Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro etter "3-regelen"?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kom nylig tilbake fra Tanzania etter å ha forsøkt å nå toppen av Mt. Kilimanjaro. Det var en fantastisk tur, men dessverre kom jeg ikke til toppen. Var helt fin de første dagene, og frem til drøyt halvtimen før vi nådde Lava Tower (ca. 4600 moh), hvor jeg fikk dundrende hodepine og begynte å kaste opp. Heldigvis skulle vi sove ved Barranco-leiren på ca. 3900 moh, og jeg ble mye bedre iløpet av kvelden/natten. Neste dag skulle vi opp igjen til Barafu-leiren (igjen, ca. 4600 moh), og nå fikk jeg skikkelige symptomer en times tid før vi kom opp.

Det var så intenst vondt at jeg bare stupte inn i teltet og ble liggende på bakken i en times tid, før jeg fikk hjelp til å rulle ut sovepose og liggeunderlag. Husker ikke så mye av det neste døgnet, svingte litt frem og tilbake mellom søvn og våkenhet, før jeg måtte innse at dette var sjanseløst og ble hjulpet ned av assistentguide og bærer.

Har tidligere gått Annapurna-circuit i Nepal, da var siste overnatting på 4500 moh og selve passet (Thorung-La) på 5400 moh. Da uten bærer eller guide (altså med 20kg sekk). Bortsett fra at det var tungt å gå oppover i høyden (det er det jo for alle), hadde jeg ingen problemer. Men så hadde vi (nesten) fulgt "3-regelen" med maks 300 høydemetere per dag og hviledag hver 3 dag.

Tror altså jeg kan klare Kilimanjaro, men da må jeg ta det mye, mye roligere. Jeg var med danske topas og turen var på 6 dager. Er det noen som har noen erfaring med å bruke (mye?) lengre tid opp, ev. om noen kjenner noen gode turarrangører som tilbyr dette? Har funnet 8-dagers turer, men vet ikke om det er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...
Hei,

Kom nylig tilbake fra Tanzania etter å ha forsøkt å nå toppen av Mt. Kilimanjaro. Det var en fantastisk tur, men dessverre kom jeg ikke til toppen. Var helt fin de første dagene, og frem til drøyt halvtimen før vi nådde Lava Tower (ca. 4600 moh), hvor jeg fikk dundrende hodepine og begynte å kaste opp. Heldigvis skulle vi sove ved Barranco-leiren på ca. 3900 moh, og jeg ble mye bedre iløpet av kvelden/natten. Neste dag skulle vi opp igjen til Barafu-leiren (igjen, ca. 4600 moh), og nå fikk jeg skikkelige symptomer en times tid før vi kom opp.

Det var så intenst vondt at jeg bare stupte inn i teltet og ble liggende på bakken i en times tid, før jeg fikk hjelp til å rulle ut sovepose og liggeunderlag. Husker ikke så mye av det neste døgnet, svingte litt frem og tilbake mellom søvn og våkenhet, før jeg måtte innse at dette var sjanseløst og ble hjulpet ned av assistentguide og bærer.

Har tidligere gått Annapurna-circuit i Nepal, da var siste overnatting på 4500 moh og selve passet (Thorung-La) på 5400 moh. Da uten bærer eller guide (altså med 20kg sekk). Bortsett fra at det var tungt å gå oppover i høyden (det er det jo for alle), hadde jeg ingen problemer. Men så hadde vi (nesten) fulgt "3-regelen" med maks 300 høydemetere per dag og hviledag hver 3 dag.

Tror altså jeg kan klare Kilimanjaro, men da må jeg ta det mye, mye roligere. Jeg var med danske topas og turen var på 6 dager. Er det noen som har noen erfaring med å bruke (mye?) lengre tid opp, ev. om noen kjenner noen gode turarrangører som tilbyr dette? Har funnet 8-dagers turer, men vet ikke om det er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bli akklimatisert på Kilimanjaro, så er min erfaring at 8 dager/7 netter i fjellet er en veldig god løsning. Jeg gikk den lite brukte Northern Circuit ruten i okt 2011, ingen hadde noe tegn til høydesyke -uten Diamox. Alle på toppen -i skikkelig snøvær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

UHURU Reiser har flere alternativer med 8 dager/7 netter på fjellet og også kombi Meru og Kili.

Ut fra statistikk er det veldig mye å hente ved og øke oppstigningen fra 6 til 7 dager, mindre fra 7 til 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen topas har lagt opp er relativt hard for mange. Problemet er at de "hopper over" en camp, slik at de siste døgnene opp mot toppen blir veldig harde. Om du går machame ruta som normalt, på 7 dager, så øker nok odsen for toppen betraktelig! 

 

Det er jo også en mulighet å gå andre ruter på fjellet, på feks 9 eller 10 dager.

 

 

 

PS. Supertrikset, om du har tid og økonomi, er å fly via Chamonix og så ta litt gondol og gå noen turer oppe i høyden. Så kan du jo være ferdig aklimatisert til nesten 4000 før du drar til afrika.. Trenger ikke være sååå dyrt heller, om man bor i telt og tar tog/buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gått Lemosho ruten med Eco som tar 7 dager og kom til toppen:-)

Den største usikkerheten med turen er selvsagt om en takler høyden.. Det finnes også en 8 dagers tur hvor siste natt er i "crater edge" og man i prinsippet får en hel dag oppe på toppen, snakket med noen tyskere som hadde gjort det når vi kom ned. De hadde vært 2 ganger på toppen, og ene gangen var de der helt alene midt på dagen. MEN, da sover en en natt på over 5000m og det var ikke så greit..

Mange drar på Safari etter å ha gått Kilmanjaro, og de fleste drar ned og starter bestigningen dagen etter. Det som er lett å glemme er at Moshi som mange av turene starter fra, ligger på ca 900m. Serengeti er fra 850-1800m, så om en tar safarien før en starter på Kilmanjaro, så vil man i teorien ha akklimatisert "bort" ca 1000m eller mer før en starter. Bortsett fra at alle smaksanser og matlyst ble borte på ca 4000m, så var mine øvrige symptomer på høyden at jeg ble like ustø som mange er på turen hjem fra julebord, fra ca 5400m. Dette hadde jeg trolig unngått om jeg hadde hatt litt høyde inne på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.