Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltelt for 2 mann til vinterbruk


christht

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del diskusjoner her og i andre fora, men det er ikke alltid greit å komme til enighet.. :)

Uansett, dette er hva jeg leter etter:

* Telt som fungerer godt sommer som vinter

* Komfortablelt for 2 voksne karer, både i høyde og bredde.

* Helst 2 innganger

* plass til både utstyr (2 sekker) og matlaging

* Lett å sette opp (Med votter, dårlig lys, vind, kulde, etc)

* Lav vekt

Litt av poenget er at det skal være komfortabelt på vinteren. Dette betyr for meg god takhøyde, god liggeplass, tilgang til sekkene uten å gå ut, lett å varme opp, etc. Jeg tenker å både bruke teltet som basecamp (under jakt/påske) og til enkeltovernattinger på lengre turer (uke+).

Problemet er at mange telt som anbefales bare dekker deler av behovene:

* Helsport Svalbard ser veldig solid ut, men er lavt og har relativt lite fortelt. Er dessuten litt tungt, og kan være trasig å sette opp kjapt?

* Helsport Rondane 3 blir nevnt av noen, uten at jeg har sett tekniske data, erfaringer?

* Hilleberg Nammatj 3 virker også bra, men har lite fortelt. GT-varianten har større fortelt, men veier da 700g mere. Og dette teltet har i utgangspunktet ikke stormmatter.

* Hilleberg Nallo 3 GT er lettere og ser bra ut plassmessig, men har lavere kvalitet på ytterteltet (Kerlon 1200 vs. 1800 hva nå det har å si?)

* MSR Wind2 har fin innvendig høyde og to utganger, men relativt små yttertelt, og veier litt mye.

Hvordan er disse teltene i forhold til hverandre, og finnes det bedre alternativer til 'mitt' bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svalbard er veldig stabilt og fint på vinterfjellet. Tåler mye vind.

Men som du selv skriver så er høyden begrenset. Spesielt oppleves innvendig høyde knapp med 3 personer. Med bare 2 er det ikke noe problem (men dette kommer jo an på hvor store karer det er snakk om).

Det at det bare er en inngang oppleves også litt dumt når man er 3. Med 2 går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard er veldig stabilt og fint på vinterfjellet. Tåler mye vind.

Men som du selv skriver så er høyden begrenset. Spesielt oppleves innvendig høyde knapp med 3 personer. Med bare 2 er det ikke noe problem (men dette kommer jo an på hvor store karer det er snakk om).

Det at det bare er en inngang oppleves også litt dumt når man er 3. Med 2 går det greit.

Hvordan oppleves ytterteltet på svalbard, får du dratt to sekker inn og forvarma primusen eller er det for mye forlangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes du Svalbard er lavt kan du nok bare glemme Rondane 3, hvor det kun er sittehøyde helt fremst i innerteltet og knapt nok det.

Ellers er Rondane 3 etter min oppfatning et lett og funksjonabelt telt, hvis man ikke setter for store krav til plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 2 av teltene du beskriver, og er eier av et som ligner et av alternativene.

Avveiningen vekt vs størrelse/utstyr/sikkerhet er jo veldig individuell - men jeg kan si at jeg ofte går for litt tyngre og solide telt.

Om teltet skal brukes både sommer og vinter og på lengre turer ville jeg ikke vært alt for knepen på grammene - det er slitsomt for 2 mann å bo i et litt for lite/dårlig telt.

Helsport Svalbard - bra telt, vindstabilt men lavt under taket. Noe dårlig ventilasjon.

Går også relativt greit å sette opp i uvær om man er 2.

Hilleberg Nammatj 3 - Lett(!) og greit, men her opplevde jeg mye blafring i duken ved lite vind - hvordan er det med MYE vind? Som med alle tunneltelt er du veldig avhengig av at det settes opp med gode bardunfester. Tror også teltet vil tåle lite snøbelastning på taket - som følge av tunnelkonstruksjonen.

Moss Titan GT(http://www.backcountry-equipment.com/tents/titangt.html):

Etter at Moss ble kjøpt opp av MSR har dette teltet skiftet navn til Superfusion3, blitt 1 kg tyngre og jeg kan ikke helt se noen forbedringer, snarere tvert imot.

Jeg er veldig fornøyd med dette teltet - den eneste store ulempen er at det er noe skikkelig dritt å sette det opp når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Les gamle diskusjoner om telt!

Stormmatter.... Trenger man ikke...

Trenger man ikke det på Pategonia, Himalaya, Nordpolen, Sørpolen, Sibir, Alpene, Canada, eller Alaska. Så trenger man det ikke i Norge heller.

Det å betale ekstra for ting man ikke trenger og noe som bare gjør at teltet veier mer og får dårligere lufting.

Kan jo lure på hvorfor kun Helsport har disse her, og ingen andre ledende telt-produsenter. (MSR, Hilleberg, Black Diamond, Bibler, Marmot, Sierra Designs) Viktig med vintertelt er at det kan settes fort opp. Og her sliter Helsport i forhold til Hilleberg i hvertfall.. Velg det teltet som gir mest komfort, med tanke på areal i innertelt, yttertelt og høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et innlegg fra en annen tråd som er relevant på denne tråden også:

Bibler og Black Diamond tilbyr lettveksttelt som pyramidetelt eller iglo. Teltene vedlagt veier fra 800 gram til litt under 2 kilo. De letteste inkluderer ikke gulv. Det "tyngste" (Bibler I-tent") er et fullbefarent ekspedisjonstelt for to laget i et lags Gore-tex. Jeg har selv brukt dette teltet i to år og er strålende fornøyd: God nok plass for to, god sittehøyde (behøver ikke å ligge når man spiser og lager mat), meeeeget vindstabilt, og lett. Eneste ulempem er at Gore-tex duken er relativt volumniøs. At det mangler vestibyle/fortelt har jeg aldri opplevd som en begrensning.

Ønsker man en enda lettere og kompakt versjon av dette teltet, er Black Diamond "Forstlight" på 1,5 kilo en løsning. Alt dette dreier seg om tomannstelt.

Vedlagt bilde er Bibler "I-tent" under Barre le Ecrins, Sør-franske alper

Mvh. GunnarF.

http://www.biblertents.com/2002/itent_eldo.html

http://www.biblertents.com/2002/mega_light.html

http://www.biblertents.com/2002/beta_light.html

http://www.biblertents.com/2002/lighthouse.html

http://www.biblertents.com/2002/firstlight.html

post-14-133474390187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppleves ytterteltet på svalbard, får du dratt to sekker inn og forvarma primusen eller er det for mye forlangt?

To sekker og primus i forteltetet er ikke noe problem. Har også vært på flere turer vinterstid med 3 sekker og det går også greit. Men det er selvsagt en fordel og grave kuldegrop som sekkene kan stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det, selv om jeg øyensynlig er eneste person i verden som har opplevd at Svalbard-teltet ikke tåler vind:

vi har et Svalbard 3 fra 1999, og under en mørk og stormfull natt for endel år siden kom vinden inn og rusket skikkelig i forteltet. Denne buen knakk, hovedbuene ble bøyd og flere ledd ble så svekket at de knakk seinere.

Teltet er siden forbedret med stormmatte på døra også. Jeg har ikke tenkt å droppe stormmatter med det første, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekkut www.holmeslet.no virkelig komfortable telt til helårsbruk!!!

Må si jeg er i ferd med å falle fullstendig for denne modellen:

http://www.holmeslet.no/backwood/backwood.htm

...og med "modellen" mente jeg altså teltet... :wink:

Noen som har erfaringer med disse teltene, gjerne fra flere sesonger?

Det at man kan fordele vekta skikkelig mellom turkameratene er jo åpenbart en fordel, og da blir ikke vekten like interessant. Størrelsesmessig er jo dette teltet fantastisk, men det er dette med erfaringer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.