Gå til innhold
  • Bli medlem

Laaange fjellturer og fotoutstyr.


bjoern

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen nyttige tips for pakking/oppbevaring av speilrefleks/objektiver og annet stasj på lange fjellturer?

Jeg er ofte på ukesturer i fjellet,og sekken blir ofte tung.Har pleid å ta med et speilreflekskamera og to objektiver,stativ og annet småtterier.Siste tur fikk jeg fuktighet i kameraet og slagskader i et objektiv.Synes det er plundrete og få pakket på riktig måte samtidig som at jeg vil ha kameraet tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SLR, bør pakkes skikkelig. Bruk en liten fotobag, e.l og legg det på trygt sted i sekken.

Alternativet er bæreløsning som monteres på brystet.

For mitt vedkommende har jeg gitt opp å drasse med meg alt jeg eier og har på langtur.

Har en G-12 til den bruken.

Fukt:

Stabil temperatur er gunstig.

Kaldt kamera inn i varmt telt er å be om bråk.

Du får objektivposer i neopren.

Ellers kan jeg anbefale deg Pentax K-5 og objektiv enten av Da* eller WR

Dermed har du en fukttett løsning.

Jeg har kjøpt meg et Slik Sprint II til bruk på tur.

Ikke akkurat verdens beste stativ, men det er lett og kompakt.

Skal du bruke stor tele, så holder det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=16932

Polstret sak som og er vanntett(ikke dykk med den alikvel).

Der har jeg Canon 550D, en 18-250 linse, ekstra batteri og noen filter. Får og blitzen liggende på toppen.

Den har hemper som jeg fester med små karabiner foran på sekken.

Ligger den inni der er det ikke så utsatt for fukt når lufta endrer seg på kvelden.

Så har jeg et lite lett stativ i tillegg.

Skal jeg på korte turer jeg har vært før så hender det jeg bruker et Panasonic TZ5 istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tinktank bag til linse og kamra. Til ekstra objektivene har jeg køpt egen linse bager. De fester jeg på magebelte på sekken. Passer på ha jevn tempratur på utstyre(ikke in og ut av telt, hyter og rom med stor fuktihet. Når jeg kommer hjem lar jeg kamera og utstyrer ligge i bag/sek til det er avklimatisert. Får også speilrefleks og linser som tåller mer fukt en adre å men det er dyrt....

Et annet alternativ er er pelicase. Funker veldig bra og tåler mye. Har sån i kano og på dekk på kajakken med speilrefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å ha det beste kameraet lett tilgjengelig, så bruker en Ortlieb topploader, med et par minikarabinere for å feste bagen. Festes enten på siden av sekken, eller på brystet. Annet stash ligger i en SeaToSumit(?) ultralett vantett sekk (60-70g) og pakket inn i noe slik at det tåler litt støt.

For å unngå fuktighet i den vanntette bagen og den vantette sekken putter jeg ned et par fuktabsorberere. Ta vare på de små posene som ligger i esken når du kjøper stash. Er også mulig med papir for å trekke til seg fuktighet.

Skal jeg ta bilder på dager med litt regn er det enkelt å dra en liten brødpose utenpå for å holde ute den verste fuktigheten. Med kamera som tåler litt sprut og en solblender på objektivet fungerer dette utmerket.

På vinteren blir kameraet liggende i forteltet for å slippe dugg og fuktighet. Et lite tips er å ta ut batteriet og ha dette i lommen når det er kaldt. På lengre turer har jeg med flere batterier, og da er det greit å ha et i kameraet og et i lommen og så bytte ofte for å få flest mulig bilder ut av batteriene.

Utfordringen er når en skal skifte objektiv. Jeg gjør aldri dette ute i regn, men finner et sted under tak/i telt/under en bro/i en hule, eller hva som helst som fungerer. Før jeg skifter objektivet passer jeg også på at det ikke kan dryppe fra lue, klær o.l. på kameraet.

Ellers flere gode tips i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg anbefale deg Pentax K-5 og objektiv enten av Da* eller WR

Dermed har du en fukttett løsning.

Jeg har K7 og skal ha et objektiv til, og har sett på ulike Da*-objektiver. Kjenner ikke til WR. Finner heller ikke noe på Pentax' side. Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WR er en forholdsvis ny serie og foreløpig er det 100mm macro og 18-55mm som har kommet i denne???? WR for weather restistant. De er nok værtettet på samme måte som * objektivene men billigere ellers

Kamera bør henge tilgjengelig til en hver tid så et godt alternativ er en slik vanntett pose som passer over objektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte med meg for mye utstyr bare i tilfelle , kunne sikkert blitt flinkere om jeg bare tok med ett objektiv. Har med Canon EOS 7D , EF-S 17-55mm f2,8 IS , EF 85mmf1,8 og EF 200mmf2,8 L. I tilegg gjerne også blitz , stativ , ekstra batteri , snorutløser og div filtre. Et tips er f.eks å bruke "innmaten" til en fotoveske og legge den i bunnen av sekken , har man åpning i bunnen kommer man lett til utstyret. Alternativt er objektivvesker til hvert objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens er større fare enn regnvær og snø. Jeg har valgt å satse på stabil temperatur der jeg aldri tar med fotoutstyr inn i oppvarmet telt. Der er det matkok og klestørk. Fysj... Jeg har med ekstra batterier og Brunton solcelle-ladesystem. Panel på 35 watt legges på toppen av pulkpakningen.

Jeg bruker tungt utstyr som pakkes i kofferter. B&W Outdoor Cases 50 passer akkurat på tvers i Parispulkene! Stativet er laget av tre, men tåler fuktighet og mye juling (Berlebach UNI)

Jeg har ikke værtett fotoutstyr. Ikke behov! Sony a850 fungerer greitt ned til minus 25 grader, men da må jeg skifte batteri etter 40-50 bilder! Savner derfor ofte gamle dager med 120-film og mekaniske fotoapparat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.