Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur til Rogen


skrols

Anbefalte innlegg

Tjohei!

Jeg og noen kompiser har etter mye frem og tilbake tenkt å legge årets fisketur til Femunden. Har lenge unngått det pga mye folk, men som kanoelskere ble vi enige om at vi må ha en tur til Femunden en gang uansett! Ruten jeg har sett på går fra Femunden via nedre-roasten og ender i Rogen. Er dette Røa-vassdraget? Det ser fint ut på kartet, men etter det jeg har lest skal dette være en strevsom rute med mye bæringer..?

Er det noen der ute som har tips til utgangspunkt hvor vi kan sette bilen? I og med at Femunden er så fordømt stor har vi tenkt å ta Fæmunden, men hvor stopper den i forhold til Røa-vassdraget?

Vi er 4 stk med 2 kano, en ally og en glassfiber. Vi tar dette som en kosetur, ikke som en ekspedisjon. Hvor lang tid er det sannsynlig å gjennomføre padleturen på? Vi håper på å bruke en dag fra Femunden til Rogen, er dette vel optimistisk? Er det mange lange bæringer, og er det mulig å dra kanoen langs elven? Og er det mulig å dorge seg gjennom vannene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er Røa vassdrdaget ja.

Er egentlig to muligheter for å ta ferga. KJører til Elgå i syd eller til Synnervika ved Røros i nord. Er fergeanløp på Røosen.

KJøremessig er det kortere å kjøre fra Fredrikstad til Elgå. Men ferga tar lenger tid derfra, er vel litt over 2 timer kontra 30 min fra Synnervika.

Alternativ er å starte på svensk side ved KJærringsjøen. Da er dere "oppe i høyden" og kort vei til Rogen hvis det er målet. Kan dere ente Padle småvanna langs Rogen og ned til Rogen fra Østre Rødsjøen, eller dra rett ned til Rogen ved Rogenstugan. Er noe bæring i dette området her også men de fleste er ikke så lange.

Fiskemessig er det mye hvitfisk på den siden. Sjansen for ørret er større i Røa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser nøye på kartet vil du se at det er en god del fall fra Roasten ned til Femunden. Det aller meste av denne strekningen er ikke padlbar oppover. Mye må også bæres nedover. Noe kan slepes, men dette er ganske krevende. Jeg har bært hele strekningen når jeg har vært der med ally, ca 6km. Med glassfiberkano kan kanskje tralle være lønnsomt. Dere må også regne med bæringer mellom så godt som alt av håer oppover, og terrenget er delvis tungt. Bruker du en dag fra Femunden opp til Rogen med glassfiberkano er du sprek. Definitivt ingen kosetur. Men sikkert mulig.

Forslag til tidskjema:

Femunden - Roasten. ca 6km. 2,5 timer opp med kano. 1 time ned igjen. 1,5t opp med bagasje. Totalt 5 timer.

Padle Roasten: 1 time

Roasten - Grislehåen - Storbuddhåen: 1time

Storbuddhåen - kløfthåen: 1 time

Kløfthåen - Storrundhåen 30 min.

Storrundhåen - Rogen 1,5 t.

Totalt: Bare 10 timer effektiv forflytning.

Jonasvollen er forøvrig et fint startsted når du kommer sørfra. Da rekker du båten på vei nordover på ettermiddagen.

Dorging er fint i Roastensjøene. Kløfthåen og Storrundhåen også.

Skal dere på kosetur med kano helt opp til Rogen og ned igjen bør dere sette av minst 5-6 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har tenkt til å starte padlingen i Kjærringsjøn, men har ikke lyst til å padle i Norge i det hele tatt, men lyst til å padle i småvannene rundt Kjærringsjøn, har hørt at det er så fint, men at jeg ikke kan fiske i noen av vanna der, stemmer dette???? Jeg reiser med man og barn 22 juni, er det noen som vet om hvvor masse snø det er der nå? og om det muligheter for at snøen er borte innen den 22 juni???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at noen av vannene er private "lappvann" og det ikke er for almenheten å fiske der, men jeg husker ikke hvilke som er tillatt for fiske. Det er fine vann for padling der, men jeg likte bedre å f.eks. padle Reva opp til Revsjøen. Å padle på Rogen en stille sen kveld er heller ikke å forrakte, men den er kanskje litt lunefull med full kano og unger ombord...

Noen bilder fra en kryssing av Rogen en stemningsfull kveld:

aklaksvik09207.jpg

aklaksvik09208.jpg

Det er vanligvis farbart med kano i de traktene første del av juni, så når dere drar skulle det ikke være noe problem. Det var isfritt da vi padlet fra Käringsjön 15. juni 2009. God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å starte padlingen i Kjærringsjøn, men har ikke lyst til å padle i Norge i det hele tatt, men lyst til å padle i småvannene rundt Kjærringsjøn, har hørt at det er så fint, men at jeg ikke kan fiske i noen av vanna der, stemmer dette???? Jeg reiser med man og barn 22 juni, er det noen som vet om hvvor masse snø det er der nå? og om det muligheter for at snøen er borte innen den 22 juni???

Så vidt jeg husker kan du fikse i alle vanna fra Kjærringsjøen og bort til Østre Rødsjøen, men ikke i Østre Rødsjøen. Vannene lenger nord er det ikke lov å fiske.

Fint område og ikke så lange bæringer. Vannene inneholder i hovedsak Harr, Gjedde og Abbor. Gode muligheter for fin Harr.

Men du bruker ikke så lange tiden å padle gjennom så det blir evt litt på kryss og tvers hvis dere skal være mange dager.

Alt kan dere padle Østra Rødsjøen og så bære ned til Rogen. Rogen har også ørret og røye. Kan dere evt padle Rogen langs land til Rogenstugan. Så ta inn mot Store Tändsjøen. Er vel ikke lov å fiske der men i Vingarna og fra Lille Tändsjø og innover er det muligheter. Dog litte ørret og røye igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for fine svar. Vi skal padle i 6 dager, er det for lenge hvis vi bare skal padle i småvannene rundt Kjærringsjøn??? Vi har med 1 barn på 9 år som har mye turerfaring men lite padle erfaring, så dette blir veldg spennende.

Hjartdalsrypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv startet vi ganske sent på kveld fra KJærringsjøen. Stoppet på camp mellom KRattlsjøen og Uthussjøen for natta. Tok ikke så lang tid. Neste dag dro vi vel 10 tiden videre. Da var vi vel nede Rødviken i Rogen kl 1300.

Så starter du formmidag padler du lett gjennom hele på en dag hvis du padler strakeste rute. Vannene er ikke så store egentlig og strakeste vei gjennom padler man jo bare en liten del.

Men det er jo mange andre småvann enn rett frem. Så med litt på frem og tilbake, en hel dag på noen camper så går jo 6 dager fort da. Området er fint der og det var vel eneste stedet vi ikke så noen andre folk.

Men det er få godkjente bålplasser der, litt strict med slikt på svensk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Litt info her. Jeg har akkurat fått greie på at isen har IKKE godt på Kjærringsjøn ennå, men at Per trodde at isen ville være borte om noen få dager, kanskje allerede til helgen, så de som skal dra til helgen skal jeg krysse fingrene for, for det er jo litt slitsomt å padle mellom isflak.

Hjartdalsrypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kjøpt inn masse nytt utstyr i dag til Kano turen, det endte opp med at vi til og med kjøpte nytt telt, for vi fant ut t det var for mye å drasse med seg Lavo + ovn på kanotur, så da ble det Helsport Fjellheimen extrem for 4 pers, dette håper jeg blir bra. Gleder meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.