Gå til innhold
  • Bli medlem

telt test tur svalbard 3 og svalbard high 3 fra Helsport


skybird

Liker eller ikke he he he :-)  

8 stemmer

  1. 1. Liker eller ikke he he he :-)

    • Liker
      6
    • Liker ikke
      2


Anbefalte innlegg

I skrivende stund ligger undertegnede i svalbard 3 teltet mitt og kompisen min i sitt svalbard high 3 telt på sotra utenfor Bergen. Vi har kjøpt nye telt begge med få mnd mellomrom.

Primusen suser i bakgrunnen, og temperaturen er upåklagelig med primusens traktor MSR.

Plassen i teltene er gode, stort fortelt og stor sove avdeling. Fargene er lette å finne i naturen med røde og gule farger i tilfelle man skulle være ute for uheldig episode. Disse teltene er jo ekstrem telt, og har vært med på polene så vel som verdens høyeste fjell. Jeg har kvittet meg med orginal trekket, og dedikert en egen vanntett og komprimerbar pakksekk på 40 liter til teltet som pakkes i tursekken. Det er jammen deilig å bare ligge i teltet og kikke ut på stjernene. Imorgen skal det muligens regne og blåse endel, så da får vi testet ytterligere. Disse teltene skal jo tåle mye vind, så er nesten synd det ikke blåser mer. Vel det er på tide å krype opp i carinthia posen og lukke øynene noen timer. Natta

post-12512-133474780989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde Svalbard men solgte det igjen. Flott telt med mange kvaliteter. For meg var det dessverre ubrukelig.

Da jeg er 198 blir de fleste telt uten loddrette vegger i begge ender for korte. Et annet moment var at svalbard ble for klønete å sette opp alene i sterk vind.

Stemmer derfor blankt da teltet er bra men ikke for mitt behov. :wink:

Denne tråden burde muligens ligge under utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som skikkelig kos med fjelltur nå...

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe ett Svalbard High Camp 3, men blir litt skeptisk vedr enkelthet i oppsett alene.

Har selv ett MH EV3, men savner fortelt. Fordelen med EV3 er jo at det er superenkelt å sette opp.

Er det tunnelltelt som anbefales dersom man ønsker ett telt som går kjapt å sette opp alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som skikkelig kos med fjelltur nå...

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe ett Svalbard High Camp 3, men blir litt skeptisk vedr enkelthet i oppsett alene.

Har selv ett MH EV3, men savner fortelt. Fordelen med EV3 er jo at det er superenkelt å sette opp.

Er det tunnelltelt som anbefales dersom man ønsker ett telt som går kjapt å sette opp alene?

Jeg kjøpte mitt telt på xxl til 4000 kroner så jeg kunne ikke la den sjansen bare gå forbi.

Men mitt er ikke high utgaven vel å merke. Kan forsåvidt si at high utgaven er pittelitt høyere og bredere, mens normal utgaven er lengre. Så det er stor plass i begge. Men er du veldig høy, bør du gå for high utgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nå Kaitum 2. Tunneltelt er lettere å sette opp og Hilleberg har utvendige stangkanaler i litt stivt stoff som gjør det svært enkelt å sette inn/ta ut stengene. Like stabilt som EV3 blir det dog ikke. Har selv Exped Polaris som er et telt i samme gate.

Setter pris på telt med to innganger . Lager mat i inngangen bort fra vinden slik at vanndamp går ut av teltet og fyrer i inngangen mot vinden slik at varmen trekker gjennom teltet. Har alltid sekk med yttertøy og støvler liggende i mottsatt ende dersom jeg skulle sette fyr på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som skikkelig kos med fjelltur nå...

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe ett Svalbard High Camp 3, men blir litt skeptisk vedr enkelthet i oppsett alene.

Har selv ett MH EV3, men savner fortelt. Fordelen med EV3 er jo at det er superenkelt å sette opp.

Er det tunnelltelt som anbefales dersom man ønsker ett telt som går kjapt å sette opp alene?

Hilleberg Kaitum går ganske raskt å sette opp alene, spesielt hvis en har stengene i teltet og legger det i pulkpose (om vinteren).

Hilleberg Saivo tar lengre tid å sette opp, men er enklere å sette opp alene i sterk vind enn f.eks. Svaldbard, pga klippssystem.

post-3635-133474781008_thumb.jpg

post-3635-133474781013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Firmax eller andre med erfaring med dette.

Nye Saivo har klips kun på den ene siden og duk over takventil sitter på hele tiden. Er dette teltet helt uproblematisk å sette opp alene i vind?

Er det ikke risiko for å knekke stenger når teltet ligger oppe på pulken, tenker da på fjellpulken 144 som vel er kortere en Paris.

Vurdere å kjøpe et telt for solotur om vinteren da jeg synes kaitum 2 blir litt tangt og polaris kun brukes til overnatting på fjelltopper med risk for ekstreme forhold.

Hvem vil vere best?

Saivo - nesten like trang som kaitum 2 men mer solid.

Keron4 - solid og mye mer plass.

Kaitum3 - passe plass og kanskje solid nok med dobble stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saivo er og oppleves som et større telt enn Kaitum 3. Tror nok du klarer deg godt i det selv med to meters lengde (jeg er 187cm), men døråpningen kan nok være litt lav å sitte i. Jeg har gammel Saivo. Vet ikke hvordan den nye kombinasjonen av stenger og klipps fungerer. Det gamle systemet er meget sikkert i drittvær, men tar lang tid å sette opp.

Jeg bruker klart Kaitum 3 mer enn Saivo, både vekt og enkelt oppsett teller mye. Jeg stoler på Kaitum, og synes det går greit å sette det opp alene i dårlig vær. Det trenger mange snøplugger for å stå fjellstøtt.

Ja det er en risiko for å knekke stengene. I flatt terreng er den liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble skikkelig kupping av tråden. Beklager dette!

Fimax: Hvorfor ikke satse på Keron 3 i stedet for Kaitum 3. Jeg tenker at vekt ikke er veldig viktig med pulk på vinterstid. Men du bruker det kanskje også uten pulk?

Det gjør ingen ting, synes det er moro å lese erfaringer dere andre har og tar til meg lærdom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble skikkelig kupping av tråden. Beklager dette!

Fimax: Hvorfor ikke satse på Keron 3 i stedet for Kaitum 3. Jeg tenker at vekt ikke er veldig viktig med pulk på vinterstid. Men du bruker det kanskje også uten pulk?

Jeg kjøpte Saivo først. Saivo er etter min mening det teltet som tåler mest vær og som du kan sette opp alene. Saivo har Kerlon 1800 duk og 10,25mm (som Keron). Jeg ønsket et lettere tunneltelt i tillegg. Da falt valgtet på Kaitum. Ja, jeg bruker Kaitum både sommerstid og vinterstid i sekk. Da betyr vekt mye.

For vanlig norsk fjellbruk mener jeg Kaitum er godt nok, også om du kommer ut i storm om vinteren. Saivo har måttet være mye hjemme de siste årene, Tor Einar. Barduner, stoppere, glidelåser mm er mindre på 1200 teltene enn på 1800 teltene. Det gjør de vanskeligere å sette opp med votter. Alltid kompomisser :wink:

Jeg vil tippe at levetiden er en del lavere for Kaitum enn for Saivo/Keron (UV-stråler er det som svekker teltduken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke risiko for å knekke stenger når teltet ligger oppe på pulken, tenker da på fjellpulken 144 som vel er kortere en Paris.

Då eg brukte tunelltelt til vintertelt (no har eg telt med klipssystem), delte eg teltstanga i 3 for å halde meg innanfor lengda til pulken. To deler var då det lengste som gjekk innanfor pulklengda, og ein tredje del som var resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svalbard 3 vanlig selv. Liggelengde på det er vel oppgitt til 250cm. Om det stemmer helt vet jeg ikke men har hvertfall ikke hatt plassmangel.

Synes ikke det er så ille å sette opp alene, men jeg har ikke gjort det i så sterk vind. Er jeg alene med bikkja på tur har jeg et annet tomannstelt jeg bruker istedet som veier halvparten.

Svalbard er et solid telt og tåler mye, men da og tungt. Sjelden(elelr mer aldri) jeg er steder hvor det er behov for "bunker".

Skulle jeg kjøpt det i dag tror jeg nok jeg ville kjøpt High versjon. Noen jeg kjenner har den og den ekstra høyden var akkurat det som gjør det ekstra komfortabelt. I mitt sliter jeg med å sitte oppreist med rak rygg uten å stang i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern:

250 er makslengde på normalutgaven av Svalbard. Liggelengde er noe helt annet. Jeg er 198 høy, med vinterpose trenger jeg en

liggelengde på 220. Downmat, bamse, skostørrelse 47 og sovepose over der bygger nesten 50 cm i høyden i fotenden. Så høyt er det ikke 30 cm fra fotenden i Svalbard, spesielt ikke når det blir utsatt for vind og snø.

Skybird:

Når du setter opp teltet alene i åpent terreng er det lurt med en karabinkrok mellom sekk og telt så det ikke blåser bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.