sjekk selv om det går.

Forresten, har Cobra R8 på et par med ski jeg primært bruker i anlegg. Har alltid med ekstra stag til bindingen i reserve... Med et lite triks med strikk kan du bruke Cobra R8 helt greit som toppturbinding, selv om gåkomforten ikke kan sammenlignes med ordentlige "free pivot" telebindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MP 31 som øverste størrelsesgrense er jo kjipt. Men send en mail til Voile i USA ([email protected]) og hør med dem, spesifiser hvilken fabrikant/skomodell du bruker, eller sjekk med Uhrweder som er norsk importør. Evt ta med deg støvelen på butikk som har disse og sjekk selv om det går.

Forresten, har Cobra R8 på et par med ski jeg primært bruker i anlegg. Har alltid med ekstra stag til bindingen i reserve... Med et lite triks med strikk kan du bruke Cobra R8 helt greit som toppturbinding, selv om gåkomforten ikke kan sammenlignes med ordentlige "free pivot" telebindinger.

Hei

Jeg skal ta å undersøke litt rundt dette med MP32 i denne bindingen.

Kanskje det finnes en løsning ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt G3 Targa Acent siden de kom på markedet i Norge. Er veldig fornøyd med de.

For et par år siden røyk en wire på den ene bindingen, men dette er lett å fikse. Skal du på lang topptur bør du ha med reservedelsett uansett merke. At dette er alt som har skjedd etter rundt 200 dager med hard bruk er ikke ille. Ikke syntes jeg det er noe problem med ising heller.

Gåfunksjonen er super, og om turen har lang anmarsj er disse mye bedre å gå med enn andre tilsvarede modeller siden gåfunksjonen er slitsom å gå med i flatt terreng, mens G3 bindinger har en egen(svært enkel) måte å klikke skoen i bindingen uten at wiren blir så stram. Klarer ikke helt å forklare hvordan, men jeg setter i allefall pris på det når det er flatt :D

G3 har dessuten 3 ulike sett med fjærer, sølv, rød og grønn. Rød er fine i løssnø og på toppturer, mens de grønne er kjekke å ha når føret et hardt og du liker høy fart på hardt føre. At bindingen bygger mye mellom ski og fot er en stor fordel i skitrekket, men du mister litt føling med underlaget.

Å velge Voile eller G3 er litt hipp som happ, men jeg heller i allefall mot G3, muligens også axl uten at jeg har undersøkt de så veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på Voile Switchback X2 og MP32 sko finnes det en enkel løsning på dette.

Man bestiller Long Rod : Part# 608-32 fra USA

Med dette er Voile Switchback X2 også tilgjengelig for oss "Bigfoot"gutta :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.