Gå til innhold
  • Bli medlem

fotposer


tiurn

Anbefalte innlegg

Annonse

Har også et par fotposer fra helsport, bakdelen med heslports er at de ikke er vantette så langt opp, så du kan lett trykke deg bløt. Men de tåler bra fuktig snø og er veldig slitesterk materiale, noe som er verdt å satse på

http://komplettfritid.no/product/helsport-fotpose-gronn

Sportsnett har ikke disse inne, men KP har og de er ikke så dyre, "så slå til"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mine helsport fotposer en gang, så skal ikke skryte noe om slitestyrke.

De holdt meg i hvert fall tørr og varm gjennom 5 timers måking av tak i fuktig snø. Uten hadde jeg garantert blitt dassblaut i skisko og nedre del av turbuksa. Greit nok at det kun er nederste 10 cm som er vanntett, men øvre del er forbausende vannavvisende, i hvert fall når det er nytt. Pluss for at de er lange nok til at du kan trekke dem over kneet og slik unngå å bli våt på buksa når du kneler i snøen.

Mulig "tørr" og "unngå å bli våt" erstattes med "mindre våt" når de har fått litt slitasje. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Helsport sine. Fornøyd. Bare å impregnere når de blir litt slitt. Jeg har smørt på litt ekstra impregnering på knærne.

Det eneste minuset med dem er at de er litt for korte for skikkelig langbeinte folk som meg. Skulle likt at de gikk 5 cm lenger opp over knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De militær fotposene er lette og fine de, men altfor trange i åpningen. Får ikke skoa nedi, ender med å måtte bruke ullsokka nedi istedet.

Eg har desse i to ulike storleiker. Dei største er stor nok til å bruk skistøvler nedi, altså åpningen er stor nok. Dei minste er passe til å bare bruke sokkar i. På telttur vinterstid foretrekk eg dei minste. Då har eg snøtette leirtøflar der føttene har god plass etter ein lang dag i trange, stive skistøvler. Ettersom isolasjonen i sålen i utgangspunktet er svært dårleg på desse fotposane, har eg lagt nedi eit lag med filtsåler og eit lag med såler med litt meir ergonomisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker og forsvarets poser. Skal være enige at de er trange i toppen. Har vel en størrelse eller to større enn "vanlig".

Får vanig skistøvler(racing light) oppi. Har i tillegg klippet til såler fra en siteplate.

Dog er det jeg bruekr de mest til å gå til å fra vedskjulet etc på hytta når det er litt løst eller råtten snø. Kan jeg tre de utenpå tøfler og type innesko.

Alt i alt blir det ikke så mange timer bruk på en sesong. Skulle jeg brukt de mye mer hadde jeg nok sett på et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hvor mye ekstra isolasjon gir Helsport sine fotposer? Altså, hvor "varme" er de? Sto noen timer på isen på søndag, og oppdaget til min forferdelse at jeg begynte å fryse på føttene. I Kamik Oslo WP-støvler... Noe som ikke skal skje og aldri har skjedd før. I løpet av de tre åra jeg har hatt dem... Slo meg at fotposer kunne være til hjelp, men ble litt usikker da jeg tittet på dem. Gir de noen ekstra effekt på varmefronten i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra isolasjon gir Helsport sine fotposer? Altså, hvor "varme" er de? Sto noen timer på isen på søndag, og oppdaget til min forferdelse at jeg begynte å fryse på føttene. I Kamik Oslo WP-støvler... Noe som ikke skal skje og aldri har skjedd før. I løpet av de tre åra jeg har hatt dem... Slo meg at fotposer kunne være til hjelp, men ble litt usikker da jeg tittet på dem. Gir de noen ekstra effekt på varmefronten i det hele tatt?

Ja, men minst fra underlaget (isen) og opp, der det fanges lite luft mens man står. Står du på samme sted på isen er det beste å stå på et skumunderlag (satt fast med teltplugger i snøen eller belastet med vekt). Fotposene isolerer noe oppover foten der de låser et luftlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men minst fra underlaget (isen) og opp, der det fanges lite luft mens man står. Står du på samme sted på isen er det beste å stå på et skumunderlag (satt fast med teltplugger i snøen eller belastet med vekt).

Tusler endel rundt, så det er ingen optimal løsning desverre. Har alltid et med, men det er sjelden det blir brukt. Tror jeg tester ut et par fotposer, så får vi se. Mulig jeg får plass til et ekstra par ullsåler i skoa også, men vil for all del unngå at det blir trangt oppi der.

På søndag hadde vi -13 og en temmelig sur nordavind, så det var i det hele tatt ikke noe særlig kos å stå utpå fjorden i grunn... Ikke fikk vi allverden med fisk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern har de Helsport fotposene. Etter hva jeg har sett så er de en slags kombinasjon av fotpose og gamasj. Best for litt ekstra isolasjon samt å kunne tråkke rundt i dyp snø uten å få snø på klær og sko under.

Men kanskje noe du kan bruke. Hvis du kjøper en slik lett sitteplate i skumplast og klipper til såler i bunn så burde det isolere bra mot isen. Jeg har slike i mine fotposer fra forsvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern har de Helsport fotposene. Etter hva jeg har sett så er de en slags kombinasjon av fotpose og gamasj. Best for litt ekstra isolasjon samt å kunne tråkke rundt i dyp snø uten å få snø på klær og sko under.

Men kanskje noe du kan bruke. Hvis du kjøper en slik lett sitteplate i skumplast og klipper til såler i bunn så burde det isolere bra mot isen. Jeg har slike i mine fotposer fra forsvaret.

Det er en god ide. Tipper jeg tester ut det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusler endel rundt, så det er ingen optimal løsning desverre. Har alltid et med, men det er sjelden det blir brukt. Tror jeg tester ut et par fotposer, så får vi se. Mulig jeg får plass til et ekstra par ullsåler i skoa også, men vil for all del unngå at det blir trangt oppi der.

På søndag hadde vi -13 og en temmelig sur nordavind, så det var i det hele tatt ikke noe særlig kos å stå utpå fjorden i grunn... Ikke fikk vi allverden med fisk heller.

Prøv å klippe ut fotsåler av et sitteunderlag, og legg det i posen før du trer støvelen nedi.Med andre ord slik at du får ekstra isoleringen mot bakken, men under skoen inni posen, om du forstår hva jeg mener. Krever naturligvis at det er plass, og at du ikke skal labbe alt for mye rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å klippe ut fotsåler av et sitteunderlag, og legg det i posen før du trer støvelen nedi.Med andre ord slik at du får isoleringen mot bakken, men under skoen inni posen, om du forstår hva jeg mener. Krever naturligvis at det er plass.

Forstår hva du mener :) Samme tipset Borgern kom med over her. Det er et godt tips, og jeg kommer til å teste det ut! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.