Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen Superlight 3 Camp


christ3103

Anbefalte innlegg

Annonse
og det er "relativt" vanlig med stangknekk.

Definer Relativt.

XXL selger MYE Helsprottelt. Hvis det var en vanlig problem med stangknekk skulle vel dette gjenspeilt seg i salgssortimentet til XXL og andre butikker, og vi ville vel da sett at det ikke ble solgt så mange Helsport-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg inkluderte fotnoter for å illustrere at det er ett definisjonspørsmål. Det er ikke for å drite ut Helsporttelt jeg sier dette. Har Helsport selv.

Men det blir for dumt hvis vi skal sitte her og si at telt aldri går i stykker. Man kan fryse ihjel uansett om det er på turdøgn nr. 2000 eller 2, og teltet ryker i storm. Å ta den sjansen, og overlate det til redningspatruljene å finne likene deres bare for å spare 150 gram er patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at på turer der konsekvensen av et ødelagt telt er alvorlig/livstruende, ville jeg ikke brukt et superlight telt. Jeg ville også valgt et telt med utvendige stangkanaler for å minimere risiko for lekasje ved stangbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjøpt litt superlight produkter selv de siste årene. Bl.a Osprey Exos 58, et par kuppeltelt fra USA.

Ser jo at det er noe spinklere når det blir så lett. F.eks vil ikke letteste teltet få være med på fjellet selv om sommeren. Bærer heller 300-400gr ekstra for å ha noe som tåler vind bra.

Man kommer vel etterhvert til et punkt hvor ting går for fort istykker hvis det blir enda lettere.

Noen som har efaringer med superlight produkter som ikke fungerer bra nok eller som har "ødelagt" en eller flere turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har raknet to Helsporttelt selv, og det er "relativt" vanlig med stangknekk.

Dette kan skje med alle teltprodusenter sine produkter, dette er ikke produsentbetinget! Jeg har i andre tråder linket til brukere av kvalitetstelt (Hilleberg) som har opplevd stangknekk.

Jeg er ganske fersk i superlight avdelingen kontra andre her inne, men jeg må si at mitt Tarptent Scarp 2 på 1,7kg har både imponert stort i mye forskjellig vær og i praktisk bruk. Man skal lete lenge etter mer plass i forhold til vekt. Det eneste jeg har slitt med er oppsettet i snø, men tror dette er en treningssak. Når det er sagt så er ikke dette teltet tenkt som et vintertelt for min del, kun på godværsturer i lavlandet.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk i superlight avdelingen kontra andre her inne, men jeg må si at mitt Tarptent Scarp 2 på 1,7kg har både imponert stort i mye forskjellig vær og i praktisk bruk. Man skal lete lenge etter mer plass i forhold til vekt. Det eneste jeg har slitt med er oppsettet i snø, men tror dette er en treningssak. Når det er sagt så er ikke dette teltet tenkt som et vintertelt for min del, kun på godværsturer i lavlandet.

Jeg har ikke fått testet mitt om vinteren ennå. Hva er det du finner vanskelig med oppsett i snø? Er det å få det stramt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Logrus.

Hva er det du finner vanskelig med oppsett i snø? Er det å få det stramt nok?

"Problemet" for min del er hjørnene. Om sommeren er det ikke noe problem, men jeg har ikke funnet noen god løsning for dette i snø da de orginale barduene i hvert hjørne føles litt for korte for å få tiltrekkelig alternativer for feste.

Tror jeg har lest en plass her på FF at en med samme telt har byttet ut de orginale med lengre barduner. Tror jeg skal prøve en annen løsning først ved å bare strekke nye barduner som løper fritt på de allerede eksisterende bardunene.

Fint hvis du deler om du skulle komme opp med noen gode ideer.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" for min del er hjørnene. Om sommeren er det ikke noe problem, men jeg har ikke funnet noen god løsning for dette i snø da de orginale barduene i hvert hjørne føles litt for korte for å få tiltrekkelig alternativer for feste.

Tror jeg har lest en plass her på FF at en med samme telt har byttet ut de orginale med lengre barduner. Tror jeg skal prøve en annen løsning først ved å bare strekke nye barduner som løper fritt på de allerede eksisterende bardunene.

Fint hvis du deler om du skulle komme opp med noen gode ideer.

Jeg kjøpte med ekstra barduner når jeg kjøpte teltet så det burde nok hjelpe. En annen ide er kanskje å bruke et snøanker med egen bardun som du så kan feste på den eksisterende bardunen. Dette vil kanskje trekke mer utover enn nedover riktignok. Jeg får ikke testet dette før neste år ettersom det ikke er noe snø her hvor jeg er. Men har planer om å bruke det som vintertelt neste vinter så vi får se da. :D

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Logrus.

Jeg brukte ekstra barduner høyere oppe på teltduken på viddaturen ifjor, og hevet de opp ved hjelp av nedfallsstikker fra scooterløyper jeg visste jeg ville finne enkelte vann. På den måten sparte jeg vekta av de ekstra stengerne.

Tar med ekstra barduner og prøver litt forskjellig oppsett på neste go'værstur, løser seg nok.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tja , kanskje de vil at folk skal se teltet live så de ikke får for mange returforsendelser siden det er en del forskjeller fra vnlig modell.

Jeg tok en titt på det på Villmarksmessen. Mye som var laget lett på det ja. Veldig tynne barduner(de kan dog være sterke). Bardunstrammer er lik de Hilleberg bruker bare at de var halvparten så store, om ikke enda litt mindre. Duk var litt rar å kjenne på. Tynn så klart men hadde kanskje forventet at den var mer lik polyurethan coating som jeg har på noen superlight telt fra USA. Føltes mer stoffaktig ut.

La også merke til at glidlåsene var slik type "gummiglidlås" som man finner i skalljakker. Det var ingen klaff med borrelås over. Mener der er det samme på Ringstind Superlight så sikkert noen somhar erfaring med de glidelåsene.

Pantent på lufteluker er forsåvidt helt grei. Lik mange andre jeg har sett. Stengene fikk jeg ikke så godt inntrykk av siden det var opslått og lite av stengene var synlig. PLugger er noe mså tynner greier. Går nok greit i hard jord men vil tro det gir litt dårlig i hold i mykere jord eller jord som nneholder mye sand.

Hva det tåler kontra vanlig Fjellheimen er vanskelig å si uten å teste. Inntrykk jeg fikk av det er at det er mer et lavlandstelt enn vanlig modell. Lufting er nok og litt snau til vinterbruk kontra vanlig.

Har da sammenlignet med vanlig modell og i forhold til 2 superlight telt jeg har i materialer.(selv om mine er 2 manns, ett veier mindre, ett veier litt mer)

Skulle jeg hatt det hadde jeg nok skaffet noen alternative plugger til bruk ved behov. Hadde nok og skiftet barduner og strammere til litt kraftigere saker. Mye plass da kontra vekt men det koster jo en del. Vet ikke om det er verdt så mye ekstra kroner kontra vanlig modell. Koster jo omtrent det dobbelte. Selv tror jeg at jeg hadde brukt de pengene på å oppgradere andre deler av utstyret. F.eks en lett 3 sesongspose.

Spennende å høre noen brukererfaringer på det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er slik de driver butikk. I forrige uke kostet Salomon xa pro 3d 999,- hos XXL. Denne uken ligger de i kundeavisen til 1199,- der det er åpenbart at de fremstiller det som et tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.