Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobb innen friluftsliv


Turgutten1

Anbefalte innlegg

Hei jeg gå på skole og må snart søke på videregående skole og lurte derfor på om noen har tips til hva jeg kan bli. Jeg setter friluftsliv fremmfor venner og slikt, jeg er rett og slett avhenge av og være ute på turer.

Jeg er åpen for alle tips om jobb inenfor friluftsliv.

Mvh Turgutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes noen muligheter, men det er mange som kan tenke seg slike jobber. Du kan jobbe innenfor leirskole og folkehøgskole. Du kan også jobbe innen diverse firma som driver med friluftsaktiviteter, guiding etc. Det er også muligheter innenfor rehabilitering o.l. Og du kan velge en jobb som innebærer mye uteliv, f.eks. i skogbruket.

Det finnes flere studiesteder som tilbyr friluftsliv på høgskolenivå. Slikt bør du ha hvis du satser på undervisningsjobb innen friluftsliv. I videregående er det vel idrettlinjer og landbruk som har mest uteliv. Sportsfiskelandslinja er kanskje også en mulighet.

I tillegg til utdanning er det i mange tilfeller gunstig med diverse kurs. Brefører, klatreinstruktør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta et år her?

http://www.oytun.fhs.no/

Så har du litt ekstra tid til å tenke.

Støtter den, men ville tatt videregående skole først. Tre år på landbruksskole ( http://www.val.vgs.no/Val/Web.nsf/FirstPage?OpenForm ) kan jo være noe da, så folkehøgskole etterpå :)

Jeg har vært innom både det ene og det andre ;)

PS. Ny url til Øytun (nye nettsider): http://www.oytun.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå en ting av gangen. Tenk videregående først. Da er nok eneste direkte linken en av de grønne linjene. Opplegget er litt endret siden jeg gikk der men skulle vel være noe fremdeles. Sportsfiskelandslinja er som sagt et alternativ. Om du vil fortsette å studere for å øke kompetansen og muligheten til å få slik jobb(btw. det er ikke nødvendigvis enkelt, og jobben du får er neppe å være konstant på tur-det er faktisk uansett utrolig slitsomt i lengden da det nesten utelukkende betyr guiding- så litt høyskoleutdanning er kjekt å ha) så pass på å få studiekompetanse før du går ut av vgs! (Selv har jeg brukt flere av mulighetene nevnt her inne. Naturbruk/skogbruk med fordypning villmark+allmenn påbygg, Øytun fhs(arktis 1 år, cirkum polar alaska 1/2 år), Arktisk Naturguiding på Høgskolen i Finnmark og for tiden utmarksforvaltning på HIHM.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interesert i Natur og det som er i den kan jo Naturforvaltning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) være tingen.

Går selv denne linja nå :shock:

Naturforvaltning-->http://www.hint.no/studietilbud/?S_OBJECTID=ABAAAAACZSEK

Utmarksforvaltning-->http://www.hint.no/studietilbud/?S_OBJECTID=ABAAAAAWCYTR

Samme fag begge to, men forskjellig inntakskrav. Man kan gå videre til master med begge.

*Mastergrad i Naturforvaltning ved UMB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se så mange anbefale Øytun. :) Det gjør jeg også!

Ellers kan jeg ikke annet en si meg enig med resten her. Start med å få deg studeikompetanse. Deretter et år på Øytun, og Circum Polare om du kunne tenke deg det. Å planlegge lengre enn det er kanskje unødvendig siden du sikkert kommer til å forandre mening om hva du vil med årene, men å begynne å se mulighetene og tenke på det er ikke dumt.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en slags høyere utdanning. Et år på Arkisk Naturguide på Svalbard synes jeg høres fantastisk ut. Ellers er det mange ting du kan studere/bli som lar deg jobbe i eller med naturen. For eksempel forsker i Norsk institutt for Naturforkning (NINA), oppsynsmann i Statens Naturoppsyn (SNO), lærer på skole/folkehøyskole, i reiselivsnæringen eller Reinpoliti på Finnmarksvidda ;P

Mulighetene er mange, men felles for det meste er at det er mange om beinet. Ikke tro at du får en slik jobb uten å selv ha jobba for den gjennom utdanning. Og glem heller ikke at å være på tur og å være på jobb i naturen er to forskjellige ting. Uansett hvilken jobb du får vil det være flest hverdager. Det er ikke meningen å drepe drømmen din, men det er viktig å ha et realistisk bilde av hva det innebærer å jobbe ute. Men er det noe du virkelig vil er det bare å stå på så får du det til! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.