Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skiutstyr for første gang


margas

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny i alpinsammenheng, men har stått langrenn og kjørt snowboard en stund. Resten av denne sesongen og selvsagt til neste sesong planlegger jeg å kjøre mye mer ski- da hovedsakelig offpiste men også noget piste i starten. Jeg bor på Sunnmøre.

Situasjonen er at jeg har lyst prøve meg på litt forskjellig så derfor trenger jeg utstyr som dekker mange bruksområder:

-Topptur (både slake, bratte og korte og lengre bestigninger)

-Heisbasert løssnøkjøring

-Pistekjøring (preppet løype og park)

Målet mitt er å dekke et så vidt bruksområde som mulig, for jeg planlegger å gjøre det meste. Har allerede funnet fram til noe utstyr selv, men ønsker innspill fra noen som har peiling:

Til heisbasert løssnøkjøring/tungt oppsett:

Ski: Völkl Shiro

Bindinger: Marker Baron/Duke

Sko: Dalbello V.I.R.U.S Tour Id

Kommentar: Bra valg? Har vært i den lokale sportsbutikken og prøvd skoa og de satt KJEMPEBRA, selv om det var lightmodellen så håper jeg passformen er den samme.

Til toppturer med bratte bestigninger/Rando/Telemark/lettere oppsett:

Ski: Kan Völkl Shiro (119mm) være et godt valg her eller bør en satse på en mindre bredde (75-90mm / 100-110mm?)

Bindinger: Marker Tour 12 / Dynafit Tlt Radical?

Sko: Kan Dalbello skoen brukes her?

Kommentar: Det er dette bruksområdet jeg er mest usikker på. Jeg har et temmelig bankers løssnø-set-up, men vil det passe på bratte/lange toppturer? Tenker i retning av mer typisk rando/telemark set-up.

Til fjellturer i ulendt terreng, slake toppturer, løs snø:

Ski: Åsnes Nansen M Fellelås / Fischer E99 Tour

Bindinger: Rottefella BC Magnum

Sko: Alfa Skarvet / Crispi Stetind

Kommentar: Er ikke sikker på hovedforskjellene på disse skia, annet at Åsnes har et kortfellesystem (sier meg ikke mye) som er lovprist. Dimensjonene på skia er iallefall ganske like - er bruksområdene også like?

Til kjøring i oppkjørt bakke, park etc.

Ski: K2 Domain M/Squire / Rossignol Strato 7

Bindinger: Marker Jester/Griffon

Sko: Salomon SPK / Dalbello NX 49

Kommentar: Er litt usikker på om jeg skal gå for twintipskia eller carvingskia. Heller nok mest mot carvingskia med SPK-sko for litt mer allsidighet når det kommer til hopping. Kan legge til at jeg kun får tak i carvingskia i 162, noe som er 20 cm lavere enn meg.

Til langrennsløping i oppkjørt løype:

Ski: Fischer Superlight Wax NIS (skøyting) og Madshus Terrasonic Classic (klassisk)

Bindinger: Rottefella Xcelerator Skate/Classic

Sko: Alpina Racing Racing RD(skøyting)/Classic RCL

Kommentar: Denne pakken er mest for treningsturer hvor det skal gås litt raskere.

--

Avslutningsvis

Det virker kanskje som jeg er litt fastlåst på utstyr, men det er fordi jeg får et godt tilbud på akkurat de modellene jeg har listet opp nå.

Ønsker gjerne innspill på om noen av valgene er overflødige eller om de dekker et vidt spekter av ulike bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nansen med fellelås er gode ski, spesielt til en som bor på vestlandet. Kortfellesystemet til Åsnes er genialt, både under vanskelige føreforhold, lange oppoverbakker og ved trekking av pulk/bæring av sekk. Jeg har Rago (Amundsen) og den tyngre og bredere Ingstad med Voilebinding. Jeg foretrekker Ingstad som toppturski framfor de dedikerte telemarkskiene mine, men det er nok fordi jeg er aldri har vært så opptatt av å stå i skianlegg.

Fischer Superlight er fine ski. Jeg ville vurdert (siden du planlegger å bruke så mye penger samtidig) å kjøpe et par lette ski med stålkanter (Fischer Steellight eller Åsnes Holmenkollen) og en dediktert løpeski, f.eks. Madshus Nanosonic. Lette markaski med stålkanter er både brukbare på isete føre og som lette fjellski. Løpeski som Nanosonic er morsommere enn de korte Superlightene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen med fellelås er gode ski, spesielt til en som bor på vestlandet. Kortfellesystemet til Åsnes er genialt, både under vanskelige føreforhold, lange oppoverbakker og ved trekking av pulk/bæring av sekk. Jeg har Rago (Amundsen) og den tyngre og bredere Ingstad med Voilebinding. Jeg foretrekker Ingstad som toppturski framfor de dedikerte telemarkskiene mine, men det er nok fordi jeg er aldri har vært så opptatt av å stå i skianlegg.

Fischer Superlight er fine ski. Jeg ville vurdert (siden du planlegger å bruke så mye penger samtidig) å kjøpe et par lette ski med stålkanter (Fischer Steellight eller Åsnes Holmenkollen) og en dediktert løpeski, f.eks. Madshus Nanosonic. Lette markaski med stålkanter er både brukbare på isete føre og som lette fjellski. Løpeski som Nanosonic er morsommere enn de korte Superlightene.

Takk.

Klassisk fjellski: Hvordan vil du vurdere Nansen VS. Fischer E99?

Lett marka ski: Hva med Fischer E89 vs. Fischer Powerlight Wax? E89 er lett bredere, veier ca. 200 g mer og er lengre enn Powerlight som er shortcut (minus 8cm)

Løpeski: Er du sikkert på et Superlightene er kortere enn vanlig? Jeg kan iallefall få de i 202cm, og de veier 1,2kg med 44mm midje. http://www.oslosportslager.no/produkt/superlight-wax-langrennski-1112-21820.aspx

Hva med det andre jeg har av oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E99 og Nansen er ganske like ski, og E99 er kanskje noe mer slitesterk og har noe bedre såle (etter det jeg har lest i en test). Jeg ville definitivt valgt Nansen pga kortfellesystemet (bruker mest smurning, men kortfellene er gode å ha under vanskelige forhold).

Om du også vurderer å kjøpe lette ski med stålkanter er det mye å velge mellom. Jeg har slitt ut to par Powerlight, og har nå kjøpt Holmenkollen. Mor har Steellight. Alle bra ski. E89 er helt sikkert bra den og. Forskjellen er bredde og vekt. Her er bruksområde og andre ski man har viktigst.

Superlight er kortere enn vanlige ski. 202 modellen er den lengste (altså for tunge og høye folk), og tilsvarer 210 modellen i konkurranseski. Powerlight er også shortcut. Kortere ski er enklere å gå med.

Slalåmski har jeg ikke peil på. De telemarkskiene jeg har bruker jeg nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har investert i toppturski.

Jeg har gått for K2Coomback (10/11 mod.), Dynafit radical ST og scarpa maestrale sko. Kombinasjonen er helt fantastisk! Til gåing oppover er det jo litt tungt, men det går allikevel helt fint og mange bruker mye tyngre kombinasjon enn dette. Og til kjøring i løype og "sidepist" er det utrolig gøye ski. De har god innsving som gir en veldig lettsvingt ski, rocker i forskien og en bredde som gir bra flyt i løssnø og god kontroll. Bredden på 102mm på midten gjør at det fortsatt er null problem å kante skien og kjøre på is/skare/ hardt underlag. Større bredde kan gjøre det slitsomt å traversere på hardt underlag på vei opp på en topptur. ( i tilfeller med hard skare og is er skarejern en god investering) En super allround ski, med mer fokus på løssnø enn hardt underlag.

Støvlene er gode å gå med og å betrakte som alpintsko nedover synes jeg. Men det viktigste er at de passer foten din. Du må prøve sko.

Som bakkeski har jeg ett par stive fartsstabile carvingski som jeg har hatt i mange år. Disse er gode i harde løyper, men gir ikke flyt i løssnø, og har ingen rocker. Fordelen med disse er at du kan gi gass rett frem uten å føle at skien er litt vinglete, og de er såpass stive at om du må skrense og bremse i harde klumpete løyper uten at skiene rister og vibrere noe nevneverdig. Ski med rocker og bredde for god flyt i løssnø, er ikke like gode å kjøre rett fram med som smalere carvingski. Coombacken er og relativt myk, noe som gir en ski som svinger veldig lett, men som kan gi litt mindre stabilitet ved høy fart på hardt underlag. Alt er ett kompromiss.

Planen var å benytte Coomback skiene mest til topptur, og bruke bakkeskiene mine med alpintstøvler og alpintbindinger til heisbasert kjøring. Men jeg synes faktisk at toppturskiene mine er så utrolig mye gøyere å kjøre med, at jeg mest sannsynlig kommer til å selge bakkeskiene mine.

Så disse skiene bør du ta en titt på.

Bra lengde på toppturski, og for god flyt i løøsnø er fra din egen lengde og opptil +10 cm.

Dynafitbindinger er best å gå med, og veier minst. Jeg mener selv at disse er best dersom du skal på topptur.

Dynafit bindingene bør være av Radical utgaven, og ikke den eldre Vertikal utgaven. Så synes jeg personlig at spesielt når jeg bruker skiene i heisanlegg er det veldig greit å slippe å bruke fangreimer. Hvis du skal ha med fangreimer så kan du velge dynafit radical speed som gir en veldig lett kombinasjon. Vil du ha med stopper kan du velge dynafit radical ST som blir littegrann tyngre. Er du veldig stor og tung, og kjører veldig hardt kan du kanskje se på Dynafit Radical FT. Men ikke bry deg om Jeg har investert i toppturski.

Jeg har gått for K2Coomback (10/11 mod.), Dynafit radical ST og scarpa maestrale sko. Kombinasjonen er helt fantastisk! Til gåing oppover er de litt tung, men det går allikevel helt fint. Og til kjøring i løype og "sidepist" er det utrolig gøye ski. De har god innsving som gir en veldig lettsvingt ski, rocker i forskien og en bradde som gir bra flyt i løssnø og god kontroll. Bredden på 102mm på midten gjør at det fortsatt er null problem å kante skien og kjøre på is/skare/ hardt underlag. Større bredde kan gjøre det slitsomt å traversere på hardt underlag. ( i tilfeller med hard skare og is er skarejern en god investering) En super allround ski, med mer fokus på løssnø enn hardt underlag.

Støvlene er gode å gå med, og å betrakte som alpintsko nedover synes jeg. Men det viktigste er at de passer foten din. Du må prøve sko.

Som bakkeski har jeg ett par stive fartsstabile carvingski som jeg har hatt i mange år. Disse er gode i harde løyper, men gir ikke flyt i løssnø, og har ingen rocker. Fordelen med disse er at du kan gi gass rett frem uten å føle at skien er litt vinglete, og de er såpass stive at om du må skrense og bremse i harde klumpete løyper uten at skiene rister og vibrere noe nevneverdig. Ski med rocker og bredde for god flyt, er ikke like gode å kjøre rett fram med som smalere carvingski. Alt er ett kompromiss.

Planen var å benytte Coomback skiene mest til topptur, og bruke bakkeskiene mine med alpintstøvler og alpintbindinger til heisbasert kjøring. Men jeg synes faktisk at toppturskiene mine er så utrolig mye gøyere å kjøre med, at jeg mest sannsynlig kommer til å selge bakkeskiene mine.

Så disse skiene bør du ta en titt på.

Dynafitbindinger er best å gå med, og veier minst. Jeg mener selv at disse er best, dersom du skal på topptur.

Dynafit bindingene bør være av Radical utgaven, og ikke den eldre Vertikal utgaven. Så synes jeg personlig at spesielt når jeg bruker skiene i heisanlegg er det veldig greit å slippe å bruke fangreimer. Hvis du skal ha med fangreimer så kan du velge dynafit radical speed som gir en veldig lett kombinasjon. Vil du ha med stopper kan du velge dynafit radical ST som blir littegrann tyngre.

Skiene og bindingene får du mye billigere fra sports-conrad enn i norge. Sko bør du prøve i butikk, og samtidig overtale de til å montere bindingene på skiene dine, siden du kjøper så dyre sko hos de :) den karbonplaten på FT bindingen. Det er fremdeles ingen som kan si sikkert om den har noen funksjon i det hele tatt.

Skiene og bindingene får du mye billigere fra sports-conrad enn i norge. Sko bør du prøve i butikk, og samtidig overtale de til å montere bindingene på skiene dine, siden du kjøper så dyre sko hos de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fjellski: E99 og Åsnes Nansen er ikke like i målene. Hvis du vurderer Åsnes vs Fischer må du samenligne E99 vs Amundsen og/eller E109 vs Nansen.

Jeg har E99 selv, valgte dem fordi jeg da ville ha smørefrie. Er fornøyd med dem ift lange slake turer, men har angret på at jeg ikke valgte E109 istedet siden jeg aldri bruker fjellskiene i oppkjørte løyper uansett.. Hadde nok vært mer morsomt nedover da! Det er uaktuelt for meg med så smale ski på selv relativt slake toppturer, da drasser jeg heller med meg allmountainskia (telemark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.