Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på turisthytter, hva sier man til folk som ikke bryr seg om reglene?


snilen

Anbefalte innlegg

Turistforeningen har i utgangspunktet en restriktiv linje når det gjelder hund på sine hytter. Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om disse reglene er fornuftige, men kunne tenke meg å få andres synspunkter på hva man gjør i situasjoner der folk bevisst gir blaffen i reglene, her illustrert ved et par selvopplevde historier

Situasjon 1: Jeg har turisthytta for meg selv. Hytta har ikke egen avdeling for folk med hund. Inn kommer et følge med hund, like før det mørkner. De spør meg om det er greit å ta med bikkja inn. Jeg sier som sant er at bikkja i henhold til reglene skal ligge ute i skjulet og ikke skal være inne. Er du allergisk? Nei, jeg er ikke allergisk selv, men det kan jo komme andre etterpå som ikke liker at bikkja er inne. Ja da tar je bikkja inn – sier hunde-eieren som utrykkte misnøye med turistforeningens hunde-politikk.

Situasjon 2: Det kommer inn en større delegasjon – medbringende en stor hund. Hytta har egen avdeling for hundefolk, og bikkja sover der om natten, men er store deler av dagen/kvelden inne i hovedhytta. Jeg forsøker å fortelle at dyret ikke skal inn i hytta, men gir etter hvert opp, bikkja kommer inn igjen hele tiden.

Jeg er ikke hundehater eller allergiker, men tenker jo på de som kommer etterpå og er allergiske. Samtidig ønsker jeg ikke å lage krangel, jeg skal jo trossalt dele hytte med denne gjengen for en natt og vil ha det trivelig på tur.

Noen som har noen gode ideer til hva man burde si til folk som bevisst gir blaffen i reglene? Forslag til gode replikker som ikke skaper dårlig stemning mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Desverre er det en del hunde folk som regelrett driter i reglene og det er trist.

Jeg er ikke allergisk mot hund, men har en god kompis som er det. Vi leide en jakthytte i høst hvor det tydelig hadde vert hund inne i hytta (ikke DNT hytte), det endte med at han gikk og la seg for og sove ute forran døren.. :roll: Der mener jeg at hundene burde ha sovet og oppholdt seg, ikke kompisen min.

At de ikke bryr seg om disse reglene tyder jo på at de ikke vet konsekvensene for folk med ekstrem hundealergi er!

Hva man skal si? Forklar de problemstillingen, hvis de ikke skjønner det, gni chilli i øynene deres om natta når de sover :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sagt i fra på en snill måte uten å lage noe ukoselig situasjon så er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta det opp i en snill og god tone men samtidig litt bestemt. Det er ikke lett, mange velger å tolke det man sier i værst tenkelige baner uansett.

Unskyld... Jeg ser dere har med hund inn i hytta. Jeg ville bare nevne at dette ikke er lov på DNT sine hytter. Jeg tror det er på grunn at allergikere også skal ha mulighet til å benytte hyttene.

Hjelper ikke dette så kan du velge ta bilde av dem og skrive opp navnet dem's i skjul, og så rapportere det til DNT. Du kan selvsagt også velge å gå hardere til verks å forlange bikkja til hælv.... ut av hytta og true med at de skal kastes ut av DNT osv men det blir det nok ikke noe koselig av. Den biten er det nok bedre å ta før avreise :twisted: Men for all del ikke ta den harde metoden før man har spurt pent først. Det kan jo faktisk hende de ikke vet bedre. Også er det litt feigt å slenge med leppa før man går uten å ha prøvd å tatt det opp på en skikkelig måte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en hundemann. Men det kunne ikke fallt meg inn å ta med hunden inn på hytten allikevel. Det er jo hundrevis av andre som bruker hyttene. Såpass respekt bør man ha!

Du kan dra ein kvit løgn å påstå du er allergiker.

Ja. Bare si at du er ekstremt allergisk, og at du har hatt problemer med å sove på enkelte DNT hytter fordi at hundeeiere tidligere har hatt hunder med seg inn på hytten.

De "ødelegger" faktisk hyttene for de som er ekstremt allergisk. Det må vaskes veldig grundig ned, for at de skal kunne sove der etter at en hund har hvert der. Og spesielt om det er av den typen man reagerer mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsyn på en ubetjent STF (dnt) hytte. Jeg er svært ofte inne på hytta, og ser derfor hvordan turgåere oppfører seg - med og uten hund.

De aller fleste er svært hyggelige, og ønsker å oppføre seg "rett".

Av forskjellige grunner har Stavanger Turistforrening forbud mot hund i sine vedtekter.

Det er oppslag på alle hytter, og ordningen er vel kjent. (Vi kan like eller mislike dette, men for å endre dette, må det svært mye til - og det må i så fall skje som medlem og på oppmøte i årsmøtet.)

Noen ganger i året (4-5) må jeg "hive" hunder ut av hytta. Noen få ganger protesterer eieren heftig.

Men i nær halvparten av tilfellene, så tripper hunden fornøyd ut av rommet som eieren sover, på om morgenen. Dette skjer så vidt jeg kan se, uavhengig av om eieren har protestert heftig eller ei.

De samme folkene gjør som regel heller aldri rent etter seg.

Det er en del hundeeiere som driter i reglene, hunden er viktigere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund og har ved de anledningene jeg skal sove på hytte kontaktet den aktuelle hytta for å høre om det er lov å ha med hund inn. Er det ikke lov, sover jeg i telt. På Iungdalshytta fikk jeg en gang lov å ha med bikkja inn på rommet, selv om de har en hundegård. Grunnen til det var nok at det var enerom i et uthus. Jeg var også den eneste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepolitikken i norge har gått helt av skaftet.

Er det slik at hundeallergi har tatt fullstendig av i de siste årene, eller er det galskapen som rår ?

Døde det folk som svisker før pga av at man kunne ha med seg under over alt ?

Galskapen har jo spredd seg som ild i tørt gress, og man ser jo samme tendensen over alt. En del steder i Norge får man jo ikke en gang sitte utenfor spisesteder/cafér en gang.

I Frankrike og Italia har jeg opplevd å ha med hunden på Michelin restaurant. Og, det var en selvfølge.

De aller aller fleste restauranter og spisesteder i Italia/Frankrike (bodd der i to år) så bare dumt på oss når vi spurte om kunne ta med hunden inn. Selvfølgelig; hva skulle vi ellers gjøre ? La den stå utenfor ?

Nå vet jeg denne tråden handlet om DNT sine hytter, men man ser nøyaktig samme kjedelige tendensen der. Forholdene for hund er stort sett særdeles dårlig (primært erfaring i fra hardangervidda). Mange tur/natur - mennesker har jo gjerne hund, og for veldig mange er det jo en selvfølge at de sover sammen med oss.

Selvfølgelig skal man respektere at folk har allergi, men ..... her har hysteriet tatt overhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepolitikken i norge har gått helt av skaftet.

Er det slik at hundeallergi har tatt fullstendig av i de siste årene, eller er det galskapen som rår ?

Døde det folk som svisker før pga av at man kunne ha med seg under over alt ?

Galskapen har jo spredd seg som ild i tørt gress, og man ser jo samme tendensen over alt. En del steder i Norge får man jo ikke en gang sitte utenfor spisesteder/cafér en gang.

I Frankrike og Italia har jeg opplevd å ha med hunden på Michelin restaurant. Og, det var en selvfølge.

De aller aller fleste restauranter og spisesteder i Italia/Frankrike (bodd der i to år) så bare dumt på oss når vi spurte om kunne ta med hunden inn. Selvfølgelig; hva skulle vi ellers gjøre ? La den stå utenfor ?

Nå vet jeg denne tråden handlet om DNT sine hytter, men man ser nøyaktig samme kjedelige tendensen der. Forholdene for hund er stort sett særdeles dårlig (primært erfaring i fra hardangervidda). Mange tur/natur - mennesker har jo gjerne hund, og for veldig mange er det jo en selvfølge at de sover sammen med oss.

Selvfølgelig skal man respektere at folk har allergi, men ..... her har hysteriet tatt overhånd.

+1

Men jeg tror også det handler mye om at mange mennesker har mere angst enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du snakker om?? Tror du hunde forbudet på DNT hytter er pga av angst?

Folk med kraftig allergi, blir regelrett dårlige av og være inne i en slik hytte. Det spiller ingen rolle om det er hund i den der og da eller om det var for en uke siden. Hårene fra hunden ligger der uansett! Hvis du har sett noen få en kraftig allergisk reaksjon mot hund så skjønner du kansje hvorfor forbudet er der. Svie i øyne, kløe i slimhinner, tung åndedrett..

Nei, la hunden sove inne på stua i hytta eller hvorfor ikke bare ha den i senga, så kan de med allergi legge seg på utedassen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepolitikken i norge har gått helt av skaftet.

Er det slik at hundeallergi har tatt fullstendig av i de siste årene, eller er det galskapen som rår ?

Døde det folk som svisker før pga av at man kunne ha med seg under over alt ?

Galskapen har jo spredd seg som ild i tørt gress, og man ser jo samme tendensen over alt. En del steder i Norge får man jo ikke en gang sitte utenfor spisesteder/cafér en gang.

I Frankrike og Italia har jeg opplevd å ha med hunden på Michelin restaurant. Og, det var en selvfølge.

De aller aller fleste restauranter og spisesteder i Italia/Frankrike (bodd der i to år) så bare dumt på oss når vi spurte om kunne ta med hunden inn. Selvfølgelig; hva skulle vi ellers gjøre ? La den stå utenfor ?

Nå vet jeg denne tråden handlet om DNT sine hytter, men man ser nøyaktig samme kjedelige tendensen der. Forholdene for hund er stort sett særdeles dårlig (primært erfaring i fra hardangervidda). Mange tur/natur - mennesker har jo gjerne hund, og for veldig mange er det jo en selvfølge at de sover sammen med oss.

Selvfølgelig skal man respektere at folk har allergi, men ..... her har hysteriet tatt overhånd.

-1 sier nå jeg. Det er en stor forskjell på det å ha hund og det å ha allergi. Den ene er frivillig.

Men selvsagt så er det en del hysteri ute og går også. Men på ei DNT hytte som skal være for "alle" så er det en bra ting at hunden er utenfor. Når folk tar med bikkja inn på soverommet så gjør de jo det værst tenkelige med tanke på allergikere. Joda det er frivillig for allergikere å gå på fjellet også men nå er det slik at både allergikeren og hundeieren har meldt seg inn i en klubb der hunder skal være utenfor hyttene og da er det jævlig surt for allergikeren å ha høysnue hele natta på grunn av en dust som på død og liv må sove med bikkja oppi senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konflikten er vel omtrent like gammel som turistforeningen. Grunnen til at denne konflikten aldri dør er fordi begge parter har så stor interesse i den. For å ta en historie "basert på en sann historie", dog med noen modifikasjoner for å fremheve mine poenger:

Først har du hundemannen som endelig har fri fra jobben og skal ta seg en tur med sin aller beste turkompis. Han har aldri vært plaget med allergier og vet ikke hvor, unnskyld språket, jævlig det er. Dessuten er det ingen på hytta, så da er det da ingen problem. Han ene som kommer sier han ikke er allergisk, og at det ikke er noe problem for han. Det er ikke det at hundemannen ikke vil ta hensyn. Men bikkja har ikke pels for å stå ute, og står den i gangen blir det så mye piping. Da får jo ingen sove, så det må da være en verre plage. Så han trosser forbudet og tar med bikkja inn på soverommet. Utpå kvelden faller han for fristelsen og slipper den inn i stua og. Båndet mellom mennesket og dyr kan være utrolig sterkt, og ingen gang styrkes det så mye som når de er på tur sammen.

Allergikeren som tenker på den gangen han fikk turen ødelagt hver gang han ser ei bikkje har så klart ingen forståelse for at noen setter sine firbeinte turkompiser så høyt, eller for det spesielle båndet som knyttes mellom menneske og dyr. At hundefolket ikke vet hvor kjipt det er å ikke kunne dra på tur på DNT-hytte fordi det kan ha vært ei hersens bikkje der, og tar hensyn til dette, det er ubegripelig.

Neste morgen kommer allergikeren til hytta, og blir møtt i døra av ei kjempeglad bikkje som hopper opp og vil hilse. Han kjenner igjen situasjonen og innser at her kan han ikke sove i natt. Turen og ferien er ødelagt, akkurat som sist. Hundeeieren kommer ut i gangen for å holde bikkja så den ikke stikker, og er samtidig litt kry av den fine bikkja si. Allergikeren rekker å få bekreftet at bikkja nok ikke bare har stått i gangen før han tenner på alle plugger og starter det som blir en kort men intensiv uttalelse/diskusjon om hva han synes om saken. Turen er ødelagt for begge, som hver har fått bekreftet sin stereotypi av den andre part. Krangelen fortsetter så i Fjell og Vidde (DNT-bladet) med usaklig skitslenging som ikke gjør situasjonen så veldig mye bedre.

Så hva kan løse konflikten? Jeg må si jeg tror den vil eksistere så lenge det finnes både allergikere, folk med hunder og DNT-hytter. Tiltak som egne hunderom kan nok bidra til at begge parter får tilfredsstilt sine behov, men for noen vil det aldri bli bra nok (egne røykerom for røykere var heller ikke bra nok for alle (ikke det at jeg er i mot røykeloven altså!)). Men for å dempe konflikten foreslår jeg at folk prøver å bruke navn som treffer bare de det er ment mot i denne konflikten. Hundeeiere flest er hensynsfulle greie folk, men mange blir litt støtt av at de fremstilles som hensynsløse idioter i denne konflikten. Da kan folk ta seg bryet med å spesifisere hvilken del av hundefolket de snakker til før de uttaler seg (muslimer er også stort sett greie folk, men mange bruker ordet muslimer når de snakker om ytterliggående islamister (for å ta en litt drøy sammenligning (ikke start noe debatt om det fordi! ;P )))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fleire årsaker til at allergi får mykje fokus.

Tidlegare ville nok ofte allergi verta registrert i form av helseproblem men kanskje ikkje verta satt i ein

årsakssamanheng.

Folk er kanskje dårlegare no, tett inneklima, ymse e-stoffer i mat, eksos/forureining, aktiv/passiv røyking pluss

mange andre moment som kan gje innverkning her.

Folk vert i mindre grad kontaminert for "bikkjeproblemet" i ung alder og opparbeider seg ikkje antistoffer.

At allergi er eit aukande problem er iallefall eit faktum. Og siden bikkjeeigaren er den som utsett andre for eit

problem er det opptil bikkjeeigar å ta hensyn. Samme prinsipp som at røykere skal ta hensyn til ikkjerøykere.

Når ein seier allergikere skal respekterast men i samme setning konkluderer med at det er hysteri er vel

sluttkonklusjonen at ein ikkje treng ta hensyn til dei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepolitikken i norge har gått helt av skaftet.

Er det slik at hundeallergi har tatt fullstendig av i de siste årene, eller er det galskapen som rår ?

Døde det folk som svisker før pga av at man kunne ha med seg under over alt ?

Galskapen har jo spredd seg som ild i tørt gress, og man ser jo samme tendensen over alt. En del steder i Norge får man jo ikke en gang sitte utenfor spisesteder/cafér en gang.

I Frankrike og Italia har jeg opplevd å ha med hunden på Michelin restaurant. Og, det var en selvfølge.

De aller aller fleste restauranter og spisesteder i Italia/Frankrike (bodd der i to år) så bare dumt på oss når vi spurte om kunne ta med hunden inn. Selvfølgelig; hva skulle vi ellers gjøre ? La den stå utenfor ?

Nå vet jeg denne tråden handlet om DNT sine hytter, men man ser nøyaktig samme kjedelige tendensen der. Forholdene for hund er stort sett særdeles dårlig (primært erfaring i fra hardangervidda). Mange tur/natur - mennesker har jo gjerne hund, og for veldig mange er det jo en selvfølge at de sover sammen med oss.

Selvfølgelig skal man respektere at folk har allergi, men ..... her har hysteriet tatt overhånd.

Jeg har hund og er ikke allergisk. Faktisk fikk jeg ikke innsyn i hva allergi er for noe før jeg var voksen. Bare nevner det for å understreke at jeg hverken er hundehater eller snakker for egen allergi.

Det kan umulig være annet enn uvitenhet som ligger til grunn for innlegget ditt, men du er jo generøs nok til å stille en del spørsmål for å bli mer opplyst. Og opplysning behøves. Selv i familier med allergi er det ofte hundeeiere som ikke respekterer at allergi er noe problem, mest av alt fordi de ikke er godt nok opplyst, tror jeg.

Ja, hundeallergi og allergi generelt har tatt helt av de siste årene. Det er ulike teorier til hva årsaken er, men galskap er ikke blant disse. Og folk har aldri, og kommer vel heller aldri til å dø som fluer pga hunders nærvær, men jeg antar du ikke mener kun døden er grunn god nok for at ikke hunden skal få være med inn overalt!? Når det er sagt kjenner jeg unge mennesker med allergi så alvorlig at de ikke kan bevege seg noensteds uten en EPI-penn (en livreddende akuttsprøyte).

Hva de gjør i Frankrike og Italia synes jeg er helt uinteressant, og det er jeg overbevist om at du ville være enig i om du faktisk kjente til hvor store OG langvarige problemer allergi kan forårsake for enkelte.

(...) Det er en stor forskjell på det å ha hund og det å ha allergi. Den ene er frivillig.

Ser at det har kommet noen innlegg mens jeg skrev dette. Phaser har jo et utrolig treffende poeng her, jeg synes faktisk ikke det er noe å diskutere engang.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo skummelt og farlig for tia.

Ikke har jeg hund for øyeblikket, og ikke trives jeg med alle reguleringer DNT har, så jeg bruker heller ikke hyttene. Så ingen fare at jeg bruker de oftere når ny hund er anskaffet heller.

Men vi har et par hytter i familien, et par hunder, og et par allergikere. Jeg har selv noen allergiske reaksjoner, selvom det har begrenset seg med årene.

Aldri har det vel vært snakk om at de med hund skal holde seg hjemme og ikke kunne bruke hyttene, allergikerne kan medisineres og det må til andre steder enn på hytta også.

Hadde det vært annerledes så kunne man ikke hatt noe å gjøre med enkelte i familien ellers heller.

Har man såpass kraftig allergi at noen piller ikke duger for et par dagers omgang med dyr så har man vel heller ikke mye på fjellet å gjøre? Sterk sol er det, masse pollen, pelsdyr som både rein og lemmen, både veps og mygg, osv....

Jeg har hatt mange tjenestereiser med hund på buss, trikk, bane, tog.

Hva er det som gjør at allergiunnskyldningene ikke lenger gjelder om jeg reiser i uniform med hund i tjeneste? Da er det jo fritt frem. Det samme med førerhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepolitikken i norge har gått helt av skaftet.

Nå vet jeg denne tråden handlet om DNT sine hytter, men man ser nøyaktig samme kjedelige tendensen der. Forholdene for hund er stort sett særdeles dårlig (primært erfaring i fra hardangervidda). Mange tur/natur - mennesker har jo gjerne hund, og for veldig mange er det jo en selvfølge at de sover sammen med oss.

Selvfølgelig skal man respektere at folk har allergi, men ..... her har hysteriet tatt overhånd.

Selv om du ikke sier direkte sier at du tar med hund inn på soverommene i turistforeningshytter, så antar jeg det.

Ut fra personlig erfaring med folk som har din holdning, så antar jeg at du heller ikke rydder og gjør rent etter deg på hyttene.

Mao du driter i regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnør til KNT med egen hundeavdeling på Åmotdalshytta! Ellers er det blant fjellfolket i diverse bygder etablert en uskreven praksis som tilsier at bikkja tas med i sikringsbua (eks på Reinheim), mens hovedbua forblir hundefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

beklager. jeg var nok litt krass i mine uttalelser tidligere.

Selvfølgelig respekterer man lovverket, og selvfølgelig tar man ikke hunden med inn på en hytte om det ikke er lov. man sover selvfølgelig i telt e.l

Selvfølgelig rydder man også med seg absolutt alle former for søppel og pikkpakk. (nekter å tro på at det er noen sammenheng mellom hundefolk og søppel, men, la det ligge :wink:)

Dog, irriterere det meg som dere har skjønt. Og det handler heller ikke om at jeg ikke respekterer folk som har allergi. Jeg har selv en litt småaggressiv gresspollen variant som gjør ymse utslag. Følgelig så bærer jeg med meg allergi-medisiner for både nese og øyner også når jeg er på fjellet.

I forhold til hvem man skal gi prioritet på hyttene, så sier det seg kanskje selv, men nødvendigvis ikke at det trenger å være helt svart/hvitt.

Phaser skriver at "det ene er frivillig" , mnja, selvfølgelig, enig i det, men for veldig mange hundeeiere så blir settingen den samme. Man lar ikke hunden være igjen hjemme fordi man foretrekker å sove på hyttene. Man tar med seg hunden, og følgelig, sover man ute.

Så, er det riktig at allergikerne eller hundefolket sover ute ?

Selvfølgelig, igjen, umulig å svare eller å finne en løsning på.

Man kan jo være litt mer kynisk å gå mot antallet dette berører.

Hvor mange HUNDE-allergikere er det i fjellheimen, kontra fjellfolk med hund. Dette er jeg jo helt uvitendende om også, men jeg heller vel i den retning i at sistnevnte gruppe muligens må være i overtall. (det må da i hvertfall være begrenset med kombinasjonen av folk som går på langt inne på fjell OG er avhengig av EPI-sprøyter, ..., med fare for å være på tynn is igjen)

Noen skrev også at det var totalt likegjyldig hva man forholder seg til i Italia/Frankrike. Jada. ikke uenig her heller, men, .... ting kan kanskje være litt mer nyansert. Jeg anser begge landene for å være høyst oppegående på det sosiale liv, og det er da vitterligen et lite sprang mellom hvor ting håndteres der nede, kontra her oppe i nord (men, igjen, Italia/frankrike har kanskje ikke noe særlig utbredt hunde-allergi)

Oppfordrer til slutt alle hundeeiere, om, selvfølgelig, å respektere hytte-reglene, men utfordrer i samme slengen DNT om å forsøke å legge forholdene bedre til rette for hundene. jeg syns det er begredelig mange steder (og for ordens skyld; jeg er medlem av DNT, men .... sover fortsatt utenfor hyttene pga lovverket :))

Til deg som startet tråden. Zorry! , jeg kan åpenbart ikke hjelpe deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig dette her. Mange gode ideer, og utviklingen av denne tråden kan muligens gjenspeile hvordan det vill blitt på hytta utover kvelden om jeg hadde lagt an en litt mer kranglete tone i de nevnte situasjoner. Skulle jeg komme opp i en tilsvarende situasjon en annen gang, tro jeg nok at chili-trikset ikke ville være det jeg begynte med, men heller oppfordret folk til å møte opp på medlemsmøter og se om de kunne få flertall for sitt syn. Det verste er egentlig at hunde-eiere tar bikkja inn i hovedhytta når det er tilrettelagt for bikkje i sikringsbua. Da undergraver hundefolket selv den gode ordning som det er lagt opp til, og resultatet kan fort bli totalforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehatet hos DNT er hovedgrunnen til at jeg ikke er medlem. Når uværet raser hender det at jeg tenker at det hadde vært herlig å ta seg enn på ei hytte og kose meg med andre turfolk. Men tanken på at det innebærer at min beste venn må ligge alene i et forblåst uthus gjør at vi slår opp teltet isteden.

Hundehysteriet i samfunnet generelt har tatt helt av de siste tyve årene. Man skal hele tida tilrettelegge for den svakeste parten istedenfor å ta diskusjonene. Det er mye lettere å forby enn å finne løsninger.

Det å dra på tur med hund blir stadig mer tungvindt. Mange hoteller/pensjonater har hundeforbud. Hvis du får lov til å ta med hunden inn, så er det mot et ikke ubetydelig pristillegg.

På toget må vi forhåndsbestille plass i hundevogna, ofte en gammel røykekupe, for å være sikre på at vi kommer med. Vi kan ikke oppgradere til komfort eller sovekupe. Flere av de store busselskapene godtar ikke hunder. Hadde jeg ikke hatt bil, så hadde mine turer blitt begrenset til nabolaget.

Alle disse forbudene og begrensningene har egentlig ikke inkludert flere. De har bare snudd om på rollene. Før var det allergikerne som stod ute i kulda, nå er det oss hundeiere. Det å la bikkja ligge hjemme mens jeg er på tur er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er glad jeg har en hund som er godt fornøyd med å sove ute enten det er utfor teltet alene eller i uthuset på DNT hytter. Personlig ser jeg ikke helt problemet med at hunden må ligge der når de fleste ikke har problemer med å gå fra hunden alene hjemme... Hunden er min beste turkamerat, men ganske sikker på han bryr ser mindre om å sove i et skur enn en allergiker som forventet en seng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå fra hunden i et uthus og hjemme er ikke helt det samme, for hunden. Eier vil jo sikkert kunne ha det vel så hyggelig i hytta kontra hjemme men mange hunder er ikke like komfortable alene i uvante omgivelser.

Kjenner denne diskusjonen fra et annet sted og.

Så lenge det var tillatt med dyr på stedet så ble det førstemann til mølla for hundeiere vs allergikere.

Men var det et sted det ikke var lov med dyr ble det jo aldri noe tema, da hadde man ikke med hund(eller andre husdyr).

Selv bruker jeg ikke hyttene i Oslomarka siden det ikke er lov med hund. Mange steder har man tillrettelagt bedre. Har snakket med DNT hytter og noen andre på Hardangervidda og der er det stort sett løsninger. Varierer fra buravdeling i uthus(da må hunden tåle litt kulde) eller i oppvarmet kjeller til at man har egen fløy hvor det er bur på rommene. en så klart mye lettere dette på steder med flere bygninger. I Oslomarka er det som regel bare en bygning. Trondheims Turistforening har vel og gjort mye tilpasninger de siste årene slik at det fungerer bra både for hundeeiere og allergikere.

Om det har blitt mer allergi med årene......tja.......Fra barnsben var man mer omgitt av bakterier, støv etc i tidligere tider. Man vasket ikke hver krok i huset med lut og syre stadig vekk.

Badeing og dusjing var jo og forbeholdt anledninger, ikke flere ganger om dagen som er vanlig(men et must etter trening). I tillegg kommer jo kunstige "mat" i lange baner, svevestøv, generell forurensning etc.

Men hva som gjør hva er jo ikke så let å vite. På gårder i "gamle dager" hadde man jo dyr, og ofte hund. Kanskje man ble mer immun fra barnsben av den gang. Bare noen tanker, har ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er kjempekjekt å ha med meg hund på tur.

Men saken er egentlig ganske ENKEL:

Hvis jeg skulle dratt hjem til noen som ikke ønsker å ha hund i hjemmet sitt kunne jeg aldri ha funnet på å ta med meg hunden inn i hjemmet deres. Det er huseiers regler som gjelder, og jeg er tross alt en GJEST som kan se meg priviligert at jeg får lov å komme inn i hjemmet dersom jeg ønsker.

Hvis jeg skal dra på en DNT hytte der det ikke er lov å ta med meg hund inn i selve hytten ville jeg ikke gjort det heller. Jeg er en GJEST, og har ingenting jeg skulle sagt. Liker jeg ikke reglene, så trenger jeg ikke å gå inn i hytten. Det er helt frivillig å benytte seg av hyttene.

DNT bygger og vedlikeholder hytter for at DU skal kunne få bruke hyttene hvis du ønsker. Vi er engetlig ganske heldige sånn sett. Du er en GJEST, og har med å infinne deg i de reglene som huseier bestemmer. Eller så kan du sove i telt, og da kan du gjøre akkurat som du vil.

Det er uhyre frekt og respekløst "å komme her å komme her" å bare ta seg til rette og drite i de reglene huseier setter for at du skal få lov å være gjest i hans hytte. Hadde noen gjort det i mitt hus hadde jeg jaget de med balltre ut døren.

Det er derimot noen hytter det er mulig å ta med hund. På noen av disse hyttene må hunden sove i ett lite hus utenfor hovedhytten. Dette kan du benytte deg av dersom du ønsker. Dersom hunden din er vant med å bli dullet med hele tiden og ligge i sengen med deg om natten vil den sannsynligvis pipe hele natten. Du har INGEN andre enn deg selv å takke for det. Det er DITT problem som du selv er skyld i, og da trenger du ikke la det gå utover andre enn deg selv heller.

(Nesten) enhver hund kan læres opp til å sove alene. Og dersom du ønsker å ta med deg hunden på DNT hytter må du lære opp hunden din til det, eller så må du sove i telt. Har du en hund som er frysepinn får du ta med deg ett godt saueskinn den kan ligge på og en varmeflaske/pose.

Når du ankommer hytten det er lov å ta med seg hund må du la den gjøre seg kjent med stedet den skal sove og være der litt med den. F.eks: du kan begynne å trene på å gå fra hunden bare i noen sekunder, og belønne den når den er rolig. Dette har du selvfølgelig øvd på hjemme, så den skjønner fort tegningen. Du trodde vel ikke det skulle skje helt av seg selv? Snart kan du være vekke fra den ett minutt og to, mens den faller til ro, og du belønner hunden din for det. Du er vel glad i hunden din, så du har tatt med noe godt den kan ligge å tygge på, og ett godt teppe med lukten av den og seg selv på, slik at den føler at det er trygt og godt å ligge der. Du kjenner hunden din best selv, så de vet selv når den er klar for å bli lagt alene. For noen hunder holder det lenge med ett teppe med en god og kjent lukt på, eller det teppet den er vant med å sove på.

Hvis det virkelig er så viktig for deg å ta med deg hunden på en DNT hytte må du gidde å ta deg bryet med å lære opp hunden til å sove alene. Ellers er du bare forferdelig lat og dum, og fremdeles ingen andre enn deg selv å takke for at den må bli dullet med hele natten/dagen. Gjør du dette kan du velge og vrake i alle DNT hyttene man tillater hund, og dersom du skal på ett sted der du ikke kan ta med deg hunden inn på hyttene må du sove i telt.

Kan rett og slett ikke fatte at det er så vanskelig for enkelte å forstå dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.