Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøheimveien


brage

Anbefalte innlegg

SNØHEIMVEIEN

Vi som er DNT-medlemmer har fått med oss at Snøheimveien ikke stenges eller fjernes, i alle fall ikke foreløpig.

Den rehabiliterte og oppgraderte "Nye Snøheim" som vi kan kalle den, innvies den 14. juli og fra 1.februar er det mulig å bestille rom. Hytta får 80 sengeplasser fordelt på 2- og 4-sengs rom.

Det vil bli satt opp skyttelbuss som korresponderer med togstoppene på Hjerkinn.

Med byggekostnader rundt 20 mill kr er det ikke til å undres over at DNT gjerne vil ha så mange gjester som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal kunne kjøre fram til en turisthytte. Var det ikke meningen at man kunne komme dit til fots? Merker ofte at man treffer hyggeligere fjellfolk på hytter som ikke ligger ved veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en stengt vei, der driverne på hytta kan transportere nødvendige varer til hytta er en grei løsning.

Slik er det bl.a. til Rondvassbu, fin sykkelvei og greit framkommelig med rullestol eller tilsvarende redskap.

Enig med deg. Men skyttelbuss høres ut som om alle kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: ikkje for å disse DNT, fordi dei gjer ein flott jobb med å få folk ut på tur og med å merke løyper og tilrettelegge hytter. Eit dreiing av fokus mot rein turisme med høg grad av tilrettelegging har imidlertid blitt eit fokus som står i kontrast til fokuset på urørt natur.

PS: det går europaveg fordi jotunheimen, rondane og hardangervidda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, bra at alle ikke er like, men regner med at dem som er store motstandere av DNT, unnlater å bruker hyttene andre tilbud som DNT holder. Men for all del, det er mye ubebodd mark i norge, så dem som er folkesky og trenger ensomhet i sin dyrking av friluftsliv har nok mulighet til det også..

Den som er motstandere av å kunne bruke bilen til turisthytten etc, kan man ikke prøve å gå på egne ben eller sykle hjemmefra til fjellet..? Skulle likt å sett den som gikk/syklet fra oslo til Jotunheimen flere ganger i året for å gå på tur....

For min del kommer jeg nok til å ta skytteltransporten inn til Snøheim. Har gått til fots innover til Snøhetta 3 ganger utenom åpningssesongen på bilveien, og unner egentlig ikke folk den spaserturen.. :) (har syklet noen ganger, og gått på ski to ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv medlem av Turistforeningen. Dette fordi jeg ønsker å ha nøkkel til hyttene dersom noe går galt. De T-merkede stiene gjør det rask og enkelt å komme inn til de områdene jeg ønsker å besøke. Bakdelen er at det lett føles litt overbefolket og det ødlegger mye av opplevelsen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at DNT ødelegger dette område. Kjipt for villreinen også, men muligheten til å legge ned alt og føre området tilbake til uberørt natur teller vel ikke når DNT skal vokse seg større.

Jeg skal aldri bli medlem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT er noe dobbeltmoralsk når det kommer til veier og hytter; de er imot alle andres bygging av hytter, bruk av veier og motorferdsel, da er det ikke grenser for skadelig slikt er for fauna og flora; når de selv skal bygge eller bruke er derimot tvingende nødvendig.

On Snøheimveien; greit av veien ligger der, greit at den brukes det lille som skal til for å forsyne hytta; men skyttelbuss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjell er et av de siste intakte fjelløkosystemene i Norge hvor villrein, kongeørn, fjellrev og jerv lever. Forsvarets tilbakeføring av skytefeltet bygger oppunder verneformålet og nasjonalparken - DNT med skyttelbuss inn til Snøheim og tre turisthytter innenfor en radius på i overkant av ei mil gjør det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at DNTs største mål er å bygge ned viktig fjellnatur med turisthytter ref. søknaden om å oppføre ny bu ved Loennechenbua under dekknavnet "sikringsbu"

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=167281

Loennechenbua ligger idyllisk til i dag, og mye av sjarmen er at den kun har to sengeplasser og at det derfor blir et sjansespill om man får soveplass. De fleste har derfor med seg telt ved tur i området. Ei ny bu med 10-12 soveplasser vil ødelegge buas særpreg og føre til økt ferdsel i området som villreinen har lagt sin elsk på.

1100028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.