Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk igjenn


Buster

Anbefalte innlegg

Man finner jo mye om ryggsekker rundt i de forskjellige fora, Men noe jeg aldri har hørt noe om er tilpassing av ryggsekken. Sikkert mange her som har masse erfaring om dette. Hva er riktig rygglengde, hvor på skulderen bør reimene sitte.

Setter pris på alle tilbakemeldinger om dette evnet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arc'Teryx har en guide for tilpasning av ryggsekker på sine sider (har sett noen fine videoer av dette også, men de finner jeg ikke igjen nå). Justeringsmulighetene for sekkene er selvfølgelig Arc'Teryx-spesifikt, men prinsippene gjelder alle sekker:

http://www.arcteryx.com/pack-fit.aspx?EN

Ellers så finner du mange tips ved å søke etter "backpack adjustment" på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å tilpasse sekken til riktig rygglengde, så kan det være lurt å sette på hoftebeltet i riktig posisjon først når du skal justere den. De fleste liker å ha dette direkte på hoftekulene, andre litt høyere, men likevel i kontakt med hoftekulene. Smakssak, sekken blir hvilende på hoftene uansett:)

Når det er gjort justeres ryggelengden, altså skulderreimene i rett posisjon. Bakfestet skal da ligge på baksiden skulderen og ikke rett ut fra toppen av skulderen. Da er er ryggen justert for lang. Dette kan du enten få hjelp til, eller bare se selv i speilet:)

Ligger reima over hele skulderen så blir også belastningen fordelt over hele skulderen og ikke bare på fremsiden, slik som det andre alternativet.

Er sekken korrekt justert skal hoftene bære det meste av vekten, og du skal kjenne at den sitter rundt skuldrene, uten at det er her den største belastningen ligger.

Vet ikke hvordan bæresystem du har, men er du usikker på om du bør velge mellom eksempelvis Medium eller Large, så ville jeg gått for den minste størrelsen nettopp pga det jeg beskrev ovenfor. Gikk selv lenge med for lang justert rygg før jeg fant ut dette, og synes selv det har mye å si for bærekomforten.

Når det gjelder å justere sekken før du går på tur, så beskriver videoen til Fimax det godt syntes jeg. Bare å hive sekken på ryggen og så starte med hoftebeltet, så skulderreimene og så toppreimene så du får klint vekten nærmest mulig ryggen.

Hoftestrammerne bruker jeg ikke noe særlig selv hvertfall ettersom jeg går mest i fjellet og da mister mobilitet i hofta. Har du dynamisk hoftebelte er den sikkert fin:)

Når du pakker sekken er det viktig å pakke det tyngste nærmest mulig ryggen og høyt på ryggen.

Holder du en hammer i hånda så føles den lettere jo nærmere inn på skaftet du holder:) I tillegg blir det bedre kontroll og mindre pendel på sekken når du går.

Finnes sikkert mange gode tips der ute, men disse har fungert flott for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du pakker sekken er det viktig å pakke det tyngste nærmest mulig ryggen og høyt på ryggen.

Holder du en hammer i hånda så føles den lettere jo nærmere inn på skaftet du holder:) I tillegg blir det bedre kontroll og mindre pendel på sekken når du går.

Regner med du meinte å skrive at du bor legge det tyngste nederst, hogt tyngdepunkt er ikkje å ettertrakte i nokon aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du meinte å skrive at du bor legge det tyngste nederst, hogt tyngdepunkt er ikkje å ettertrakte i nokon aktivitet.

Hei!

Nei, jeg mente nok det jeg skrev.

http://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--slik-pakker-du-ryggsekken-400.aspx

http://www.stormberg.no/no/Glade-turtips/Praktiske-tips/Hvordan-pakke-sekken/

Tyngdepunktet kommer jo mest i hoften uansett når du har på hoftebeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette med å pakke tunge ting høyt i sekken ikke en naturlig forklaring? Og det er sikkert at soveposen alltid ligger nederst og tar opp alt plass der?

Ellers er den eneste forskjellen jeg kan komme på er at høytpakkede gjenstander trykker hoftebeltet ned, mens gjenstander som ligger helt nederst trekker hoftebeltet ned. Og kanskje bakover.

For min del pakker jeg tunge saker mot ryggen, også gjerne direkte over soveposen, dvs. omtrend midt i sekken. Ser ikke det store problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette med å pakke tunge ting høyt i sekken ikke en naturlig forklaring?

Teorien er at du lener deg fremover når du går med sekk, for at det totale tyngdepunktet for kroppen med sekk skal være rett over føttene. Om de tunge greiene er pakka nederst i sekken må du lene deg mye lenger frem enn om du har de tunge greiene på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært viktig å pakke det tyngste øverst i sekken. Dersom det tyngste ligger i bunnen av sekken kommer det mye tyngde bak hælen og du må bøye deg langt frem for å holde balansen. Dersom tynden ligger nærme toppen av sekken må du ikke bøye deg så langt frem. På storsekker bygger sekkeposen alltid oppover ikke nedover.

Andre steder i verden bærer man på toppen av hodet

Dette er noe av grunnen til at man fant opp 'åk',et trestykke til å legge over skuldrene. Med det kan du bære svært tungt og likevel gå oppreist. Tilsvarende vekt bak på en bæremeis ville ikke vært mulig.

Jeg har alltid kamera på ca 3 kg hengende i en veske på brystet. Jeg går da mye mer oppreist en om alt skulle ligge bak i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.