Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel, slagg??


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Min omnifuel ble brukt noen ganger tidligere, men stått stille i boden ca 1,5 år.

Tenkte jeg skulle blåse liv i den igjen, men lurer da på følgende;

Den ble desverre forlatt med bensin på tanken og sikkert i systemet etter siste bruk.....

Kan det være liggende noe slagg etc i systemet som jeg bør gjøre noe med før jeg starter opp?? Eller er det bare å kjøre på??

Bensinkanna mi (grønn kannefra statoil)n stammer fra samme periode, devs kjøpt for ca 2 åe\r siden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det tørt i boden?

Hvis så vil jeg tro den her har fortapet (så er borte) får lenge siden.

Sikkert greit og bare kjøre på med lit bensin igjenom sytemet slik att alt er borte, (ta en lite skål slik att du får alt opp i det)jeg er ikke noe spesialist på det her men vil tro ike det er noe farlig :wink:

Sikkert lurt og flytte den her til "primus hjelpe tråd" og :) så kan proffene svare på det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står bensin på tanken så tror jeg bare du kan fyre opp. 1.5 år er ikke så lenge.

Bare sjekk pakningene i koplinger og pumpe. Skinnpakninger i pumpa kan tørke eller mokne og oringer av gummi kan sprekke.

Det er verre med f.eks. diesel. Gammel diesel får lett bunnfall og blir dårlig hvis den står lenge. Det finnes visst noen slags bakterier som lever i diesel og som kan ødelegge den.

Jeg bruker stort sett bare parafin og den holder lett et år og to, og gjerne mer også, på tanken uten å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin har vel blitt enda mer ferskvare etter blyfri kom.

Man snakker vel om en holdbarhet 3-6 måneder. Holder nok noe lenger men det er det oljeselskapene oppgir. Dagens blyfri begynner vistnok å miste oktantall etter ca 1 måned.

En del motorer som f.eks gressklippere som ikke er så finmekanikk er ikke så nøye på det og starter på fjorårets men får lit lavere effekt. Så an bør egentlig bytte ut det som er igjen på tanken fra året før.

Så vidt jeg har skjønt er det noe av det som "erstatter" blyet i vanlig bensin som begrenser holdbarhet.

Miljøbensin er vel inntil ett år.

Vet ikke om renset bensin kjøpt i sportbutikker holder bedre. Jeg har renset bensin på min Omni og testkjørte den nå på søndag for første gang siden i forrige vinter.

Tok en liten sjekk i pumpe på pakinger. Fettet den lærpakningen siste jeg pakket den bort og at så fint ut enda. Brant så fint så.

Steder som lagrer større lager av drivstoff, f.eks forskningstasjoner og slikt, har et stabiliseringsmiddel i for å kunne lagre lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin har vel blitt enda mer ferskvare etter blyfri kom.

Man snakker vel om en holdbarhet 3-6 måneder. Holder nok noe lenger men det er det oljeselskapene oppgir. Dagens blyfri begynner vistnok å miste oktantall etter ca 1 måned.

En del motorer som f.eks gressklippere som ikke er så finmekanikk er ikke så nøye på det og starter på fjorårets men får lit lavere effekt. Så an bør egentlig bytte ut det som er igjen på tanken fra året før.

Så vidt jeg har skjønt er det noe av det som "erstatter" blyet i vanlig bensin som begrenser holdbarhet.

Miljøbensin er vel inntil ett år.

Vet ikke om renset bensin kjøpt i sportbutikker holder bedre. Jeg har renset bensin på min Omni og testkjørte den nå på søndag for første gang siden i forrige vinter.

Tok en liten sjekk i pumpe på pakinger. Fettet den lærpakningen siste jeg pakket den bort og at så fint ut enda. Brant så fint så.

Steder som lagrer større lager av drivstoff, f.eks forskningstasjoner og slikt, har et stabiliseringsmiddel i for å kunne lagre lenger.

Jeg kjøpte alkylatbensin til motorsagen. Såvidt jeg husker ble jeg garantert at den skulle holde i 5 år, og mest sannsynlig ville den holde i 10 år også. Skal du ha bensin til en primus så skal jo ikke den gjennom en forbrenningsmotor med tennplugger osv, den blir jo brukt på en annen måte. Og da har vel oktantallet en mindre betydning? (de som vil forstå meg og legger godviljen til skjønner hva jeg mener..)

En annen ting, som jeg tror kanskje noen forbytter her, er holdbarheten til bensin for 2-taktsmotorer som er iblandet 2-takstolje. Dette er ferskvare, og vil ha samme kvalitet i typisk 3-4 mnd. Men påhengsmotoren på hytten starter hver vår likevel, selv om dem da går på drivstoff som har stått på tanken fra forrige høst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.