Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk ca 75 liter


horisont

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har noen klare anbefalinger til en tursekk på rundt 75 liter? Når jeg først skal kjøpe en ordentlig sekk skal jeg satse på topp kvalitet, slik at kun det er aktuelt. Bærekomfort er selvsagt aller viktigst, både i halvfull og full tilstand. Har lest Villmarksliv sin test i siste nummer. Vinneren i den testen, Arcteryx Altrene (Altra) ser jo bra ut. Også modellen Bora ser bra ut, men denne er visst endel tyngre. Osprey Aether eller Argon (som jeg fikk sterkt anbefalt i en butikk, de kunne visstnok forme den etter deg) er andre alternativer som peker seg ut. Eventuelt Black Diamond Mercury.

Noen som har noen erfaringer med disse modellene, eller andre modeller de vil anbefale?

Eventuelle praktiske ting å tenke på er jo tilgang til drikkeflaske og kamera fra sekken mens man går.

Var forøvrig innom Sporten Havna i Mo i Rana for en tid siden, og de har virkelig den største samlingen av kvalitetssekker som jeg har sett i en sportsbutikk før (har vært rundt omkring endel sportsbutikker, også flere plasser i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbud på Sportsnett nå på en Greogry sekk nå. Den er litt større enn 75 da.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4165&cid=319

Har grei vekt til å være en stor og solid sekk.

Man hva du kan velge kommer litt an på oppakning du skal ha og.

Ser du f.eks på Osprey Aether som er en lettvekter så er den beregnet for mindre vekt enn Argon i samme størrelse.

Ellers har Helsport åpnet nettbutikk hvor de selger rester. De selger Ronden 75L til 1500 kr. Tro du finner en test av den på nett. Veier vel litt mer enn den burde men ellers bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte lenge etter en ryggsekk i samme størrelse som du og etter mye research hadde jeg en liste på noen fancy utenlandske sekker. Gick til butikken før å få prøvt dem, men endte opp med en Fjellreven Kajka 75L; litt tung, men veldig gedigen. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden kjøpte jeg ny sekk. Etter mye leting og testing stod jeg igjen med to sekker. Osprey argon og Arc'Teryx Bora 80L.

Det ble Arc'Teryx Bora på meg.

Osprey ble vraket på grunn av at jeg syntes den virket litt baktung, litt for mange reimer her og der, og så var stoffet mellom hovedrommet og rommet nederst festet med reimer i stedet for glidelås. Det var altså ikke tett.

Behovene er forskjellige, men ryggen er det viktigste. Prøv sekken med god vekt og helst litt mer enn bare i butikken hvis mulig. Det eneste jeg har å utsette på min sekk er at siden jeg er så tynn så er det ikke så lett å få hoftebeltet til å sitte stramt. Det er litt stivt og har en liten tendens til å gli opp fremme. Har også hørt at andre har opplevd det samme med denne sekken. Ellers er den helt topp.

Jeg tilhører den generasjonen som ble opplært til å tro at alt som var norsk var bedre enn det som var utenlandsk, men livet har lært meg at dette nødvendigvis ikke trenger å være riktig. I hvert fall ikke når det gjelder ryggsekker.

Her er foresten en grei test.

http://www.dagbladet.no/2012/02/16/tema/klikk/helse/20262914/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får se hva det blir til til slutt. Man finner vel ikke den 100 % optimale sekken som har alle ting. Derfor er brukerkomforten det viktigste.

Arctery Altra eller Bora, Gregory Palisade og Osprey Aether eller Argon er vel kanskje de mest aktuelle i skrivende øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker ofte Osprey Aether på turer +-5 dager. Den har veldig mange gode løsninger samt god bærekomfort. Jeg kjøpte den i large (73 liter) og har justert den helt kort i ryggen. Jeg anbefaler den i medium, hvis du er korte enn meg (187)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen som har noen klare anbefalinger til en tursekk på rundt 75 liter? Når jeg først skal kjøpe en ordentlig sekk skal jeg satse på topp kvalitet, slik at kun det er aktuelt. Bærekomfort er selvsagt aller viktigst, både i halvfull og full tilstand. Har lest Villmarksliv sin test i siste nummer. Vinneren i den testen, Arcteryx Altrene (Altra) ser jo bra ut. Også modellen Bora ser bra ut, men denne er visst endel tyngre. Osprey Aether eller Argon (som jeg fikk sterkt anbefalt i en butikk, de kunne visstnok forme den etter deg) er andre alternativer som peker seg ut. Eventuelt Black Diamond Mercury.

Noen som har noen erfaringer med disse modellene, eller andre modeller de vil anbefale?

Eventuelle praktiske ting å tenke på er jo tilgang til drikkeflaske og kamera fra sekken mens man går.

Var forøvrig innom Sporten Havna i Mo i Rana for en tid siden, og de har virkelig den største samlingen av kvalitetssekker som jeg har sett i en sportsbutikk før (har vært rundt omkring endel sportsbutikker, også flere plasser i Oslo).

Det at Arc Bora er "endel tyngre" enn Altra er ikke helt riktig. Bora er fryktelig lett i forhold til mange andre sekker ute på markedet.

Uansett så har du valgt sekker fra øvre sjikt. Jeg har vært borti alle de du nevner (unntatt BD Mercury) og har ennå ikke hørt noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig jeg blir å velge en litt "tyngre" sekk. Når en liker å ha med seg noen ølbokser og diverse drikke med seg på tur er det tullete å bry seg om f eks 500 gram :wink:

Har fått prøvd ut og testet Altra veldig grundig, men ikke helt 100 % fornøyd enda. Har lest om Gregory Baltoro (ikke Palisade, som jeg skrev sist), som virker veldig bra. Den er det vel kun mulig å få se "live" på Oslo Sportslager før et kjøp. I tillegg bør jeg prøve Arcteryx Bora før jeg tar et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med disse modellene, eller andre modeller de vil anbefale?

Eventuelle praktiske ting å tenke på er jo tilgang til drikkeflaske og kamera fra sekken mens man går.

.

Det som er brillefint med Black Diamond er deres nye bæresystem.

Har prøvd Mission på ryggen, og den sitter som støpt!

Hvis du sjekker ut hjemmesiden, så vil du kunne se på de forskjellige modellene hvor BD mener de passer.

Mitt tips er å se på BD Mission 75 i stedet for Mercury(selv om mercury er mere hike), da Mission tåler lavere vekt, har bedre bæresystem og er mye renere på utsiden(hater dilldall på sekken)..Og den tåler å ha alt fra 0 kg opp til et lass!

Dessuten så ville jeg kanskje også satset på drikkesystem i stedet for drikkeflaske - så slipper du å lete i det hele tatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Ja Black Diamond fikk ganske god omtale i den testen. Men jeg har enda ikke sett sekken "live" i en eneste butikk, vet ikke helt hvem som fører den... Hvis det er mulig å få prøvd det merket noen plass er det klart at det skal få en sjanse ved siden av Gregory og Arcteryx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Ja Black Diamond fikk ganske god omtale i den testen. Men jeg har enda ikke sett sekken "live" i en eneste butikk, vet ikke helt hvem som fører den... Hvis det er mulig å få prøvd det merket noen plass er det klart at det skal få en sjanse ved siden av Gregory og Arcteryx :)

Vet at Sportsnett i Oslo har (hatt)den inne. Mission altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.