Gå til innhold
  • Bli medlem

Liahornet (1035) - Ørsta


Svein

Anbefalte innlegg

Den ene dagen denne helgen hvor det var klarvær ble benyttet til skitur i Sunnmørsalpane. Toppene mellom Skorgedalen og Vartdal/Liadal helt vest på Kolåshalvøya har vært upløyd terreng for meg, så et besøk var på sin plass. Primærmålet var Liahornet (1035) og Grøthornet (1045), men det skulle vise seg at det ikke ble tid til å gå oppom Grøthornet. Jeg var på forhånd spent på snømengdene så langt vest på halvøya, men det var ikke noe problem.

Vi fulgte skiltet "Halse 1,2" på Håvoll, og kunne kjøre grusveien opp Liadalen kun halveis pga snø. Vi spente på oss skiene og fulgte veien til endes. Jeg hadde lest i fotturboka at stien går 50m lenger nede, så et kort parti i tett skog fulgte før vi fant det som måtte være en snødekket sti. Videre var det av og på med skiene et par-tre ganger, med bl.a kryssing av smeltet snø. Ved ene kryssinga holdt det på å bli årets første bad, da ene steinen jeg steg på forsvant i strømmen... Med en del småskog opp fjellsida mot Skåla, valgte vi å gå i en bue inn under Grøthornet. Sola hadde fått tatt godt i denne sida, så snøen var allerede av den godt våte typen.

Fra Skåla er det 3-400 høydemetre til topps med god helling. Her begynte vi også å merke vinden. Det går raskt opp fjellsida, og på toppen står et flott byggverk av en varde. Utsikten ut mot kysten var veldig disig, litt bedre mot øst. I nord kunne vi såvidt skimte Molladalstindane, mens Fossholtinden og Åvasstinden var litt klarere. I øst kunne vi se konturene av Kolåstinden. Saudehornet og Vassdalstinden hadde vi flott utsyn mot, samme mot Liadalsnipa. Liadalstnipa er en topp som i form minner veldig mye om Romsdalshorn når den blir sett fra nordvest.

Klokka var nå blitt såpass mye at vi ikke tok turen til Grøthornet. Fra Skåla er det nye ca 300 høydemetre til denne toppen, men for å rekke avtalt søndagsmiddag ble det med denne ene toppen. Bra nedkjøring på 30-35 grader ned i Skåla fra begge disse toppene. I den solvendte fjellsida fra Skåla og ned i Liadalen var snøen nå nærmest gått over til sørpe, så det var ikke rare glien på skiene. En grei topptur som er mulig å nå også fra Vartdal/Årsetdalen, enten opp Fosshola eller via Busetsætra.

En bilderapport er lagt ut på http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Sunnmorsalpebilder.htm

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.