Gå til innhold
  • Bli medlem

Den måtte bare komme :-)


Todde

Anbefalte innlegg

Annonse

Med USB-lader er det nok en nyhet, men ellers er nok en s.k "woodgas burner" gammelt nytt. Vanligste varianten er vel med prosessorvifte, men manuelle varianter hvor en blåser i slange eller en brenner helt uten pustehjelp funker også. Det mest fascinerende er at forbreningen er så effektiv at det praktisk talt ikke blir aske om de får brenne ut. Men dette er helst hjemme i hagen...

Har bygd noen slike, men med batteri og vifte gikk grensen for turbruk, så jeg dro til fjells med en enkel brenner. Det ble fiasko av særlig to grunner. For det ene kommer ALLTID vinden i fjellet fra absolutt alle andre retninger enn det som hadde passet best, for det andre tettet lufttilførselen seg etterhvert, antagelig pga kombinasjonen fukt/finaske (om en ikke velger tilførselsdyse for slange til å blåse i eller vifte lager en mange små hull).

Men artige byggeprosjekterom en liker å holde på litt. Haugevis med byggebeskrivelser på nett og billige råvarer.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Heisann!

Drar opp gammel tråd her. Var den eneste jeg fant som gjaldt dette produktet.

Er det noen her som har testet denne på tur?

Er jo bøtter med videoer på nett som viser at den fungerer, men det er med lett tilgang på tørr ved o.l.

Er jo utrolig greit og kunne lade hodelykta mens man er på tur. Evt. mobilen om man skulle komme i trøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik. Har testet den på småturer og synes den er morsom. Skal på 2-ukerstur i sommer, og da kommer den til å erstatte èn brenselflaske. Vekten på biolite´n er knappe kiloet så det går omtrent opp i opp.

Når det gjelder vedforbruk er det ikke mye som skal til. Småkvist, kongler osv finner man (nesten) overalt. Og iom at det er småtterier som går oppi så tørker man veden nokså hurtig dersom den er litt fuktig.

Liker den veldig godt - den lar meg få høre på time etter time med lydbok og musikk uten å være redd for å gå tom for strøm på mobilen. Samtidig som den kan lade opp hodelykt og gps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk denne for litt siden. har bare testet den litt. fyrer bra. Men er litt skeptisk til hvor mye strøm den faktisk klarer å levere. plugget den i mobilen, men virket ikke at det klarte å levere mer enn mobilen brukte. 

 

skal ta en ordentlig test når det blir litt varmere ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har levd med biolite siden høsten 2012 og har kjøpt både grill og kettlepot i ettertid når de har kommet. Strøm er ikke dens strekeste side og det er greit å forhåndslade den om den skal brukes til lading av mobil etc.. Selv har jeg funnet bioliten er best tjent med å ses på som et godt apparat for matlaging og kaffekoking. Man trenger aldri ta med brensel, med mindre du er på snaufjellet, og den er enkel og gre å få igang så snart man lærer den å kjenne. Min har blitt utsatt for tøff behandling og fungerer fremdeles utmerket etter langt over 100 timers bruk totalt. Derfor kan jeg med hånden på hjertet anbefale denne så lenge du er inneforstått med hva den gjør og ikke gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lovet en rapport i fjor om denne, men som så mye annet gikk det i glemmeboka. 

 

Bioliten er finfin den. Ikke mye brensel som skal til og leverer strøm på linje med usb uttaket fra en PC. hvis du skal lade alt mulig rart trenger du altså litt tid.

Jeg tar den med meg på kanoturer der det ikke er så farlig med et kilo ekstra. Da bruker jeg den til  matlaging samt opplading. 

 

Sist gang jeg brukte den var på en 5-dagers ifb himmelfart 2014. koking av fiskesuppe til 4 karer krevde lang koketid. En ikke altfor stor haug med småkvist trengtes til en koketid på 2 timer og da ble det ladet litt av hvert, 

 

Må jeg bære all bagasjen velger jeg andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke trenger ladekapasiten kan man kjøpe denne, som koster 140 kr inkludert frakt fra Kina. Den er sammenleggbar , veier bare 400 gram og nedpakket er den på størrelse med eagle sin 0,7 liters kaffekjele.. Den er i rustfritt stål og solid nok. har den selv. Så kan man heller bruke de 1700 kronene man sparer i noe annet man trenger.

 

Har brukt den i regn, skodde i søkkvåt skog. Funker bankers!

 

http://www.aliexpress.com/item/New-design-hot-sell-portable-stainless-steel-Light-Weight-Durable-and-Compact-Cooking-Stove/708400516.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.