Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på turisthytter, hva sier man til folk som ikke bryr seg om reglene?


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hundeeier her, og for min del hadde vi ikke satt kursen mot en hytte der vi ikke kunne ta med go`jenta inn. Det er mange steder man kan ta med seg hund, og som til og med har egne bur/skåler/rom som står til disposisjon 8)

Hadde ikke hunden fått komme inn, hadde ikke jeg gått inn - ja jeg er en av de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er kjempekjekt å ha med meg hund på tur.

Men saken er egentlig ganske ENKEL:

Hvis jeg skulle dratt hjem til noen som ikke ønsker å ha hund i hjemmet sitt kunne jeg aldri ha funnet på å ta med meg hunden inn i hjemmet deres. Det er huseiers regler som gjelder, og jeg er tross alt en GJEST som kan se meg priviligert at jeg får lov å komme inn i hjemmet dersom jeg ønsker.

Hvis jeg skal dra på en DNT hytte der det ikke er lov å ta med meg hund inn i selve hytten ville jeg ikke gjort det heller. Jeg er en GJEST, og har ingenting jeg skulle sagt. Liker jeg ikke reglene, så trenger jeg ikke å gå inn i hytten. Det er helt frivillig å benytte seg av hyttene.

DNT bygger og vedlikeholder hytter for at DU skal kunne få bruke hyttene hvis du ønsker. Vi er engetlig ganske heldige sånn sett. Du er en GJEST, og har med å infinne deg i de reglene som huseier bestemmer. Eller så kan du sove i telt, og da kan du gjøre akkurat som du vil.

Det er uhyre frekt og respekløst "å komme her å komme her" å bare ta seg til rette og drite i de reglene huseier setter for at du skal få lov å være gjest i hans hytte. Hadde noen gjort det i mitt hus hadde jeg jaget de med balltre ut døren.

Det er derimot noen hytter det er mulig å ta med hund. På noen av disse hyttene må hunden sove i ett lite hus utenfor hovedhytten. Dette kan du benytte deg av dersom du ønsker. Dersom hunden din er vant med å bli dullet med hele tiden og ligge i sengen med deg om natten vil den sannsynligvis pipe hele natten. Du har INGEN andre enn deg selv å takke for det. Det er DITT problem som du selv er skyld i, og da trenger du ikke la det gå utover andre enn deg selv heller.

(Nesten) enhver hund kan læres opp til å sove alene. Og dersom du ønsker å ta med deg hunden på DNT hytter må du lære opp hunden din til det, eller så må du sove i telt. Har du en hund som er frysepinn får du ta med deg ett godt saueskinn den kan ligge på og en varmeflaske/pose.

Når du ankommer hytten det er lov å ta med seg hund må du la den gjøre seg kjent med stedet den skal sove og være der litt med den. F.eks: du kan begynne å trene på å gå fra hunden bare i noen sekunder, og belønne den når den er rolig. Dette har du selvfølgelig øvd på hjemme, så den skjønner fort tegningen. Du trodde vel ikke det skulle skje helt av seg selv? Snart kan du være vekke fra den ett minutt og to, mens den faller til ro, og du belønner hunden din for det. Du er vel glad i hunden din, så du har tatt med noe godt den kan ligge å tygge på, og ett godt teppe med lukten av den og seg selv på, slik at den føler at det er trygt og godt å ligge der. Du kjenner hunden din best selv, så de vet selv når den er klar for å bli lagt alene. For noen hunder holder det lenge med ett teppe med en god og kjent lukt på, eller det teppet den er vant med å sove på.

Hvis det virkelig er så viktig for deg å ta med deg hunden på en DNT hytte må du gidde å ta deg bryet med å lære opp hunden til å sove alene. Ellers er du bare forferdelig lat og dum, og fremdeles ingen andre enn deg selv å takke for at den må bli dullet med hele natten/dagen. Gjør du dette kan du velge og vrake i alle DNT hyttene man tillater hund, og dersom du skal på ett sted der du ikke kan ta med deg hunden inn på hyttene må du sove i telt.

Kan rett og slett ikke fatte at det er så vanskelig for enkelte å forstå dette...

Punktum. End of discussion. +1 etc etc ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.