Gå til innhold
  • Bli medlem

fluefiske, når kan man starte?


wildalfred

Anbefalte innlegg

jeg er nokså nybegynner innen fluefiske. jeg vet såpass at man kan fiske sjøørret helse året og det har jeg sel erfart. men når kan man starte med våtfluer etter ørreten i vann? tørrfluefiske er vel ikke før i mai-juni, men viss man bruker våtfluer. er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg driver med endel fluefiske men har ikke god greie på fiske om vinteren. Men det jeg veit at i elver hvor det oppholder seg fisk om vinteren går det Ann å fiske med streamere. Dette er tidkrevende og en tolmodighetsprøve som jeg ikke har orket å utfordre. Vorma er et sted hvor dette er mulig, og de får SVÆR ørret. Ellers går det jo Ann å fiske i havet med flue. Streamere der også og har du fluesnøre som synker kan dette være morsomt. Dette har jeg prøvd selv og fått torsk på. Ellers i mars/april er det verdt å prøve sjøørreten. Børstemark kan være bra og streamere funker alltid,reker funker også.tørrfluer funker nok i mai som du sier. Og det er dette jeg leve for. Ellers når isen har gått i vann ogtjærn kan du prøve fjærmygg im. og streamere. Fluefiske avhenger mye av hvor du bor. Det er vanlig at elver og åer er tomme for fisk om vinteren. Ganske kjedelig og fiske hvor det er helt dødt. Hør med en sportsbutikk ved der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet har oppgang av anadrome fiskeslag, så er det fredningsbestemmelser .

Når det er åpent for fiske skal stå på fiskekortet.

I vann uten oppgang av anadrome fiskearter (les med egen ørretstamme) kan du fiske hele året, så lenge dette er tillatt av grunneier.

Du må uansett ha grunneiers tillatelse (fiskekort e.l)

Isfiske med våtflue fungerer måtelig. Maggot fanger langt bedre.

Ellers fisker man helt fint ørret fra isen begynner å gå.

Hvis du er fersk i fluefiskefaget, er det ganske viktig at du får dine første fisk.