Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark på tvers: Karasjok - Alta


Lofoten

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Jeg har gått denne flotte turen flere ganger, og første gang fulgte jeg scooterløypa fra Karasjok til Alta.

Dette var i påsken, og jeg møtte kun et fåtall snøscootere ute på vidda underveis, så jeg var ikke plaget av motorstøy for å si det slik.

Dette er en helt vanlig skitur, og man kan velge å bruke lange dager 10-15 timer eller korte dager 6-10 timer.

Turen er jo ikke så lang, så man bør jo nyte de få dagene turen tar.

Ta deg god tid, å nyt den flotte vidda !!

Ha en god tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! Så på turen din nå, så ut som en bra tur! Og en flott side du har :-)

Går scootersporet rett sør for Lesjavri?

Hvordan ble det å følge videre etter uværet du hadde?

Hvilket sted i Alta siktet du deg inn på?

Hei,

Scootersporet gikk ute på selve Lesjavri, litt i sørenden på innsjøen.

Scootersporet var merket med staker, så var ingen problem å følge selv etter den dagen med "hundreårsstormen".

Det var flere leteaksjoner ute på vidda den dagen, og jeg satt inne i teltet og holdt fast i teltstengene og håpet at det skulle holde.

Det kan med andre ord blåse noe fryktelig på vidda når det først setter i gang.

Jeg gikk frem til veien i Øver Stilla, og tok taxi inn til Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor-Atle!

Fin side du har, veldig inspirerende!

Kunne du skrevet noen ord om det elektroniske utstyret du benytter under turen(e) din(e)?

Jeg går selv på en del kalde turer, men er lite oppdatert på det elektroniske utstyret. Benytter Spot GPS 2 og en ipod, og GPS da selvfølgelig. Men kunne godt tenke meg å vite litt om hva du lader de ulike tingene med. Og hva benytter du når du blogger direkte fra turene dine? Sist tur tok batteri på canon kamera kvelden og ipoden sa takk og farvel. Nå har jeg kjøpt inn små spesial poser som jeg skal legge elektronikken i, håper det hjelper.

Og klarer du og holde utstyret fritt for fukt og kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det jeg har med meg av utstyr for å kunne blogge fra de ulike turene mine rundt om kring i verden er :

2 stk. Iridum Satellittelefoner ( 1 i bacup )

2 stk. Eee pc 901 12V ( 1 i bacup )

1 stk. FEATHER 2 20W Solcellepanel

2 stk. HET Power 50 Lithium Ion batterier.

http://www.humanedgetech.com/shop/home.php

Alt elektronisk utstyr lagres og transporteres i en Pelicase.

Alle batterier legges i bunnen av soveposen på natten, og beskyttes mot kulde om dagen.

Kulde og fuktighet er uansett en utfordring på lange vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.