Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei : ) (Valg av toppturski)


Nordish

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som har lyst til å begynne å kjøre på ski. Har vært i bakken og syntes det var veldig gøy, men jeg har lyst til å dra på topptur også. Så jeg lurer på om noen har noe tips om hvordan ski som kan brukes til begge deler? Også lurer jeg på hvor lange jeg må ha dem? Jeg er 1.74.

Håper på svar : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

k2 Coomback kan være greie ski for deg. Den kommer i damemodell også, og har da ett annet navn, men jeg husker ikke helt navnet på damemodellen. En fin lettkjørt ski som gir god flyt i pudder og er gøy i bakken.

Også veldig fin til toppturer, men den er ikke av de letteste skiene. Så hvis du er i dårlig form, eller bare ønsker litt lettere utstyr, kan du gjerne se etter lettere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske bred ski forresten, som egner seg bedre i løs snø enn på hardt føre. Det spørs litt hvor du skal på tur og hva du skal bruke den til. Hvis du skal bruke den mye i preparert løype, og gå toppturer steder der det ikke er så mye nedbør som skaper mye puddersnø, så ville jeg gått for en smalere ski :o

Men denne skien funker til alt egentlig, men best i løs snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så vil eg anbefala dynafitbindinger, små og lette i forhold til f eks diamir og marker.

Egentlig jeg også. Men ved mye bakkebruk så kan det finnes bedre bindinger. Men det blir igjen en del tyngre, og ikke like bra å gå med som Dynafit.

Går du for dynafit binding, tror jeg at Dynafit Radical ST vil være det beste valget for deg. Ikke kjøp Dynafit Vertical bindinger. Det er de "gamle" bindingene, og de egner seg ikke til bakkebruk.

En sko som er god å gå med, og samtidig bra i bakken er Scarpa Maestrale. Dynafit tlt5 er en enda lettere sko som er super å gå med, men ikke fullt så stiv å kjøre med i bakken. Men det viktigste er å prøve skoen slik at den passer din fot! Ski og bindinger kan du kjøpe billig hos sports-conrad på nettet :)

Da kan det være lurt å spørre om butikken du kjøper skoene av, om de vil montere bindingen på skien for deg siden du kjøper så dyre sko hos de. Så sparer du noen hundrelapper på montering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut siden :) Men hva med randone bindinger? Vet ikke om jeg skrev det helt rett :P

Randonee bindinger og randonee sko er det du trenger ja. Randonee betyr at du kan gå med de, alpint betyr at du kun kan kjøre nedover med de.

Dynafit er en type randonee bindinger som er veldig lette, veldig gode å gå med og gode å kjøre med. Men du må kjøpe en sko som er dynafit-kompitabel siden det er ett spesielt festesystem på de. De egner seg ikke så kjempegodt hvis du hovesaklig skal kjøre veldig mye i bakke, og gå veldig skjeldent på topptur pga. mulig mer slitasje. Spesielt hvis du er veldig stor og tung, og kjører veldig hardt. Men for de fleste tror jeg det går helt fint.

Vær litt obs i stolheisen, slik at du ikke løser ut tåbindingen på dynafit bindingen. Du skjønner hva jeg mener hvis du kjøper de :)

Skal du kjøre veldig mye i bakke, og bare gå litt topptur har marker en binding som er mer solid å kjøre med. Tror det er marker Marker Duke den heter. Marker F12 er litt bedre oppover, men litt dårligere nedover. Da kan du også bruke skikkelig stive alpintsko når du skal stå i bakken, og mykere randonee sko når du går topptur. Hvis du ønsker en slik løsning da. Disse bindingene er en god del tyngre, og ikke så bra å gå med, men de tåler å bli kjørt mer med i preparert løype.

Selv har jeg kjøpt nytt denne sesongen. K2 Coomback, Dynafit Radical ST og Scarpa Maestrale sko. Synes dette funker kjempebra i både bakke og på topptur, selv om skiene kunne ha hvert litt lettere til tider på vei opp. Jeg valgte en så bred ski slik at jeg kan leke meg mye i løssnøen utenfor løypen i heisanlegg, og siden jeg bor på vestlandet får vi ofte en del snø, og da er det fint med god flyt i løssnø på topptur. Det finnes enda bredere ski, men da blir de tyngre å gå med og ikke så god på hardt underlag.

Se også på forumet på Friflyt.no. Det finner du mye nyttig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det meste av det over. Det eneste jeg er uenig i er valget av dyanfit radical st fremfor dynafit vertical st. Dynafit vertical st er den "gamle" bindingen, men det er også den mest velprøvde. Det har vært litt problemer med radical bindingene (stoppere, helløftere og en pinne som skal stoppe rotasjon). Det er ikke nevneverdig forskjell på radical og vertical i bakke.

Hvis foten din passer dynafit tlt5 så er det en utrolig bra sko. Den kommer i tre utgaver: mountain og "dame" som er så og si like, og performance. Performance er stivere, og tilsvarer 4-spenners sko som zzero 4c kjøremessig. Jeg har ikke prøvd mountain utgaven, men vil tro at den også er god å kjøre for en med din vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit Vertical har så vidt jeg har lest meg til hatt litt problemer med preutløsning (det sa kjerringa og :) ) spesielt på hardt underlag. Dette skal visstnok være fikset på Radical utagavene. Hælløfterene på Radical er ihvertfall enklere i bruk enn på vertikal. Nøyaktig hva er det som skjer med hælløfterene, stopperene og den pinnen du snakker om på Radical bindingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit Vertical har så vidt jeg har lest meg til hatt litt problemer med preutløsning (det sa kjerringa og :) ) spesielt på hardt underlag. Dette skal visstnok være fikset på Radical utagavene. Hælløfterene på Radical er ihvertfall enklere i bruk enn på vertikal. Nøyaktig hva er det som skjer med hælløfterene, stopperene og den pinnen du snakker om på Radical bindingene?

Hadde preutløsning med Radical St for noen uker siden, det var under kortsvinger på is ned ei renne fra Loftet. Vet ikke om jeg skal kalle det ren preutløsning, men jeg var på vei til å gå på snørra og vet at jeg hadde kunnet hente meg inn hvis den ikke hadde løst ut, så endte på snørra i bånn av renna.. Storfornøyd med bindinga bortsett fra det.

Står montert på G3 Zenoxide (105mm midje og stive ski).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde preutløsning med Radical St for noen uker siden, det var under kortsvinger på is ned ei renne fra Loftet. Vet ikke om jeg skal kalle det ren preutløsning, men jeg var på vei til å gå på snørra og vet at jeg hadde kunnet hente meg inn hvis den ikke hadde løst ut, så endte på snørra i bånn av renna.. Storfornøyd med bindinga bortsett fra det.

Står montert på G3 Zenoxide (105mm midje og stive ski).

Det problemet hadde du nok fått med vertical også - og er akilleshelen til dynafit systemet. Er du lett og unngår is, ser det ikke er ut til å være noe problem. Jeg gikk ned i skibredde fra Coomba til Mustagh Ata for å unngå problemet. Det hjalp veldig mye, men ikke 100%.

Radical skulle liksom løse dette problemet, men gjorde det ikke for meg - og mistet dermed mye lojalitet: jeg har ikke noe sansen for villedende reklame. Når det er sagt kan jeg fremdeles ikke tenke meg noe annet system for lengre turer. For korte turer med brede ski bruker jeg nå marker tour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet hadde du nok fått med vertical også - og er akilleshelen til dynafit systemet. Er du lett og unngår is, ser det ikke er ut til å være noe problem. Jeg gikk ned i skibredde fra Coomba til Mustagh Ata for å unngå problemet. Det hjalp veldig mye, men ikke 100%.

Radical skulle liksom løse dette problemet, men gjorde det ikke for meg - og mistet dermed mye lojalitet: jeg har ikke noe sansen for villedende reklame. Når det er sagt kan jeg fremdeles ikke tenke meg noe annet system for lengre turer. For korte turer med brede ski bruker jeg nå marker tour.

Ja hadde forventet at problemet var borte når det reklameres med det. Har vurdert å sette opp Onyx tåsafe og Radical/Vertical hælsafe, tror det hadde vært bra.

Gikk for Duke på bombeskia mine i år, et helvette å gå med, men det får gå.

Gleder meg stort til å se Marker sin techbinding som kommer ut om ikke så alt for lenge :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene :) Har ikke hatt tid til å se på noe ennå også siden jeg ikke kan så mye om dette så vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne :P

Beskriv hvordan og hvor du har tenkt å bruke skiene dine, og dine ferdigheter til en dyktig ansatt i en skikkelig butikk, så får du nok hjelp der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktissk preutløsning med onyx også...på 115mm brede ski. Har du noe info om marker bindingen? (ikke meningen å kuppe tråden)

Jøss, var det grunnet baksafen som roterte da? Og kortsving på is?

Har ikke noe info om Marker bindingen nei, og de hadde vel ikke vært særlig happy om det kom ut nå heller :) Vet bare at de kommer med en tech binding, mer enn det har jeg ikke fått vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K2 Gotback eller K2 Talkback. Gode ski til bakke, offpist og topptur. De har litt rocker (løftet tupp) som gjør de enklere offpist.

Alternativt Völkl Nunataq eller Nanuq. Dette er tilsvarende ski fra Völkl.

Velg bredere ski (tyngre) om du er mest i alpinanlegg, smalerer (lettere) om det blir mest topptur. Lengde på ski anbefaler jeg kropplengde og opp til 5 cm lengre. Forutsetter at du er relativt fersk på denne type ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, var det grunnet baksafen som roterte da? Og kortsving på is?

.

mellomstore svinger på juvass og blåis. Farten var lav så skien hang på med en pinne i skoen. 100% sikker på at sko og binding var isfrie. Sko var veldig stive (tecnica 130) og skiene myke (line sfb).

Setupet fungerte bra der det var litt mykt. Bindingen var stilt på 10. Jeg veier 83, og kjørte altså så sakte at jeg stoppet med utløst binding hengende på. Er svært overrasket over dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.