Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordeling DUN/FJÆR


Anbefalte innlegg

Som oveskriften indikerer lurer jeg litt på hva som er gunstig av fordeling mellom du og fjær i en dun jakke.

Jakken vil bli brukt, i hovedsak, under tregrense, i nærheten av bål etc...

Er derfor ute etter en så billig som mulig dunjakke som kan supplere annen bekledning når graden blir kalde.

Er ikke ute etter dyre jakker, men så billig som mulig.

Har set på noen, men litt usikker på hva fordelingen har å si?????

Tar samtidig mot tips om jakker, alternativt syntetiske jakker som kan fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på utkikk etter en god dunjakke og har derfor lest meg opp litt:

- Fjær brukes fordi det er billigere enn dun.

- Det er litt forskjell fra land til land, men det skal være rundt 75% dun i f.eks jakka for å kunne kalles en dunjakke.

- En kvalitetsjakke bør ha minst 80% dun.

- Fjær tar seg gjerne en tur ut i sømmene for å stikke deg, det gjør ikke dun.

(Dunfakta: De som er allergiske mot fjær, er ikke alleriske mot dun)

Når man skal se etter gode jakker, bør man se på det man kaller fillpower. Det er ett tall på hvor mye dun det er pr. volum. 500-550 er billig dyne kvalitet, 900 er ektremt gode, dyre ekspedisjonsplagg. Vanlig er mellom 700-800 for gode jakker.

Tallet forteller også hvor mye plagget isolerer pr vekt. Og hvor mye den kan komprimeres. Hvis fluffyness er ett ord er det beskrivende.

Videre bør du se på konstruksjonen:

Dunjakker har alle kanaler eller lommer for å holde duna på plass. Hvis disse er gjennomsydde betyr det at i sømmene er det null isolasjon. Uten å ha noe praktisk erfaring, tenker jeg som så at jakker med mange små kanaler isolerer dårligere enn dunmengden tilsier.

Den bør være veldig billig hvis den skal brukes i nærheten av bål. Jeg har ikke kommet over billige, flammebestandige dunjakker i min søken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.