Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåtur fra Evje til Kristiansand


vnicolaysen@hotmail.no

Anbefalte innlegg

Planen var å gå nasjonal-sykkelrute som går i idyllisk natur nedover til Vennesla, på truger. Deretter skulle vi gå langs riksvei/småveier til Kjevik. Gå 1/3 på torsdag kveld, overnatte i hengekøya og gå resten på fredagen.

Det var altså planen...

Sånn her gikk det til. Vi gikk en liten mil på gamle jernbanelinjen, ca 25 cm bløt snø. Snøen pakket seg i trugene og under foten og det ble et voldsomt irritasjonsmoment. Jeg tok en prat med hunden og vi ble enige om at vi måtte legge om ruten og heller gå langs veien. Vi gikk 15km på tre timer og la oss for å sove mellom Hægeland og Skarpengland. Jeg la meg i hengekøyen med presenning over, det var et par varmegrader. Våknet utpå natten, da hadde temperaturen sunket 8 grader og det ble for kaldt i hengekøya. Jeg kvistet et par små bjørketre og pakket det inn i presenningen og la Rescue-blanket'n over. Det ble ren og skjær luksus.

Fredagen begynte med dypfryste sko og oppholdsvær. Solen tittet frem og veien var bar. Dekket i refleks kom vi oss til Skarpengland, over til Vennesla, over til Ålefjær og videre til Kjevik lufthavn. De siste kilometerene løp vi og kom 13 min for seint til kurset. Vi brukte 8 timer på de siste 4 milene og beina var ganske såre.

Hunden, som er en vedlikeholdsfri gatemiks, gjorde ikke noe av alt veisaltet. Jeg har lest en plass at de fort kan bli litt såre av alt saltet.

De store naturopplevelsene ble det altså ikke. Men jeg fikk spist mye veisalt og alsfaltstøv, og drukket litt spylervæske. Så både meg og hunden var veldig fornøyde!

post-11063-133474780352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det går da buss til Kjevik, Vegard.

Men bikkja ville vel ikke det..... :)

Klabb og babb under trugene er ikke bare bare,

men bra med dette mildværet som kom nå,

så får snøen satt seg.

Ja, du er ikke den første som nevner bussen, Dag :) Det var til og med en som lurte på om jeg var så gjerrig at det var for å spare bensin.

Trugene ble et enormt irritasjonsmoment, det pakket seg og ble til is. Jeg ble gående på tå. Kanskje jeg skulle dyppet føttene med trugene på i flytende CH10 glider?

Satser på at det setter seg ja. Og ikke minst at det slutter å regne! Neste prosjekt er å ta "10 toppers" så fort som mulig, fine snøforhold vil gjøre det hele mye mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.