Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme skistovler for lave lange, helsmale Donald-føtter


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Kansje en noe 'smal' tråd dette, men jeg prøver:

Mine føtter ser ut som Donalds: Brede der fremme, lav vrist, og smale der bak. Dette går fint, men... Når jeg går på fjellski med et par Crispi sydpolen (eller er det Antarctic?) slutar alle turer med blødende heler, tross

X extra såle - har jeg mer får ikke fremfoten plass

X tykke ullsokker

X flyttet en hyske langt ned.

X prøvd å linda vrist og mitt smale bein med elastisk linda

Helerne åker omkring i støvveln, meden tårne og fremfoten sitter fast. Store blåser på begge helerne. Ikke bra, siden jeg håper på skikkelig langtur i kalt klima (Finnmark, langt nordover, i Februar 2013).

Så til spørsmålet: hvilken skikkelig varm skistøvvel for fjellskibruk passer en Donald-formed fot? Jeg er ikke så tung selv, men går med 20-25 kg ryggsekk.

Jeg har idag 75mm bindning, men vil skifte dersom det trengs. Alle tips mottas med stor glede, og finner jeg det rette så har jeg nesten ubrukte Crispi sydpolen strl 42 for salg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nesten på skiskobutikk en tur, og prøve.

Min far har noe av samme fottypen, dog i størrelse hangarskip.

Alpina passer hans fot. Disse har også vesentlig bedre for enn Chrispiskoene.

Så BC. BCbindingen gir vesentlig mindre helbelastning, fordi du har mindre friksjon fremme på skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke det letteste å löse: De fleste fjellskiskorne er laget for 'nordisk lest', dvs høy og bred lest. Det er forholdsvis mange på nettet som har smale heler, og lav vrist. Løsningene før å få backcountry-shoes å sitte kvar på fota ser ut til å være kombinasjoner av:


  • Nylonstrumpa nermast foten
    Tejping på huden
    Såler, ibland termoplaster som formes etter foten. Disse mister dog sin form etter hvert
    Formbare 'inserts', typ de man har på slalomstövler. Oppvarming og forming av disse er en kunst i seg selv.
    Dypping av hel i kokende vann, som myker opp evt plast-deler i helen på stövveln, som deretter kan formes noe
    'Kreativ snöring'
    Ortopediske hjelpemiddel. Mest lovende virker en sak være, som ser ut som en strumpe uten tär, og snöring oppepå. Noen har provat en større karbonkonstruksjon, men det er litt mye RoboCop over den.
    Ullinserts, 'for de sliter minst'
    'Heel-cups', dvs gummiinlegg med mer eller mindre grop, som sluter kring hælen.

Jeg har å skrevet til Crispi i Norge og spurt dem om de har noen tips, intet svar innen 24h. Kanske litt tøft å ønske svar så fort. :)

Med andre ord - det finns nog en liten, men distinkt marked her. For liten for masseproduksjon. For viktig å ignorere. (Begynner visst å håpe på noe her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.