Gå til innhold
  • Bli medlem

fluefiske, når kan man starte?


wildalfred

Anbefalte innlegg

jeg er nokså nybegynner innen fluefiske. jeg vet såpass at man kan fiske sjøørret helse året og det har jeg sel erfart. men når kan man starte med våtfluer etter ørreten i vann? tørrfluefiske er vel ikke før i mai-juni, men viss man bruker våtfluer. er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg driver med endel fluefiske men har ikke god greie på fiske om vinteren. Men det jeg veit at i elver hvor det oppholder seg fisk om vinteren går det Ann å fiske med streamere. Dette er tidkrevende og en tolmodighetsprøve som jeg ikke har orket å utfordre. Vorma er et sted hvor dette er mulig, og de får SVÆR ørret. Ellers går det jo Ann å fiske i havet med flue. Streamere der også og har du fluesnøre som synker kan dette være morsomt. Dette har jeg prøvd selv og fått torsk på. Ellers i mars/april er det verdt å prøve sjøørreten. Børstemark kan være bra og streamere funker alltid,reker funker også.tørrfluer funker nok i mai som du sier. Og det er dette jeg leve for. Ellers når isen har gått i vann ogtjærn kan du prøve fjærmygg im. og streamere. Fluefiske avhenger mye av hvor du bor. Det er vanlig at elver og åer er tomme for fisk om vinteren. Ganske kjedelig og fiske hvor det er helt dødt. Hør med en sportsbutikk ved der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet har oppgang av anadrome fiskeslag, så er det fredningsbestemmelser .

Når det er åpent for fiske skal stå på fiskekortet.

I vann uten oppgang av anadrome fiskearter (les med egen ørretstamme) kan du fiske hele året, så lenge dette er tillatt av grunneier.

Du må uansett ha grunneiers tillatelse (fiskekort e.l)

Isfiske med våtflue fungerer måtelig. Maggot fanger langt bedre.

Ellers fisker man helt fint ørret fra isen begynner å gå.

Hvis du er fersk i fluefiskefaget, er det ganske viktig at du får dine første fisk.

Glem kastelengde osv. Du må flytte deg dit fisken er, og servere den noe den tror den vil spise.

Min favoritt er Red Tag. Jeg fisker den både som tørr og våtflue.

Ellers har jeg endel marflo i farver som passer til mine favorittvann.

Du kan også prøve fluefiske i en fjord hele året.

Kaldt som p...

og, du får endel sei, torsk og lyr, men gøy.

Til fjordfiske er streamer i størelse 10 rimelig kurant.

Farver som børstemark eller stingsild.

OBS. Vask alltid utstyr som har vært i saltvann.

Zalo er din venn.

Binner du fluer selv?

Hva slags vektklasse er utstyret?

Lengde på stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

jeg har prøvd å binde fluer selv ja. bare saltvannsfluer. har fått endel smålyr , har også hatt på sjøørret på selvbundet men alrdi fått den opp. er nokså dersk , startet forigge sommer og har nesten ikke fisket siden da. tok endel makrell og en sjøørret på 900 gram! strålende fornøyd med den fangsten!

bruker vekstklasse 5, men har ogå en 6er stang som jeg har pleid og brukt i saltvann. jeg er slik at viss jeg blir gira på noe må jeg ha alt med engang så jeg har håvet inn med utstyr. men problemet er at jeg ikke har særlig greie på når man kan fiske hvor osv..

5 5er stanga er rundt 9 fot og 6er stanga er 9,6!

skitt fiske!

Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store nymfer, som Montana, funker fint i innløpet av vann når råkene åpner seg om våren. Det står gjerne sulten fisk og venter på mat som kommer drivende. Artig fiske.

Anbefaler ellers å fiske torsk på grunna i skumringen. Det er når mørket legger seg at fisken siger inn. Torsken er ikke den sprekeste fisken akkurat, men de kan bli store. Har tatt torsk på over 5 kg på flua her i Oslofjorden. (børstemark og sildeimitasjoner)

Fluefiske om vinteren er kaldt. Skaff neoprenehansker. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i ferskvatn kan du gjera så lenge det er ope vatn. Kald vatn betyr treg fisk. Eg fiskar lite på seinvinter fordi det er kaldt... men store og tunge nymfer fungerar, dvs krok 8-10. Kulehodenymfer og mykje bly er viktig for å komme ned til fisken, den er ikkje spesielt gira på å bevega seg så veldig langt etter mat på vinteren. Du har sikkert flytesnøre men det går forsåvidt greit, berre la nymfa synke ein del. Bruk gjerne liten opphenger med sterke farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fluefiske både med tørt og vått kan du starte med samme dagen som isen går på vannet. Fjærmyggen klekker med en gang isen går. og kan gi et utrolig spennende fiske både på tørt og vått. Dette skjer som regel i slutten av april starten av mai(kommer ann på hvor høyt vannet ligger).Små fluer krokstørelse 16-22 er det du trenger. Jeg annbefaler på det sterkeste å lese denne artikkelen skrevet av Rune Stokkebekk. (mest sannsynlig den beste artikkelen skrevet om slikt fiske på norsk)

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.