Guest Anonymous Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 Hvor viktig er det egentlig med stormmatter vinterstid? Synes da det ser ut som mange seriøse teltprodusenter ikke har dette på 4 sesongs telt. Eksempelvis ser det ut til at fler av ekspedisjonsteltene til North Face ikke har dette (har kun sett på bilder ) Har selv et lite Helsport krypinn av type Rondane 3 (uten stormmatter) som jeg er usikker på om vil trives på fjellet på denne tiden av året. Lurer også på hva som kreves av en sovepose nå i april i feks. Jotunheimen. Vil feks to stk Ajungilaq compakt spring kunne holde (på en person)? Svar mottas med takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Parbat Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1096&highlight=stormmatter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knut stabell Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Er tilhenger av telt med stormmatter for bruk midtvinters i snaufjellet etter å ha prøvd begge dele. Er enig i at luftingen blir bedre og med mindre kondens uten og at mattene kan erstattes ved å legge snøblokker inn mot teltduken. Er det begrensa med snø og hard vind, så blåser det imidlertid mye snø inn på innerduken og inn gjennom myggnettingen ! Det er lite behagelig. På denne tiden av året kan det imidlertid være like greit uten. Da betyr luftingen mere og det vil normalt være enkelt å lage blokker som legges inn mot duken dersom det skulle blåse opp med mye snødrev. Soveposen kjenner jeg ikke nok til å kunne uttale meg, men ville tippe det holder forutsatt at den ytterste posen er stor nok og du har et godt/gode liggeunderlag. En lakenpose vil jo også kunne varme litt i tillegg. Et lite tips om du begynner å fryse om morgenen, (- ofte i 4 tiden). Da er det jo egentlig på tide å stå opp om været er fint ! Alternativt kan du ha en termos med mat som magen kan få jobbe litt med. Utrolig hvor mye varme magen produserer når den må jobbe litt. GOD TUR ! knut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts