Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke sekk er verdt å satse på ? Arc'teryx bora 95 eller Gregory whitney 95?


skybird

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sjekket sekker i over en uke og har kokt ned til disse 2 overstående eksemplarene.

Prismessig ligger vel Gregory Whitney 95 sekken rimeligere ann til $ 245 mens Arc'teryx Bora ligger på $347.96 .

Kommer vel en $ 50 i tillegg for frakt, også skal vel dette fortolles også til 25% av total summen.

Sekken skal brukes til helårs bruk både korte og lengre turer.

Jeg vil som alle i denne verden gjerne ha mest mulig igjen for pengene når man skal investere i kvalitet framfor kvantitet.

Nå er ikke jeg noen ekspert på sekker, har stortsett bare erfaring med recon pack på 125 L. men nå er det på tide med en ny sekk.

Jeg har sjekket utenlandske nettsteder og funnet bra tilbud der ute i den store verden på overnevnte sekker.

Selvsagt er det beste å gå til butikken og prøve seg fram til hva som er den beste der og da, men jeg gambler på at kompetansen her inne er relativ høy.

Kom gjerne med andre forslag også.

Mvh

Fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har hatt Norrøna Nansen 80 l. og har omtalt sekken her.

Den nåværende sekkeserien Svalbard til Norrøna het Nansen da den ble lansert. Noen endringer og forbedringer er gjort.

Selv har jeg ikke hatt problemene som Fimax beskriver i sin oppdatering av brukererfaringen, og sekken er førstevalg blant flere sekker jeg har.

Jeg har studert Whitneysekken og skulle jeg ha bruk for en ny sekk i 90/100 l. segmentet ville jeg prøvd Whitney eller Palisade, selv om ryggen min liker veldig godt bæresystemet til Svalbard. Fimax, blant flere her på forumet, har Palisade og er godt fornøyd med sine sekker.

Har hatt en Ospery Crescent 110 l. i lengre tid, veldig god og gjennomtenkt sekk, men den ble aldri venn med ryggen min så jeg endte opp med å gi den bort til en kamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei martin og takk for svar.

Jeg sikter på så tett opp mot 100 liter segmentet som du er inne på. Dette er en diskusjon jeg vi har hatt i vennegjengen gutta på tur, og det stemme nok med den konklusjonen vi har kommet fram til med tanke på luxusen man ønsker å unne seg på tur :wink:

Jeg likte godt tanken på arc'teryx sin modell med swach plate til hofte beltet som beveger seg slik at man ikke blir avstivet til sekken. Jeg går selvsagt ut i fra at dette også kan ha sine bakdeler også naturligvis.

Skal sjekk prisene på osprey sekken, tror ikke det er så gale pris på dem.

Mvh

Sky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp denne bevegelsesmuligheten i hoftebeltet gjør at jeg liker Norrønas Synkron bæresystem. Dette kan også stammes opp slik at sekken låses/avstives mer i fht. hoftebeltet. Var også en av grunnene til at Ospreysekken passet meg og mitt bevegelsesmønster dårlig, da sekkerommet er direkte festet og avstivet i sidene med lange alubøyler i hoftebeltet.

Norrøna Svalbard finnes i 100 l. utgave. Se link:

http://www.oslosportslager.no/produkt/svalbard-synkron-100-l-ryggsekk-16070.aspx

For prisjakt på friluftsprodukter i USA sjekk ut http://www.spadout.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at gregory sekken også er mer eller mindre festet på et bæresystem eller meis, og tror dermed at den blir for stiv i forhold til arc'teryx sin modell. Men det er dette jeg er litt på jakt etter å få avklaringer på, om prisen er verdt det ene eller andre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en arc'teryx bora 80 L. Det eneste som er å si er at siden jeg er en lettvekter og litt smal rundt hoftene så har hoftebeltet en tendens til å vippe litt oppover fremme ved magen. Jeg går i perioder og skyver det ned, men ellers er jeg veldig godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bora 95 sjølv og har brukt han mykje. Dette er ein veldig bra sekk, men er ikkje heilt nøgd med skulderreimane. Desse tykkjer eg er hakket for mjuke, særskilt merkar ein dette etter mange timars gange. Utover det er hoftebeltet veldig bra og løysingane generelt det same.

Eg kjøpte Deva 85 frå Gregory til min sambuar og likte skulderreimane betre på den, men no har eg ikkje akkurat testa denne ut.

Whitney har dei til ein god pris på sportsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er i samme båt som deg. Er på jakt etter ny sekk og har de eksakte samme kriteriene som deg. Har sett på Gregory, Arteryx, Norrønna Svalbard, para ranger og recon pack, men det var først i går at når jeg sjekket ut Helsport Spitsbergen 110 L jeg følte at jeg hadde funnet sekken min. Helsport er noe jeg aldri tidligere hadde vurdert, men etter de lanserte det nye bæresystemet LINK, så har sekkene fått VELDIG gode tilbakemeldinger fra brukere.

Når jeg kom nærmere på sekken så ser man alle de fantastisk smarte detaljene Helsport har lagt i sekken. Det som også taler for Helsport, er den fantastiske kundeservicen de har i tilfelle noe skulle skje.

Prisen er også mye bedre, har funnet den til 2516 kr hos komplettfritid.no

Ta en titt på her: http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/X-TREM/Spitsbergen_ryggsekk

Hvis du trykker på "detaljer" til venstre, vil du se alle de smarte løsningene. Legger også ut lenker til noen videosnutter av sekken til deg:

Dette blir nok min nye storsekk, lykke til med jakten på din :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Recon pack til Bora 95 for noen år siden. Har ingen erfaring med Gregory, men kan komme med noen sammenlikninger mellom Bora og Recon siden du har sistnevnte.

Positive ting med Bora:

- Kengurulomma med glidelås helt ned på forsiden av Bora er genial for oppbevaring av pauseklær og sjokolade. Synes at det er greit å slippe å rote i hovedrommet på korte pauser.

- Brede skulderreimer som er godt polstrede.

- Godt polstret hoftebelte gjør det (mindre u)behagelig å bære tunge bører.

- Den sitter som støpt på ryggen i forhold til Recon.

- Veier rundt en kilo mindre enn Recon.

Negative ting med Bora:

- Sekkeposen er ganske trang for meg som er vant til Recon. Det føles ikke som at den er på 92 liter. Må en del knuffing til for å få en vinterpose på tvers ned i bunnen.

- Strammereima til det ene stabilisatorstaget har litt lite friksjon, så den løser seg sakte ut mens jeg går.

- De brukte antageligvis en feit amerikaner som modell da de laget sekken. Lengden på sekken passer meg helt fint, men det er såvidt at hoftebeltet passer. Jeg har igjen rundt 3-4 cm å gå på før hoftebeltet er helt strammet inn. Får håpe at jeg ikke blir slankere.

- Mangler D-ringer på hoftebeltet. Savner å kunne klipse bikkja til hoftebeltet slik som jeg gjorde med Recon. Vurderer å få en skomaker til å sy på et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye tid på valg av storsekk selv i det siste, og både boraen og whitneyen har blitt testet. Boraen er en kjempefin sekk, og jeg liker spessielt godt frontlomma. Men den er altfor dyr for meg, og igrunn en sekk som er bedre egnet til fjellturer enn til skogsturer.

Whitney sekken syns jeg var litt for pløsete og tynn i stoffet, men det er nok smak og behag. Den koster jo 3000,- på tilbud hos oslosportslager nå. Det er jo en overkommelig pris!

Den Helsport sekken så utrolig smart ut, for engangsskyld har den alle de løsningene jeg har vært ute etter i en sekk. Flaskelomme, mulighet til feste av telt under, åpning i front, sidelommer osv. MEN jeg er veldig skeptisk til bæresystemet til helsport, selvom de har utviklet et nytt. Forrige sekk jeg hadde var en Helsport xtrem 70+30 L, som jeg nylig byttet ut mot Lundhags sekken. Den har gjort sitt, og bæresystemet er elendig sammenlignet med hvilken som helst storsekk på markedet. Sekken har jeg aldri fått til å sitte godt på ryggen, en ting er når jeg ikke har så mye vekt i den men når jeg pakket den til ukes turer begynte det å knage voldtsomt i skulderreimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye tid på valg av storsekk selv i det siste, og både boraen og whitneyen har blitt testet. Boraen er en kjempefin sekk, og jeg liker spessielt godt frontlomma. Men den er altfor dyr for meg, og igrunn en sekk som er bedre egnet til fjellturer enn til skogsturer.

Whitney sekken syns jeg var litt for pløsete og tynn i stoffet, men det er nok smak og behag. Den koster jo 3000,- på tilbud hos oslosportslager nå. Det er jo en overkommelig pris!

For min del falt valget på en Lundhags 90 liter, med mange smarte løsninger og et godt bæresystem i mine øyne. Og når jeg fikk den til 1800,- begynner det å bli en bra pris! (skal sies at det nok skyldes en feil på nettbutikken til xxl, da det var den gamle modellen de solgte men jeg fikk tilsendt den nye. Like etterpå fjernet de hele sekken fra nettsiden deres :wink: )

Den Helsport sekken så utrolig smart ut, for engangsskyld har den alle de løsningene jeg har vært ute etter i en sekk. Flaskelomme, mulighet til feste av telt under, åpning i front, sidelommer osv. MEN jeg er veldig skeptisk til bæresystemet til helsport, selvom de har utviklet et nytt. Forrige sekk jeg hadde var en Helsport xtrem 70+30 L, som jeg nylig byttet ut mot Lundhags sekken. Den har gjort sitt, og bæresystemet er elendig sammenlignet med hvilken som helst storsekk på markedet. Sekken har jeg aldri fått til å sitte godt på ryggen, en ting er når jeg ikke har så mye vekt i den men når jeg pakket den til ukes turer begynte det å knage voldtsomt i skulderreimene.

Det i forhold til det gamle bæresystemet til Helsport har du helt rett i! Det fantes ikke bra i det heletatt. Men som sagt, LINK systemet har høstet masse skryt også fra brukere her inne.

Det sammen med alle de geniale løsningene, prisen og Helsports kundeservice, gjør at dette blir et naturlig valg for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i forhold til det gamle bæresystemet til Helsport har du helt rett i! Det fantes ikke bra i det heletatt. Men som sagt, LINK systemet har høstet masse skryt også fra brukere her inne.

Det sammen med alle de geniale løsningene, prisen og Helsports kundeservice, gjør at dette blir et naturlig valg for meg!

Spennende! Ble virkelig nysjerrig på den sekken nå. Du får komme tilbake med erfaringer når du har fått testet den ut da! :wink: Sånn jeg forstod det så blir det den sekken du går for? Er det 95 eller 110 litern du vurderer? Problemet her er jo at det er ikke bare bare å få prøvd ut sekken før du kjøper den, er vel ingen av sportsbutikkene som har fysisk butikk som selger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med mindre det skjer noe revlusjonerende andre steder, legger jeg nok inn en bestilling neste måned. Går da utelukkende for 110 literen. Nei jeg har ikke sett den noen steder, men må innrømme at jeg ikke har vært så mye på sekkejakt i butikkene. Mulig intersport fører den(?).

Kommer til å legge ut et review på bloggen min, så bare å følge med :wink:

EDIT: Ser jeg må til lillehammer for å teste den på ryggen (50 min unna), men er ikke umulig jeg gjør meg den turen, da det vil utelukkende være verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bærer av Gregory-sekk (palisade), gikk jeg gjennom store kvaler om valg av i utgangspuntket Whitney og Arc'teryx Bora 95 ved siste sekkekjøp. (Jeg valgte palisade pga økonomi og tilbud.)

Konklusjonen min er at smaken er som baken, i utgangspunktet er disse sekkene like gode. Bora har tilsynelatende kraftigere materiale i bunn, og er noe slankere enn Whitney. Mere tekniske dupeditter på Whiteny.

For min rygg prøvde jeg begge sekkene med 30+ kg i butikk før kjøp, og gregorysekken ga ingen tegn til ubehag over hoftekammen ved tung last. Nå ser jeg at denne sekken ligger på 2749,- på sportsnett hvilket er løp og kjøp hvis ryggen din liker den.

Angående Helsportsekken som nevnes her. Jeg er umiddelbart skeptisk av tre grunner.

- Den er tyngre enn Bora og Whitney (marginalt for Bora, litt mer for Whitney)

- Innstilling for ryggen er ikke låsbart med klikksystem. Dette mener jeg er en vesentlig svakhet. Skal du har en sekk som er tilpasset deg så bør ikke innstilling av rygglengden være basert på remmer, men et klikkbasert system

- Det er ikke egen åpning i bunn av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bærer av Gregory-sekk (palisade), gikk jeg gjennom store kvaler om valg av i utgangspuntket Whitney og Arc'teryx Bora 95 ved siste sekkekjøp. (Jeg valgte palisade pga økonomi og tilbud.)

Konklusjonen min er at smaken er som baken, i utgangspunktet er disse sekkene like gode. Bora har tilsynelatende kraftigere materiale i bunn, og er noe slankere enn Whitney. Mere tekniske dupeditter på Whiteny.

For min rygg prøvde jeg begge sekkene med 30+ kg i butikk før kjøp, og gregorysekken ga ingen tegn til ubehag over hoftekammen ved tung last. Nå ser jeg at denne sekken ligger på 2749,- på sportsnett hvilket er løp og kjøp hvis ryggen din liker den.

Angående Helsportsekken som nevnes her. Jeg er umiddelbart skeptisk av tre grunner.

- Den er tyngre enn Bora og Whitney (marginalt for Bora, litt mer for Whitney)

- Innstilling for ryggen er ikke låsbart med klikksystem. Dette mener jeg er en vesentlig svakhet. Skal du har en sekk som er tilpasset deg så bør ikke innstilling av rygglengden være basert på remmer, men et klikkbasert system

- Det er ikke egen åpning i bunn av sekken.

Det er åpning i bunnen. Det kan du se hvis du følger anvisningene mine i mitt første innlegg i tråden. Det er også åpning i front til hovedrommet i tillegg til det vanlige i toppen. Om det er klikkbasert system er for min del ikke verdt 1500-2000 kr ekstra som er forskjellen opp til Bora 95 large

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er er spenner eller klikk synes jeg ikke er så farlig. Hvsi klikk f.eks er pr 5 cm høyde så kanskje spenner hadde vært bedre hvis du lå midt i mellom?

Spenner er fint så lenge låsing er bra. JKlikk er vel enklere å justere og kan være fint hvis det er en sekk som brukes av flere personer så det er enkelt å endre.

Har ikke sett noe på Helsport Spitsbergen Live. Har en Extrem 90+30 fra før, siste årsmodell som kom ut(var vel 2008).

Den kostet da halvparten av tilsvarende sekker men synes ikke den har vært så ille, faktisk god på ryggen når jeg fikk justert den skikkelig etter ryggen. Dog bør man ikke ha for mye i den.

Men har og testet f.eks Bergans Aplinist en kort tur. Merker at den har en klart mer tight og stabil feeling på ryggen enn Helsport sekken.

Håper de har hevet bærekomfort på Spitsbergen nærmere andre prodsuenter sine storsekker. Detaljer og slitestyrke så langt har jeg ikke noe å klage på på dagens sekk.

MEN...........Siden det er tilbud på komplett fritid så er det jo 2516,- for Helsport Spitsbergen 110L og 2730,- for BErgans Alpinist 110L. Uten at jeg har testet sekken fra Helsport så tror jeg jeg hadde safet med kr 200 ekstra og kjøpte Bergans sekken istedet. Hvem vet, kanskje nye Helsport er suveren. Men av erfaring og tester så kommer som regel andre produsenter foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpning i bunnen. Det kan du se hvis du følger anvisningene mine i mitt første innlegg i tråden.

Greit, ser det nå, men den ser relativt mye mindre ut enn Gregory og Arc'teryx sin mtp å ta sovepose inn og ut nedentil uten å gjøre noe med resten av innholdet i sekken.

Om det er klikkbasert system er for min del ikke verdt 1500-2000 kr ekstra som er forskjellen opp til Bora 95 large.

Jeg har i mange år brukt en gammel Norrøna Storen sekk, før den en Karrimor sekk. Det jeg definitivt lærte av disse sekkene var at tilpasning av ryggen bør være så statisk som mulig, slik at det ikke er mulighet for at innstillingene forflytter seg ved variasjon i lastemengden. Jeg er klar over at gamle ryggsystemer ikke bør sammenlignes med nye, men erfaringer legger jeg ikke tilside. Og med tanke på tilbudet fra Sportsnett er ikke 200 kr mer opp til Whitney så mye tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er somme som meiner Bora'en er trong og at det er vanskeleg å pakka i han. Dette var nok eit større problem på dei fyrste modellane, for min sekk som er frå 2009 er rommeleg så det held. Eg er nær ved å hevda at Bora 95 er enklare å pakka i enn min gamle Norrøna Stetind 90.

Men både Bora og Whitney har faste rygglengder og bør difor prøvast på i butikk med vekt i sekken. Ein seriøs butikk eg var innom når eg prøvde sekkar, sa at det kanskje finst betre sekkar enn Bora, men at eg ikkje ville verta skuffa om valet fall på den.

Personleg er eg større tilhengar av pulk til vinterturar, men det må nemnast at Bora'en er ganske så fin på ryggen når ein går på ski.

I det store og heile er Bora 95 ein veldig solid sekk med god plass og mange gode løysingar.

Nokon nemnde problem med at hoftebeltet kunne vore kortare. Her er det slik at både Arc'teryx og Gregory sel separate deler til sine sekkar. Sjekk difor med butikken om det let seg gjera å byta ut hoftebeltet til ein annan storleik. Alternativet er å legga om kosthaldet slik at får ein fasong som er meir tilpassa last enn fart :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett var moro å se at diskusjonene rundt disse to sekkene dreier seg om samme beslutnings problemet jeg har. Jeg skal velge en av disse eller et annet utenlandsk merke om det er noen andre forslag fordi det er penger å spare. Ja jeg er litt kjiip der, men det får heller gå. Kjøpte også nylig nytt telt helsport svalbard 3 og da fordi jeg vet dette er et bra telt, men også fordi jeg fikk det for 4000 krone, og det kan man i dette landet ikke si nei til :wink:

Fortsett gjerne diskusjonen, jeg lærer masse her nå føler jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sekk er vanskelig. Tung sekk 20 ++ er alltid ubehagelig å gå med. Det er kun spørsmål om x antall timer gange før ubehag intreffer selv med den beste sekk. X varierer kraftig mellom ulike personer. Ubehag er også svært subjektivt i denne sammenheng. Enkelte definerer knirk og ulyd som ubehag mens andre definerer gnag og gnagsår, mens andre igjen snakker om duppeditter og løsninger. For meg er det viktigste at sekken ikke gnager/går i stykker eller på andre måter reduserer min x. en knekt beltespenne vil redusere min x betraktelig om sekken er tung. Noen ganger ønsker jeg stort pakkevolum mens andre ganger er vekt målet. Tråden med lett sommer sekk her på forumet har gitt meg mange aha opplevelser. Endte ikke sommer sekken for 5 dager på snaue 6-7 kg inkludert 2.5 kg mat??

Jeg har nå gleden av eie bora 80, 95, whitney og bergans viking. Tidligere har jeg eid recon pack og bergans alpinist. Reconpakken = for stor tung, alpinisten ble for lang i ryggen og gnagde kraftig i hoftebøyerne. Bergans viking er til transport etapper og fisketurer hvor jeg transporterer forsyninger eller trenger vadeutstyr etc. Boraene brukes til andre turer. Whitneyen kjøpte jeg på tilbud på oslo sportslager etter å gått med 30 kg i sekken rundt i butikken. Det var noe med bæresystemet til denne som passet meg utmerket. Den føltes bedre enn boraene. Har ikke vært på langtur med sekken og har derfor ingen erfaring med holdbarhet på bæresystemet eller om dette lar seg reparere i felt. Boraen virker på meg som et enkelt system hvor ikke mye kan gå galt om ikke reimene skulle ryke. Har ikke opplevd uhell med boraene til nå. Det eneste trøbbelet jeg har opplevd med boraen var at glidlåsen til hovedrommet tok inn vann. La sekken i bunne av båt og tenkte ikke på at det var et 1 cm hull mellom glidelåshempene. Min egen skyld altså. Har heller ikke hatt problemer med boraen som flybagasje. Her er jeg mer skeptisk til whitneyen. Har en følelse av at den ikke vil tåle bagasjebehandlingen like godt. Men dette har jeg altså ikke testet.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.