Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto som vintertelt på høyfjellet


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Ja jeg brukte dette på en tur mellom Skåbu og Beitostølen i forrige uke, og overnattet en natt på ca 1300moh(Austhøi). Værforholdene var ikke de beste med tildels sterk vind og snødrev da jeg grov meg ned og satte det opp. Teltet fungerte meget bra, brukte ski og staver som barduner. Et godt telt som er helt perfekt for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torø. Jeg har hatt Akto siden 2009 og er veldig godt fornøyd med det teltet. Om vinteren bruker jeg det i skogs(bål)terreng i kombinasjon med tarp. Jeg lurte også på det samme som du vedr. høyfjell/vinter. Men, behovet for tørkeplass, liten takhøyde til primusfyring og dårlig "tumleplass" i dårlig vær avgjorde det for meg.

Når det glelder sikkerhet, mener jeg at Akto greit gjør jobben. Vind er jeg ikke redd for. Sikker bardunering er alltid viktig vinterstid.

Ett argument som også har kommet opp er: hvordan takler det store snømengder (i den grad telt liker det :D )

I stangkanalen er det plass til en ekstra 9mm stang. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Akto hele året. her brukt det på hardanker vidda om vintern. Med en ekstra stang. Det eneste som har vært vanskelig (i begynnelse) at jeg ikke kunne feste teltet på bynnen pga løs snø. Etterpå kommet jeg på å feste skikkelige snøplugger med et lite stropp. Ved vind er det litt høye knatrelyder men ellers helt fornøyd. god plass til alt. jeg kjøre primusen i apsisen og da blir det fort varmt....

Det står trygd i kuling hvis du bruke alle barduner og gode snøplugger i tilleg til skiene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 4 år senere...

Her gjenoppliver jeg en gammel tråd. Kort fortalt. Vurderer å prøve Akto på vinteren under tregrensa. Spørsmålet blir hvordan jeg skal bruke snøpluggene på de fire hjørnefesta i bunn av teltet.? Ser for meg snøplugger i ei reim som kan strammes, men ønsker veldig gjerne å høre andre sine erfaringer med dette..

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Her gjenoppliver jeg en gammel tråd. Kort fortalt. Vurderer å prøve Akto på vinteren under tregrensa. Spørsmålet blir hvordan jeg skal bruke snøpluggene på de fire hjørnefesta i bunn av teltet.? Ser for meg snøplugger i ei reim som kan strammes, men ønsker veldig gjerne å høre andre sine erfaringer med dette..

Du kan lage løkker som kan strammes, av bardun og bardunstrammere, altså av fire bardunbiter på ca. en halvmeter, og fire bardunstrammere.  Disse løkkene kan du montere i hjørnefestene i teltet før du drar ut.  Når du setter opp teltet, kan du feste pluggene i snøen, klipse karabinerne inn i løkkene og så stramme til.

Jeg laget slike løkker for et par år siden av 3 mm bardun og bardunstrammere.  Riktignok til andre telt enn Akto, men det bør fungere der også, altså til å strekke ut hjørnene.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Luesveis skrev:

Du kan lage løkker som kan strammes, av bardun og bardunstrammere, altså av fire bardunbiter på ca. en halvmeter, og fire bardunstrammere.  Disse løkkene kan du montere i hjørnefestene i teltet før du drar ut.  Når du setter opp teltet, kan du feste pluggene i snøen, klipse karabinerne inn i løkkene og så stramme til.

Jeg laget slike løkker for et par år siden av 3 mm bardun og bardunstrammere.  Riktignok til andre telt enn Akto, men det bør fungere der også, altså til å strekke ut hjørnene.

 

Ikke dumt, skal prøves. Noen spesiell type bardun du har brukt? Tenker det kan være greit å bruke en solid som tåler vinterforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Ikke dumt, skal prøves. Noen spesiell type bardun du har brukt? Tenker det kan være greit å bruke en solid som tåler vinterforhold.

Disse skal du ha ;) :

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anders Eriksen skrev:

Ikke dumt, skal prøves. Noen spesiell type bardun du har brukt? Tenker det kan være greit å bruke en solid som tåler vinterforhold.

Jeg har brukt 3mm Hilleberg-bardun og -bardunstrammere.  Det skal holde, det.

Disse løkkene er også greie å bruke på barmark når det er dårlig med pluggfeste.   Jeg pleier ha med 2-3 stykker på telttur i høyfjellet.

Endret av Luesveis
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Yo! Gjenoppliver denne jeg og.

Fant du en løsning, @Anders Eriksen? :)

 

Jeg ser på en Hilleberg-gruppe på Facebook en som har endret hele bardunoppsettet på sitt Akto for vinterbruk. Litt vanskelig å se på bildet  men istedenfor at midten henger sammen med hjørnet, er begge hjørnefestene koblet til samme bardun. Ser litt nice ut, men ser enkelte under det innlegget klager på at det løfter seg i vind (ingen plugg i hjørnene).

FB_IMG_1675615571201.jpg.31f01232adec35b7a750026c97d715d3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.