Gå til innhold
  • Bli medlem

jegerprøven, påkrevd oppmøte


simma99

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en student som bor i utlandet, og dessverre gjør det vanskelig for meg å følge et jegerprøvekurs.

Jeg vet at man må delta på obligatorisk skyting, men er det mulig å tilegne seg kunnskapen selv, uten å møte opp på kursene?

Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegerprøven er 30 undervisningstimer fordelt på 9 samlinger; 3 av disse samlingene kan gjøres på nettet.

Enkelte foreninger kjører intensivkurs, det er vel et slikt du må finne.

Om du har fast adresse utenfor norge trenger du ikke jegerprøven om du kan dokumentere at du lovlig kan jakte i bostedsland, du må allikevel betale jegeravgift og avlegge skyteprøve for storviltjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......... og avlegge skyteprøve for storviltjakt.

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 21. Fritak for skyteprøve

Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge skyteprøve dersom de fyller kravet til å kunne jakte storvilt i sitt bopelsland. Dokumentasjon for dette må kunne fremvises, jf. § 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett; men hvert år kommer det utlendinger til oss og skyter opp fordi de ikke kan skaffe slik dokumentasjon-det er ingen myndigheter i hjemmlandet som kan eller vil gi. Uansett en bagatell i forhold til å kostnaden ved å reise til norge for å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.