Gå til innhold
  • Bli medlem

Tragisk ulykke ved Kjerag


SturlaS

Anbefalte innlegg

Annonse

Tragisk er det uansett når noen omkommer , uansett om det er i naturen eller i trafikken. Så tankene går mest til famile og etterlatte til disse to klatrerne.

Når det er sagt skal det bli interessant om vi får vite årsaken til at 2 erfarne klatrere omkom samtidig. Var det fall , var det kulde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst utrolig trist og en sak som nok de aller fleste som klatrer kjenner litt på kroppen.

To erfarene karer som dette fryser vel ikke ihjel på kjærag. Selvsagt kan man fryse ihjel der også, men når du har vært å klatret i de fleste avsidesliggende stedende på jorda så gjør man vel ikke det.

Hvis begge to har omkommet og fremdeles henger i tauet tenker jeg vel mer i retning av fallende stein/Is. Vi får avvente ulykkesrapporten og i mellomtiden tenke på de pårørende.

Uansett kondulerer til venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De to klatrerne ble funnet flere hundre høydemetere over Geiteneset, som er et kjent område for basehopp og klatring i Rogaland."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043484

"Han snakket om en ubestiget islinje. Han sa at den så bra ut, sier Capellen, som beskriver ruten som tynn og bratt, og understreker at han ikke vet om de endte med å velge denne ruten."

http://www.dagbladet.no/2012/02/12/nyheter/fjellklatring/innenriks/leteaksjon/20184520/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert til liten trøst for venner og etterlatte at årsaken til denne tragiske ulykken blir fastslått. For oss som skal klatre videre (og våre nærmeste!) kan det imidlertid ha en verdi f.eks. i form av bedre rutiner, metoder osv.

Det går nok lang tid før endelig årsak er bekreftet men jeg ser det antydes at ulykken kan være knyttet til et (flere meter) stort steinflak som har løsnet i fjellsiden.

EDIT: Så ikke linken i posten over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er sikkert til liten trøst for venner og etterlatte at årsaken til denne tragiske ulykken blir fastslått. For oss som skal klatre videre (og våre nærmeste!) kan det imidlertid ha en verdi f.eks. i form av bedre rutiner, metoder osv.

Det går nok lang tid før endelig årsak er bekreftet men jeg ser det antydes at ulykken kan være knyttet til et (flere meter) stort steinflak som har løsnet i fjellsiden.

EDIT: Så ikke linken i posten over...

Det er sikkert mulig å få bedre rutiner på det meste. Men, jeg har selv klatret noen tiår og blir fremdeles overrasket over hvor mange steiner/blokker som løsner som tidligere har vist seg mer enn antatt trygge. Spesielt på vinter/vår har jeg opplevd at mange steiner/blokker har fått merke det av issprenging, på steder hvor mange ikke trodde det var mulig. Livet er og blir farlig og noen ganger er man bare på feil sted til feil tid, uansett hvor gode rutinene og utøverne er. Det finnes utallige eksempler på hvor geologer tidligere har vært og undersøkt og "godkjent" stedet, mens det liten tid etterpå viser seg å ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.