Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot 2 GPS messenger system har kun 1 års garanti.


Anbefalte innlegg

Min Spot 2 GPS messenger sluttet plutselig å fungere. Det viste seg at dette er en permanent feil som ikke kan rettes opp, og man må rett og slett kjøpe en ny.

Problemet er at jeg ikke lenger har kvitteringen for Spotten, heller vil ikke firmaet som produserer enheten gjøre noe, dette siden garantien kun gjelder for 1 år.

Må si dette er et ganske dårlig produkt med dårlig garanti, når den plutselig blir ødelagt og garantien ikke gjelder.

Sånn ellers har den fungert knirkefritt. Bare først nå gikk den vrang og sluttet å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres jo helt rart ut,Hvor har du kjøpte den? hvis det er norsk side så er det vel 5 år garanti uansett?

hvis du kjøpte den via web side så bør det jo være mulig og spore opp igjen den,kjøpte noe på sport1 butikk en gang hvor jeg rota bort kviteringen (nå går alt til dropbox med scanner) da fant dem det igjen når jeg oppga kort nr mitt (dem leita da i kasse systemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du ikke har kvitteringen på nett så har du kanskje betalt og har kjøpet på en gammel kontoutskrift?

Hvis dingsen bare uten videre slutter å fungere, så er det reklamasjon. Kan ikke tenke meg at en sånn sak ikke er ment for å vare lenger enn to år, og da er det fem år som gjelder, som andre også sier her. Ikke gi deg på dette.

- Og vi er flere som er nysgjerrige på hva det er slags firma som prøver å komme seg unna dette her, høres ikke ut som en plass jeg vil handle i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjøpt hos DNT i storgata. "Om det er der de ligger, husker ikke helt".

Kjøpte desverre Spotten i butikk, og skal godt gjøres å finne den transaksjonen som skjedde for to år siden. Får ihvertfall ta vare på kvitteringene fremmover.

Det jeg stusser mest på, er det faktum at den sluttet å fungere sånn helt uten videre, samtidig som det er ganske fatalt om den slutter å fungere når man trenger den som mest.

Syntes uansett at de som driver Spot messenger system er ganske gnuffne siden de ikke gidder å ta imot Spot 2'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt dette med kjøpssted?

Eller har du kontaktet amerikanske produsenten via mail eller noe?

Norsk kjøpssted = forbrukerkjøpsloven = reklamasjonsrett.

Amerika = ingen garanti/reklamasjon og ville texas, de kan ikke norsk forbrukerkjøpslov.

Ta det opp med DNT som en reklamasjon, så skal det gode grunner til for at det ikke skal gå bra...

I så fall ønsker jeg å høre hva den begrunnelsen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette som svar angående mangel på kvittering.

Hei

Uten kvittering kan vi ha et problem her….

Leverandører av elektroniske produkter er svært strenge på kvittering , da det er et utstrakt kjøp av slike enheter både som kjøp direkte i utlandet eller som paralelimport til Norge.

Det er også flere leverandører av dette til Norge, og det er viktig at vi både får vite datoen helt nøyaktig , samt at vi har kvitteringen.

Av erfaring vil ikke norske leverandører ta i enheten når det ikke foreligger en kvittering. Du har ikke evt. en bankutskrift som viser kjøpet hos oss?

For opplysning vil enheten uansett bli sendt inn til en vurdering og evt. reparert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så ofte du handler på DNT? til den summen så bør jo gå ann og finne.

logg inn på spot sin side (https://login.findmespot.com/) og trykk på billing da får du rimlig grei info.

Det her er fra pappa sin...

Finn ca datoen du aktivert den på og gå 1 mnd tilbake på nettbanken din så bør du finne den der,(går ut fra du ikke har den i skuffe 1 mnd etter du har kjøprt den :( da får du rimlig detaljert melding på nettbanken din og kan få til DNT og be dem hente den frem,da har dem jo akuratt klokke slett du kjøpte den på,finner dem den ikke da syns jeg dem er lite service instilit :)

08/10/2011

Advanced Payment

€138.00

08/01/2011

Click here to see your billing Invoice.

€0.00

08/01/2010

Click here to see your billing Invoice.

€0.00

07/03/2010

Advanced Payment

€138.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kontakte produsenten direkte, bruk god engelsk og hold tonen dannet (dear Sirs, blabblala best regards), forklar hvor du kjøpte den, ca når, at du er bekymret for at den har sluttet å virke uten noe forvarsel. Ville ikke blitt overrasket om du fikk god hjelp, amerikanere er veldig gode på service om en tar de på rette måten.

Noe som gjør at nordmenn ofte kommer til kort er at vi er altfor frekke; This damned box i bought just stopped working, send me an new one. Sånt får en amerikaner til å steile; i motsetning til hva vi har lært av TV fører amerikanerene et dannet språk (prøv å si "fu**k" i nærheten av en så skjønner du..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare sannsyneliggjøre at enheten er kjøpt i butikken i følge forbrukerkjøpsloven. Det skal holde med en bankkortutskrift.

DNT må forholde seg til Norsk lov uansett hva leverandøren gjør. I værste fall må DNT ta det på egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at de må ha en bekreftelse på at enheten er kjøpt hos dem er helt riktig av dem...

Har man ikke kvitering/bevis, så betyr det det samme som at den er kjøpt på ebay for dem..

:(

(Det under hjelper ikke deg nå, men nevner det for å kanksje gi noen en ide)

Nå er jeg litt ekstra Nerd, jeg scanner alle kjøpskviteringer med scannern til pcn før jeg kaster dem i ovnen...

Slik sett så tar det ikke noe ekstra plass i hjemmet, og man har alt samlet om man får problemer med noe som har kjøpt så finner man kviteringen.

Slik sett er kjøp fra norsk nettbutikk faktisk enklere, der får vi kviteringer og bekreftelser pr mail...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Forbrukerrådets side:

"Spørsmål:

Kan butikken kreve kvittering når jeg reklamerer på en vare?

Svar:

Nei, butikken kan ikke kreve kvittering ved reklamasjon. De kan likevel kreve at du påviser at du har kjøpt varen i butikken og når du gjorde det. Har du betalt med kort kan det for eksempel gjøres ved å legge frem en kontoutskrift."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvant at de var så lite behjelpelige på DNT. Har hatt lignende problem et par ganger m. mobiltelefoner, fotoapparat og turbekledning, og da har betjentingen tipset meg om å finne bankutskrift, eller selv å spore opp kjøpet hvis det har vært en uvanlig vare som de selger få eksemplarer av. Dårlig service hos DNT, men bankutskriften bør du kunne finne, og den skal holde, og da skal du få en ny en.

I Amerika vet jeg forbrukerene har hatt store problemer med Spot II. At Spot II plutselig dør er et ganske vanlig problem, og produsenten har ofte nektet at det går på garantien selv innenfor garantitiden. De har ikke engang gått med på å selge en ny en til innkjøpspris som er ganske vanlig hos andre leverandører av lignende produkter. Har også hørt rykter om at importøren til Norge (om det er flere så vet jeg ikke hvilken) har vært vrang på samme måten. Men de skal holde seg til norsk reklamasjonsrett uansett. På all elektronikk er dette minst 2 år med alminnelig bruk (for et produkt som skal tåle litt hard bruk, som Spot II, vil det si 2 år med litt hard bruk) såvidt jeg har skjønt det...

Lignende reklamasjonsrett er det på mange andre produkter vi er vant med på fjellet. En kamerat tipset meg om at produkter som er ment til å tåle bruk har en reklamasjonsrett på 5 år. Er veldig usikker på hva som menes med "tåle bruk", men det var hans ord, neppe lovgivningen... Testet det i allefall på en 4 og et halvt år gammel veldig slitt Bergansjakke med 2 års garanti hvor membranen var begynt å delamineres. De sende i allefall en helt ny jakke i posten til meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenstander som er ment å skulle være vesentlig lengere enn 2 år (feks TV, vaskemaskin, bil og iflg høyesterettsdom mobiltelefoner) har (om de er kjøpt i Norge) 5 års reklamsjonsrett.

Siden det gjelder mobiltelefoner er garantert på trygg grunn og har 5 år også på en slik GPS-dings. Men du må selvfølgelig kunne sannsynligjøre at du har kjøpt den hos DNT.

Om SPOT driver å dør sånn uten videre er det rart det ikke er advart mot produktet i stor stil på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om SPOT driver å dør sånn uten videre er det rart det ikke er advart mot produktet i stor stil på nettet?

Jeg leita litt rundt på nettet for jeg hadde egentlig tenkt til å skaffe meg en slik en, men undersøkte om det var penger å spare på å bestille fra kontinentet eller amerika. Da syntes jeg ikke jeg fant annet enn advarsler fra brukere. Dvs. de kom brukbart ut i tester, men i forum hvor folk som hadde kjøpt og brukt de over tid kunne skrive kom de veldig dårlig ut.

Se f.eks. i kommentarfeltet til spot 2 hos nettbutikken REI.com

http://www.rei.com/product/784892/spot-ii-satellite-gps-messenger

Det er mange som har gode erfaringer, men også skremmende mange som melder tilbake at de ikke fungerte som de skulle, eller sluttet helt å fungere. Syntes et produkt av denne typen bør ha eksepsjonelt få feil, noe det absolutt virker som det ikke har. Det er f.eks. mange fler som melder tilbake at enheten er upålitelig enn de som hevder den er pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra svar!

Desverre ser det ut til at jeg ikke finner transaksjonen noe sted, så kjøpte kanskje saken kontant.

Håper uansett denne tråden blir en påminnelse til alle, om at Spot 2 kan slutte å fungere sånn helt uten videre. Egentlig litt tragisk siden mange stoler på den med livet som innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Dvs. de kom brukbart ut i tester, men i forum hvor folk som hadde kjøpt og brukt de over tid kunne skrive kom de veldig dårlig ut.

Se f.eks. i kommentarfeltet til spot 2 hos nettbutikken REI.com

http://www.rei.com/product/784892/spot-ii-satellite-gps-messenger

Det er mange som har gode erfaringer, men også skremmende mange som melder tilbake at de ikke fungerte som de skulle, eller sluttet helt å fungere. Syntes et produkt av denne typen bør ha eksepsjonelt få feil, noe det absolutt virker som det ikke har. Det er f.eks. mange fler som melder tilbake at enheten er upålitelig enn de som hevder den er pålitelig.

Antar at de fleste av kommentarene dreier seg om første utgave av Spot 2. Den hadde hardwarefeil og ble trukket fra markedet. Greit å være klar over dette når man søker info på nett. Versjon to av Spot 2 fungerer greit, men har kun enveis kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at de fleste av kommentarene dreier seg om første utgave av Spot 2. Den hadde hardwarefeil og ble trukket fra markedet. Greit å være klar over dette når man søker info på nett. Versjon to av Spot 2 fungerer greit, men har kun enveis kommunikasjon.

Ser ut som du har rett og at jeg har forelda info :) Godt å høre. Fant en super tråd om det her:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=39875

En liten oppsummering kan være:

Det er et problem at mindre enn halvparten av "OK" meldingene kommer frem, men dette kan løses ved at man lar enheten være på og ligge noenlunde horisontalt med ca fri sikt mot himmelen i 20min etter å ha sendt en melding.

Imidlertid hender det fremdeles at de plutselig dør, men virker som dette heldigvis er blitt et sjeldent problem. "We rarely get complaints about reliability in the field, but when they go out, it's a 100% failure - working fine one minute; dead the next. SPOT 1 was as reliable as SPOT 2 in our experience, but SPOT 2 captures a signal a lot faster." (dallas shewmaker - en eller annen fyr som driver å leier ut enhetene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

> Det er et problem at mindre enn halvparten av "OK" meldingene kommer frem, men dette kan løses ved at man lar enheten

> være på og ligge noenlunde horisontalt med ca fri sikt mot himmelen i 20min etter å ha sendt en melding.

Et problem er også at mange brukere ikke setter seg inn i hvordan denne skal brukes. Utsagnet over faller på sin egen urimelighet når det i veiledningen står at man skal la enheten ligge påskrudd utendørs under åpen himmel i 20 minutter for å sende en slik melding.

Jeg har brukt denne enheten mange ganger og alle medinger er kommet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.